Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4. Andre merknader og forslag fremma under behandlinga i komiteen

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen har varslet at den vil legge fram en tiltakspakke mot økende ledighet i januar/februar 2009. Disse medlemmer legger til grunn at en økt satsing på vedlikehold og investeringer i offentlig sektor, herunder økt satsing på utbygging av veg og bane, er en del av denne tiltakspakken. Disse medlemmer viser for øvrig til at en slik satsing allerede er blitt foreslått i de respektive partiers alternative statsbudsjettforslag for 2009, jf. Budsjett-innst. S. I (2008–2009).

Disse medlemmer mener at slike prosjekter må komme raskt i gang, for at det skal ha den ønskede effekten også på ledighetsutviklingen. Disse medlemmer mener derfor at planleggingsarbeidet må forseres, med budsjettvirkning også i 2008.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1320

Statens vegvesen

30

Riksveginvesteringer, kan overføres, forhøyes med

100 000 000

fra kr 5 785 300 000 til kr 5 875 300 000

1350

Jernbaneverket

30

Investeringer i linjen, kan overføres, forhøyes med

100 000 000

fra kr 2 349 100 000 til kr 2 449 100 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er viktig at vi kommer raskt i gang med tiltak som demper nedgangen i aktivitet innen bygg og anlegg. Disse medlemmer viser til at denne sektoren er sterkest påvirket av dagens nedgangskonjunktur og at det er uforsvarlig å vente til langt ut på nyåret med å sette i gang tiltak. Disse medlemmer vil utvide den samlede rammen for lån til kommuner under den såkalte rentekompensasjonsordningen fra 2 til 5 mrd. kroner. Midlene kan benyttes til oppussing av skoler og andre kommunale bygninger, og gjøres overførbare til 2009. Det kan bety en merkostnad på om lag 93 mill. kroner over kap. 582 post 60 som også kan overføres til 2009.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

582

Rentekompensasjon for skoleanlegg og kirkebygg

60

Rentekompensasjon - skolebygg, overslagsbevilgning, kan også nyttes under post 61, kan overføres, forhøyes med

93 000 000

fra kr 828 400 000 til kr 921 400 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at disse medlemmer i forslaget til statsbudsjett for 2009 foreslo betydelige økte rammer for rentekompensasjonsordningen. I forbindelse med nysalderingen foreslår disse medlemmer å bevilge 3 mrd. kroner i vedlikeholdsmidler som skal tildeles kommunene. Dette vil sette kommunene i stand til å starte med umiddelbare prosjekter for vedlikehold av eksisterende bygg og infrastruktur. Hvis man kun satser på rentekompensasjonsordningen er man avhengig av at kommunene har økonomiske ressurser til å dekke avdrag for disse låneopptakene, altså mesteparten av utgiftene. Disse medlemmer ønsker derfor at man både har en ordning med rentekompensasjonsordning samtidig som man innfører en ordning med friske midler til vedlikehold. For øvrig viser disse medlemmer til sitt bevilgningsforslag om 3 mrd. kroner til kommunene, som gjøres overførbare til budsjettåret 2009.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at investeringene i norske bedrifter er på vei ned. Disse medlemmer mener at målrettede tiltak for å bedre lønnsomheten til investeringer er en viktig prioritering når nedgangstider truer arbeidsplasser og verdiskaping.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber om at Regjeringen i forbindelse med sin tiltakspakke på nyåret øker avskrivningssatsen for maskiner og utstyr, i saldogruppe d, fra 20 til 25 pst. med virkning for hele 2009."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener man nå må ta bemanningskrisen på større alvor, og sette i verk nyansettelser umiddelbart. Det er også av stor betydning å ta tak i det enorme etterslepet i investeringer i utstyr og kjøretøyer til etaten. Disse medlemmer foreslår å styrke politietaten med 104 mill. kroner.

