Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

Kontroll- og konstitusjonskomiteen vedtok i møte 17. juni 2008 i medhold av Stortingets forretningsorden § 12 nr. 10 sjette ledd, å igangsette forberedelser i en egen sak til Stortinget vedrørende prosessen rundt realiseringen av nytt sykehotell ved Radiumhospitalet.

Helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad ble 17. juni 2008 tilskrevet om at komiteen hadde åpnet sak.

I forbindelse med at det ble gjort endringer i regjeringens sammensetning 20. juni 2008, overtok statsråd Sylvia Brustad styret av Nærings- og handelsdepartementet, mens statsråd Bjarne Håkon Hanssen overtok styret av Helse- og omsorgsdepartementet.

Ved planleggingen av nytt stråleterapibygg på Radiumhospitalet HF i 2003 ble det vurdert å bygge sykehotell over strålebygget. Bakgrunnen var at ledelsen ved daværende Radiumhospitalet HF vurderte det eksisterende tilbudet for pasientovernatting som lite tilfredsstillende. Byggingen av sykehotellet ble imidlertid ikke besluttet i tidligere Radiumhospitalet HF og dermed heller ikke fremmet som en sak for tidligere Helse Sør RHF innen fristen for å igangsette stråleterapibygget.

1. januar 2005 fusjonerte Radiumhospitalet HF og Rikshospitalet HF til Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF. Navnet ble 1. oktober 2007 endret til Rikshospitalet HF. For enkelhets skyld benyttes dette navnet i den videre fremstillingen.

Helseforetaket arbeidet videre med planene om et sykehotell. I juli 2005 ble det utarbeidet en forprosjektrapport for bygging av sykehotellet. Rapporten ble behandlet og vedtatt av styret for Rikshospitalet HF i november samme år.

I foretaksmøtet mellom Helse- og omsorgsdepartementet og Helse Sør RHF 12. februar 2007 ble følgende protokollført:

"det må ikke inngås bindinger i form av avtaler, utvikles strategier eller gjøres andre disposisjoner som vil virke blokkerende eller forplikte nytt regionalt helseforetak på en uhensiktsmessig måte."

Dette ble videreformidlet til Rikshospitalet HF i foretaksmøte 9. mars 2007.

Rikshospitalet HF utlyste 7. mars 2007 en anbudskonkurranse for prosjektering av sykehotell. PEAB ble valgt. Rikshospitalet HF kunngjorde tildeling av kontrakt med entreprenør 31. mai 2007. Den 26. august 2007 inngikk Rikshospitalet HF en målpriskontrakt med PEAB.

På et styremøte i Rikshospitalet HF den 15. mars 2007 ble saken fremmet for helseforetakets styre sammen med to andre prosjekter. Styret vurderte det slik at bygging av sykehotell ville avlaste sykehusavdelingene og gi mulighet for økt pasientbehandling innenfor eksisterende rammer.

Søknad vedrørende prosjektet ble sendt til Helse Sør RHF 23. mars 2007. Prosjektets størrelse var 125 mill. kroner. Helse Sør RHF ba om at søknaden måtte sendes på nytt etter fusjonen mellom de to regionale helseforetakene. Sammenslåingen av tidligere Helse Sør RHF og Helse Øst RHF ble gjennomført med virkning fra 1. juni 2007. Den 6. juli 2007 ble investeringssøknaden sendt Helse Sør-Øst RHF. Søknaden ble ikke funnet tilstrekkelig dokumentert.

Rikshospitalet HF arbeidet høsten 2007 med to alternative planer for å realisere sykehotellet. Den ene løsningen var finansiering gjennom en investeringssøknad godkjent av Helse Sør-Øst RHF og den andre var bygging i regi av Norlandia Omsorg AS. Sistnevnte løsning innebar at Rikshospitalet HF leide ut taket på strålebygget som tomt til Norlandia Omsorg AS, som skulle bygge hotellet og drive det på kommersielt grunnlag uten langsiktige forpliktende avtaler med Rikshospitalet HF.

I brev av 4. januar 2008 ga Helse Sør-Øst RHF styret ved Rikshospitalet HF ved styrets leder beskjed om at planlagte og igangsatte byggeaktiviteter i tilknytning til prosjektet måtte stoppes umiddelbart fordi investeringsprosjektet og finansieringen ikke var godkjent av styret i Helse Sør-Øst RHF.

Rikshospitalet HF sendte 6. januar 2008 brev til PEAB der de ba om at prosjektet ble stanset med umiddelbar virkning. I styremøte i Rikshospitalet HF 15. januar 2008 vedtok styret å be administrerende direktør om å arbeide for å begrense tapet ved stoppen og sikre verdier som lå i prosjektet.

Styreleder Ingar Pettersen meddelte den 18. februar 2008 til administrerende direktør Bente Mikkelsen i Helse Sør-Øst RHF at han ville trekke seg som styreleder for Rikshospitalet HF og Sørlandet Sykehus HF.

I brev av 21. februar 2008 ba Helse- og omsorgsdepartementet styret i Helse Sør-Øst RHF om en redegjørelse for alle sider av byggesaken. Helse- og omsorgsdepartementet ble i brev av 27. februar og 15. mai 2008 orientert om hvordan saken var håndtert av det regionale helseforetaket.

På et styremøte 28. februar 2008 behandlet styret i Rikshospitalet HF administrerende direktør Åge Danielsens håndtering av sykehotellsaken. Styret konkluderte med at det var kritikkverdig at administrerende direktør iverksatte forberedelser til bygging av sykehotell på Radiumhospitalet uten at godkjenning og finansiering var på plass. Videre konstaterte styret at relevant informasjon ikke var gitt styret og at styret ikke var tilstrekkelig involvert i viktige beslutninger i saken.

Ut fra en helhetsvurdering av situasjonen konkluderte et flertall i styret med at foretaket var best tjent med at administrerende direktør gikk av. Styret ga styreleder fullmakt til å inngå sluttavtale med administrerende direktør Åge Danielsen.

Den 17. april 2008 traff styret i Helse Sør-Øst RHF vedtak om at bygging av sykehotell på Rikshospitalet HF (Montebello) ikke kunne prioriteres. Den 28. april 2008 vedtok Rikshospitalets styre å avslutte prosjektet. Fungerende administrerende direktør ble bedt om å avvikle alle aktiviteter knyttet til bygging av sykehotellet og avtale med entreprenør umiddelbart. Styret ba videre om at avviklingen skjedde slik at helseforetakets tap ble begrenset og at verdiene som lå i prosjektet ble sikret.

Etter at vedtaket om nedlegging av byggearbeidet ble offentlig kjent, meldte flere private investorer sin interesse for å finansiere prosjektet. Styreleder i Rikshospitalet HF inviterte de private aktørene som hadde meldt sin interesse for finansiering og drift av sykehotellet, til et orienteringsmøte 5. mai 2008. I møtet ble interessentene invitert til å komme med innspill til realisering av et sykehotell. Rikshospitalet HF mottok innspill fra totalt 10 private tilbydere. Den 7. mai 2008 behandlet styret i Rikshospitalet HF de mottatte henvendelsene. Styret vedtok blant annet at den videre håndtering av forholdet til de private interessentene raskt måtte avklares med Helse Sør-Øst RHF og at fungerende administrerende direktør måtte utsette nedriggingen av byggeplassen.

I en pressemelding fra Helse- og omsorgsdepartementet publisert 8. mai 2008, fremgikk det at departementet i revidert nasjonalbudsjett ville fremme forslag om ekstra investeringsmidler, slik at Helse Sør-Øst kunne realisere et påbygg på Radiumhospitalet. Det ble vist til at det hadde vært løpende dialog mellom departementet og Helse Sør-Øst og at det også hadde vært dialog med Kreftforeningen. Løsningen innebar at bygget, i tillegg til sykehotell, skulle inneholde behandling, forebygging, rehabilitering og mestring. Denne løsningen skulle gi mulighet for å skape en ny arena for å sikre god pasientbehandling. Det ble lagt opp til at Helse Sør-Øst RHF skulle sørge for at påbygget ble reist, mens departementet skulle sørge for at Helse Sør-Øst RHF fikk økt bevilgning til investeringslån.

Regjeringen fremmet i St.prp. nr. 59 (2007–2008) forslag om en økt bevilgning til investeringslån i sykehus som sikret at Helse Sør-Øst RHF kunne finansiere utbyggingen av sykehotellet med en samlet statlig finansiering på 110 mill. kroner.

Stortinget slutter seg til økningen av lånerammen på 50 mill. kroner for 2008, jf. Innst. S. nr. 270 (2007–2008). For 2009 er 60 mill. kroner av vedatt låneramme for helseforetakene avsatt til sykehotellet, jf. St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Helse- og omsorgsdepartemenet.