Av dette skal 52 mill. kroner brukes på investeringer og 52 mill. kroner brukes til bemanning under budsjettkapitlene 440 og 441. Midlene skal kunne overføres til 2009, dersom det ikke lar seg gjøre å benytte disse fullt ut i 2008.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene med 68 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med

34 000 000

fra kr 7 785 974 000 til kr 7 819 974 000

30

(NY) Investeringer i materiell, kan overføres, bevilges med

34 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til pkt. 4.4 over.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen på kap. 441 post 1 med 18 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 18 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene med 36 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

441

Oslo politidistrikt

1

Driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med

18 000 000

fra kr 1 541 585 000 til kr 1 559 585 000

30

(NY) Investeringer i materiell, kan overføres, bevilges med

18 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad i Innst. S. nr. 108 (2008–2009) hvor disse medlemmer omtaler merbevilgning på 4 mill. kroner ekstra til redningstjenesten, nærmere bestemt Hovedredningssentralen Sør-Norge. Disse medlemmer mener det er svært viktig at Redningstjenesten ikke blir rammet av for små bevilgninger og er av den oppatning at det vil være uheldig dersom noe av driften må innstilles på grunn av økonomiske problemer.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene med 4 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

455

Redningstjenesten

1

Driftsutgifter, forhøyes med

4 000 000

fra kr 490 737 000 til kr 494 737 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett for 2009 der disse medlemmer foreslo ekstraordinære tiltak for å imøtekomme nedgangsperioden vi nå ser ut til å være på vei inn i. Disse medlemmer viser også til sjeføkonom i DnBNOR Markets Øystein Dørums uttalelser på TV2:

"De som var nærmest å ha et krisebudsjett var Fremskrittspartiet som hadde lagt opp til betydelige stimulanser. Fremskrittspartiets alternative budsjett er antakelig det som ligger nærmest å ha en fasit når vi ser tilbake om to år og ser på hvilke stimulanser som har kommet."

For norske kommuners del var tiltakene øremerkede tilskudd til vedlikehold av kommunale bygg og infrastruktur på 3 mrd. kroner. Disse medlemmer foreslår at midlene kan overføres til 2009.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene med 3 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

571

Rammetilskudd til kommuner

69

(NY) Midler til vedlikehold, kan overføres, bevilges med

3 000 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at mange fylkesveier er i dårlig forfatning og at vedlikeholdsetterslepet er stort. Samtidig går vi inn i en nedgangsperiode med ledig kapasitet i anleggsbransjen og varsel om permitteringer. Disse medlemmer mener det nå bør være et fornuftig tidspunkt å utbedre vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene med 900 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

69

(NY) Midler til vedlikehold av fylkesveier, kan overføres, bevilges med

900 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i innstilling til St.prp. nr. 18 (2008–2009) om nysaldering av statsbudsjettet for 2008 hvor disse medlemmer går imot Regjeringens forslag om å redusere kap. 582 post 60 og 61. Disse medlemmer er for rentekompensasjon.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til debatten om fattigdomsproblematikken som alle partiene i Stortinget har vært opptatt av de siste årene. Disse medlemmer har registrert at til tross for dette engasjementet og intensjonene i regjeringen Stoltenberg IIs erklæring fra Soria Moria er ikke forholdene for de fattigste i Norge blitt bedre. Det er fremdeles mange som ikke har anledning til å spise varm mat hver dag, unne seg små fornøyelser eller kjøpe julepresanger til barn eller barnebarn. De fleste mennesker i Norge har anledning til å feire jul med litt ekstra god mat og presanger til sine nærmeste, og disse medlemmer mener at dette burde være en mulighet for alle borgere i vårt rike land. Disse medlemmer vil nevne at statsbudsjettet for 2008 ligger an til et overskudd på 489 mrd. kroner.