KPMG AS la 28. august 2008 frem rapporten "Gjennomgang av saksbehandling og beslutningsprosess knyttet til sykehotellsaken ved Rikshospitalet HF". KPMG arbeidet ut fra mandat gitt av Helse Sør-Øst RHF, og arbeidet foregikk i perioden juni til august 2008. Gjennomgangen omfattet perioden fra og med 2003 til mai 2008. KPMG AS uttaler i rapporten:

"Det følger av våre vurderinger (…) at handlingene til Rikshospitalet HF representert ved tidligere administrerende direktør, er årsaken til at helseforetaket ble påført forpliktelser i strid med gjeldende prosedyrer og fullmakter. Selv om det kan hevdes at Helse Sør-Øst RHF kunne ha vært enda mer aktive i dialogen med Rikshospitalet HF høsten 2007, har det forholdet etter vår oppfatning en underordnet betydning i denne saken.

Det er vår oppfatning at tidligere administrerende direktørs handlinger har vært motivert ut fra at sykehotellet ville representere en god løsning for pasientene og samtidig bidra til nødvendige kostnadsreduksjoner for helseforetaket. Selv om dette skulle være riktig vurdert, så innebærer styringsmodellen at det er regionforetaket som skal foreta en helhetlig vurdering og prioritering av investeringene i regionen. Vurderingene om godheten i prosjektet kunne derfor uansett ikke brukes som argument for å instruere PEAB om å gå videre med prosjektet. Styringen av en så stor helseregion som Helse Sør-Øst RHF er svært krevende. Det er av stor betydning at vedtatte prosedyrer etterleves.

Det ligger utenfor vårt mandat å vurdere om departementets beslutning om begrensninger i mulighetene for samarbeid med private aktører i saker som dette er hensiktsmessig ut fra helsepolitiske og økonomiske mål."

I slutten av september 2008 inngikk Rikshospitalet en samarbeidsavtale med Kreftforeningen om et senter for kreftrammede og pårørende i det planlagte sykehotellet. Kreftforeningen skal etter avtalen bidra med 30 mill. kroner til ferdigstillelse og etablering av det kombinerte sykehotellet og kreftsenteret ved Radiumhospitalet.

Sykehotellet er planlagt overlevert fra entreprenør til eier 17. desember 2009, og antatt åpning blir primo 2010.

Den 30. april 2008 var vedtaket fra Helse Sør-Øst om ikke å realisere det nye sykehotellet tema i Stortingets spørretime.

Samme dag fremmet stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik og Siv Jensen Dokument nr. 8:107 (2007–2008) representantforslag om å sørge for realisering av sykehotell ved Radiumhospitalet/Montebello. Som ledd i behandlingen av saken, arrangerte Helse- og omsorgskomiteen 20. mai 2008 en åpen høring.

Helse- og omsorgskomiteen avga innstilling i saken 3. juni 2008, jf. Innst. S. nr. 265 (2007–2008). En samlet komité konkluderte som følger:

"komiteen konstaterer at intensjonen i representantforslaget langt på vei synes ivaretatt gjennom det Regjeringen har foretatt seg etter 30. april 2008, og anbefaler at forslaget vedlegges protokollen."

Saken ble debattert i Stortinget mandag 9. juni 2008.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen stilte i brev av 27. mai 2008 spørsmål til helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad. Komiteen spurte blant annet om forhold rundt inngåelsen av avtalen med PEAB, omstendighetene knyttet til oppsigelsen av direktør Åge Danielsen og foranledningen til styreleder Ingar Pettersens avgang. Det ble videre stilt spørsmål om avtalen med Kreftforeningen og prosessen i forhold til private tilbydere. Komiteen mottok svarbrev fra statsråden 3. juni 2008.

I brev av 10. juni 2008 sendte komiteen tilleggsspørsmål til statsråden. Statsråden svarte i brev av 16. juni 2008.

21. oktober 2008 sendte komiteen brev til helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen og ba om å bli oppdatert i saken og få oversendt eventuelle nye opplysninger, rapporter og undersøkelser. Komiteen ba videre opplyst de kostnadsmessige aspekter og eventuelle merkostnader fordi sykehotellet ble stoppet. Statsråden svarte i brev av 4. november 2008.

Brevene følger som vedlegg 1–6 til innstillingen.