Disse medlemmer vil peke på det gode arbeidet som utføres av mange frivillige organisasjoner, kanskje særlig i advents- og julesesongen. Fattighuset, Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen er eksempler på dette. Disse medlemmer mener at det vil være mulig å skape en hyggeligere jul for svært mange gjennom en ekstra bevilgning til slike organisasjoner for å sette dem i stand til å arrangere juletilstelninger for de som ikke selv ser seg i stand til det. Disse medlemmer vil derfor bevilge 20 mill. kroner til fordeling mellom de frivillige organisasjoner som holder tilstelninger for vanskeligstilte i julen og ber Regjeringen sørge for å fordele disse 20 mill. kroner til de frivillige organisasjonene som arrangerer juletilstelninger for vanskeligstilte.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene med 20 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

621

Tilskudd forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet

70

Frivillig arbeid, kan overføres, forhøyes med

20 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til regjeringspartienes merknad i St.prp. nr.13 (2008–2009), der disse partiene viser til Regjeringens tiltak for å bekjempe kjønnslemlestelse. Disse medlemmer ønsker å innføre obligatorisk helsekontroll av jentebarn med formål å avdekke kjønnslemlestelse, og viser til sitt forslag om dette i Innst. S. nr. 179 (2007–2008). Disse medlemmer mener at det er naivt av Regjeringen å tro at en frivillig klinisk underlivsundersøkelse av jenter i risikogruppen vil kunne ha de ønskede effekter. Disse medlemmer mener for øvrig at yrkesgrupper som omfattes av avvergelsesplikten, ikke bare skal ha plikt til å avverge kjønnslemlestelse, men også ha plikt til å rapportere/anmelde dersom kjønnslemlestelse har funnet sted.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at private/ideelle sykehus og institusjoner fortsatt ikke har fått kompensert for økte pensjonskostnader. Disse medlemmer mener det er viktig å sørge for likviditeten og den økonomiske situasjonen for disse tjenestetilbyderne og øker derfor denne posten med 150 mill. kroner som skal gå til å dekke dette formål.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene med 150 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

70

Tilskudd til helseforetakene, forhøyes med

150 000 000

fra kr 6 863 806 000 til kr 7 138 806 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til det voksende etterslepet knyttet til medisinsk teknisk utstyr ved sykehusene, og mener det må foretas et investeringsløft for å fornye utstyrsparken. Disse medlemmer ønsker derfor at det bevilges 1 mrd. kroner til dette formål, og at midlene gjøres overførbare til 2009.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene med 1 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

72

Tilskudd til Helse Sør-Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

538 000 000

fra kr 32 249 080 000 til kr 32 787 080 000

73

Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med

188 000 000

fra kr 10 893 463 000 til kr 11 081 463 000

74

Tilskudd til Helse Midt RHF, kan overføres, forhøyes med

144 000 000

fra kr 8 060 453 000 til kr 8 204 453 000

75

Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes med

130 000 000

fra kr 6 988 739 000 til kr 7 118 739 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til svar på spørsmål 349 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets fraksjon om vedlikeholdsbehov i vegsektoren der en del av spørsmålet er:

"Det ønskes spesielt opplyst hva som er den beregnede virkningen av statsbudsjettet for 2009 på utviklingen i vedlikeholdsetterslepet på riksveiene."

og der en del av svaret er;

"De samme beregningene viser at vedlikeholdsetterslepet vil øke med om lag 1,1 mrd. 2008-kroner, herav om lag 400 mill. kroner på stamveg og 700 mill. kroner på øvrig riksveg."

Det fremkommer at

"Statens vegvesen har beregnet at det totale vedlikeholdsetterslepet ved utgangen av 2008 vil være om lag 17,7 mrd. 2008-kroner."

og at

"Ved utgangen av 2009 er det beregnet at det totale vedlikeholdsetterslepet vil være om lag 19 mrd. 2009-kroner."

Disse medlemmer har merket seg at etterslepet innen vedlikehold av riksveger også med Regjeringens statsbudsjett for 2009 vil øke i 2009. Disse medlemmer viser også til at det er ledig kapasitet innenfor anleggssektoren og at anleggsnæringen varsler mangel på oppdrag og økende ledighet. Disse medlemmer vil derfor avsette 1 100 mill. kroner til ekstraordinær innsats for vedlikehold av riksveier som kan brukes med omgående virkning og slik at midlene som bevilges ekstraordinært i 2008 gjøres overførbar til 2009. På denne måten forhindres at etterslep i vedlikehold av riksveien øker også i 2009 og det gis samtidig et viktig bidrag til anleggsbransjen der bedriftene mangler oppdrag som kan sikre lønnsom drift med tilhørende arbeidsplasser.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene med 1 100 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1320

Statens vegvesen

23

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveier m.m., kan overføres, forhøyes med

1 100 000 000

fra kr 7 252 500 000 til kr 8 352 500 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at et sterkt økende antall veiprosjekter i Norge er finansiert gjennom at bompengeselskaper har lånt penger i markedet for deretter å gjennomføre utbygging av veiprosjekter. I tillegg til ovennevnte er det flere bompengeprosjekter som er ferdig prosjektert og klare til oppstart.

Disse medlemmer viser til at disse lånene blir betjent ved at bilistene betaler bompenger for å bruke den ferdig bygde veien, eller der veien er planlagt bygget. Disse medlemmer viser videre til at de fleste prosjektene er ferdig bygget, mens andre er under utbygging. I tillegg er det også vedtatt å gjennomføre en del veiprosjekter. Felles for alle disse prosjektene er at pengene allerede er brukt eller bundet til prosjektet. Disse medlemmer mener med bakgrunn i misforholdet mellom de totale innbetalte avgifter fra bilistene og bruken av midler til veiformål, at det er grunnlag for ettergivelse av gjelden til bompengeselskapene og ekstraordinære bevilgninger til de prosjekter som allerede er bestemt finansiert gjennom bompengeinnkreving. En slik finansiering av veiprosjekter vil ikke skape vesentlig økt etterspørsel i markedet da midlene enten er bundet eller allerede brukt.

Disse medlemmer viser til svar på spørsmål 250 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets fraksjon av 9. oktober 2008, hvor det fremgår at regnskapstallene fra bompengeselskapene viser at den samlede bompengegjelden pr. 31. desember 2007 var på om lag 12 mrd. kroner, og at ved utgangen av 2007 hadde 38 av til sammen 52 bompengeselskaper tatt opp lån.

Disse medlemmer minner om det tidligere vedtak om sletting av gjelden til Gardermobanen på rundt 7 mrd. kroner, hvor hovedargumentet for slettingen var at pengene allerede var brukt. En sletting av bompengegjelden burde være en identisk problemstilling.

Disse medlemmer viser til at beløpet på 12 mrd. kroner ikke omfatter bompengeprosjekter vedtatt i 2008, ei heller låneopptak på eldre bompengeprosjekter opptatt i 2008. Disse medlemmer ønsker at veiprosjekter som omfattes av disse to forhold også beregnes og legges frem for Stortinget i egen sak.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene med 12 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:

"I

I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1323

Bompengeprosjekter – overslagsbevilgning

70 (NY)

Sletting av bompengeselskapenes gjeld på veiprosjekter pr. 31. desember 2008, kan overføres, bevilges med

12 000 000 000"

II

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om bompengefinansierte prosjekter vedtatt av Stortinget i 2008, samt evt. ny bompengegjeld opptatt i 2008 for andre bompengefinansierte prosjekter. Saken skal gi grunnlag for vedtak om statlig gjeldsovertakelse og/eller gjeldssletting. Stortinget ber derfor Regjeringen vurdere en løsning der staten trer inn som debitor i bompengeselskapenes gjeld pr. 31. desember 2008, og derved overtar den fastlagte nedbetalingen på vegne av trafikantene."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at mange mennesker med lav inntekt har det tøft i juletiden fordi pengene ikke strekker til. Disse medlemmer mener vi i disse tider hvor finanskrisen får all oppmerksomhet, ikke må glemme de som ikke får endene til å møtes. Disse medlemmer viser til at statsbudsjettet ifølge anslagene i St.prp. nr. 30 (2008–2009) ligger an til å gå med et overskudd på 489 mrd. kroner. Disse medlemmer mener dette gir rom for et tiltak mot fattigdom i julen 2008, og foreslår at vanskeligstilte mennesker med stram økonomi får 2000 kroner ekstra før jul. Ytelsen rettes mot de grupper som i dag mottar minimumsytelser i form av sosialhjelp, uføretrygd, minstepensjon, rehabiliteringspenger og attføringspenger.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene med 842 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

571

Rammetilskudd til kommuner

60

Innbyggertilskudd, forhøyes med

210 000 000

fra kr 14 120 862 000 til kr 14 330 862 000

2652

Medisinsk rehabilitering mv.

70

Rehabiliteringspenger, forhøyes med

36 000 000

fra kr 8 620 000 000 til kr 8 656 000 000

2653

Ytelser til yrkesrettet attføring

70

Attføringspenger, forhøyes med

46 000 000

fra kr 9 950 000 000 til kr 9 996 000 000

2655

Uførhet

72

Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes med

120 000 000

fra kr 18 510 000 000 til kr 18 630 000 000

74

Attføringsmottakere med minsteytelse, forhøyes med

18 000 000

fra kr 7 520 000 000 til kr 7 538 000

2670

Alderdom

73

Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes med

400 000 000

fra kr 5 260 000 000 til kr 5 660 000 000

2680

Etterlatte

72

Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes med

12 000 000

fra kr 78 000 000 til kr 90 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er bekymret over den gjeldsbelastningen de regionale helseforetakene har opparbeidet seg. Når helseforetakene har et akkumulert underskudd som ved utgangen av 2008 kan nærme seg 2,6 mrd. kroner, blir de regionale helseforetakenes økonomiske handlingsrom svært begrenset. Det akkumulerte underskuddet gjør at likviditeten blir presset. Disse medlemmer mener en gjeldslette er helt nødvendig for at de regionale helseforetakene skal kunne klare å få kontroll på både gjeld og samtidig ha en tilfredsstillende likviditet. De regionale helseforetakenes lånesaldo per 31. desember 2006 var på 9,9 mrd. kroner, som er brukt til investeringer. Disse medlemmer foreslår at den samlede gjelden til staten reduseres med 2 mrd. kroner.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningene med 2 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

3732

Regionale helseforetak (jf. kap. 732)

92

Ekstra avdrag på investeringslån, bevilges med

2 000 000 000"

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at det gjennom 2008 har kommet opp flere saker hvor institusjoner innen rusomsorg og barnevern, drevet av frivillige, ideelle aktører, har måtte innskrenke kraftig sin virksomhet på grunn av at helseregion eller barne-, ungdoms- og familieetaten gjennom anbudsrunder ikke har fornyet avtale med institusjonene. Dette har skjedd på tross av underkapasitet i behandlingstilbudet samlet, på tross av at institusjonene har gitt et kvalitativt godt tilbud, og på tross av at institusjonenes brukere helt åpenbart har behov for stabilitet i behandlingstilbudet. Mot slutten av 2008 er problemstillingene på nytt blitt aktualisert gjennom at BUF-etat har varslet oppsigelse av plasser i barnevernsinstitusjoner drevet av ideelle aktører på Vestlandet.

Dette medlem deler det synspunktet på denne politikken som kommer til uttrykk i brev fra representanter for Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstrepartis bystyregruppe i Bergen til Regjeringen, ifølge Bergens Tidende 12. desember 2008:

"Vi har ingen sans for at barnevernsungdom skal vera handelsvare, og vi kan ikkje skjøna at anbod i barnevernet er i tråd med raud-grøn politikk."

Dette medlem vil fremme følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen snarest fremme forslag for Stortinget som sikrer at institusjoner innen rusbehandling og barnevern, drevet av ideelle aktører, får langsiktige driftsavtaler som gjør at de kan opprettholde et godt kvalitativt tilbud til sine brukere, og drive under langsiktige og forutsigbare rammer."