Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Sammendrag

Proposisjonen inneholder forslag til endringer i en del bevilgninger for 2008. Departementet omtaler også endringer vedrørende Fjellheimen leirskole, studentboliger, Trøndelag Vekst AS og Protevs AS.

Departementet mener det er nødvendig å øke produksjonen av nynorske læremidler for å dekke etterspørselen i markedet. For å sikre at elevene ved skolestart skal få lærebøkene i begge målformer, foreslår departementet å øke bevilgningen over post 70 med 6 mill. kroner.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen på post 63 med ca. 1 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes overførte midler fra 2007, fordi færre lærere har tatt utdanningspermisjon.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen på post 64 med om lag 54,5 mill. kroner. Departementet viser til at det i Revidert nasjonalbudsjett 2008 og i St.prp. nr. 80 (2007–2008) fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet ble lagt til grunn økt belegg av asylsøkere i mottak og omsorgssentre fra høsten 2008. Ny informasjon viser at det tar lengre tid før opplæringen kommer i gang etter ankomst til landet enn tidligere antatt.

Av samme grunn foreslår departementet å redusere refusjonen av inntekter over kap. 3225 post 4 med ca. 18,5 mill. kroner.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen over post 66 med 2,5 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at færre elever deltar på leirskole enn det tidligere var lagt til grunn i prognoser utarbeidet av kommunene.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen over post 67 med ca. 3,2 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes en reduksjon i antall elever som velger opplæring i finsk.

Departementet foreslår å øke bevilgningen over post 76 med 4 mill. kroner som følge av stor søknadspågang i 2008.

Departementet foreslår å redusere de særskilte driftsutgiftene over post 21 med 6 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes lavere aktivitet enn tidligere antatt, i hovedsak med hensyn til utvikling av læreplaner og tiltak for å følge opp ulike nasjonale strategier.

I Revidert nasjonalbudsjett 2008 ble bevilgningen på post 70 økt på bakgrunn av at en ny avtale med den tyske skolen var fremforhandlet. Stortingets behandling av avtalen og eventuell påfølgende signering vil ikke skje før utgangen av 2008. Departementet foreslår derfor å redusere bevilgningen med 2,6 mill. kroner.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen på post 73 med ca. 2,8 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes lavere aktivitet ved skolene enn tidligere forutsatt.

Departementet viser til at det basert på elevtelling pr. 1. oktober 2008 anslås å være et mindrebehov under overslagsbevilgningen på post 70. Dette skyldes lavere elevtall. Departementet foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med ca. 36,7 mill. kroner.

Utdanningstilbudet "Unge talenter" ved Barratt Due musikkinstitutt kvalifiserer ikke lenger til støtte etter privatskoleloven. Departementet foreslår derfor å redusere bevilgningen på post 70 med om lag 2,7 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap. 281 post 1, jf. nedenfor.

Samlet foreslår departementet å redusere bevilgningen med ca. 39,4 mill. kroner.

På grunn av økning i valutakursen er kontingenten til EUs handlingsprogram høyere enn tidligere antatt. Samtidig er det et mindrebehov knyttet til de nasjonale ekspertene, blant annet som følge av ubesatte stillinger i løpet av året. Samlet foreslår departementet å øke bevilgningen over post 70 med ca. 1,3 mill. kroner.

Ved en feil ble kap. 271 post 50 Basisfinansiering av statlige universiteter forhøyet med 5 mill. kroner for mye i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2008, jf. Innst. S. nr. 270 (2007–2008) fra finanskomiteen. Post 50 foreslås på denne bakgrunn redusert med 5 mill. kroner.

Oppbyggingen av odontologiutdanningen ved Universitetet i Tromsø følger en finansieringsplan som ble fastsatt ved utdanningens oppstart i 2004 og løper til den er ferdig utbygd i 2012. Etter 2012 vil utdanningen inngå i basisfinansieringen og den resultatbaserte undervisningskomponenten i finansieringssystemet.

Universitetet i Tromsø har fått uttelling i den resultatbaserte undervisningskomponenten for studiepoeng avlagt ved odontologiutdanningen som følge av feilrapportering. Dette er en utdanning som er i en sårbar oppbyggingsfase. Departementet mener det derfor ikke er ønskelig å trekke tilbake disse midlene.

Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen for 2008 til Universitetet i Tromsø over post 50 med 5,8 mill. kroner, og nedjustere den resultatbaserte undervisningsfinansieringen over post 51 tilsvarende.

Samlet foreslås post 50 etter dette økt med 0,8 mill. kroner.

Høgskolen i Nesna står overfor omstillingsutfordringer blant annet som følge av studieplassreduksjon og sviktende rekruttering. Departementet har satt i verk tiltak for å følge opp høyskolen, og vil i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009 komme tilbake til situasjonen for Høgskolen i Nesna.

Høgskolen i Nesna har fått for høy uttelling i den resultatbaserte undervisningskomponenten i 2008 som følge av feilrapportering av antall studiepoeng. På bakgrunn av den situasjonen høyskolen er i og de tiltak som er satt i verk, mener departementet det vil være lite hensiktsmessig å trekke tilbake disse midlene nå. Dette vil være et av de elementene departementet vil se på i den pågående gjennomgangen av høyskolen.

Departementet foreslår på denne bakgrunn en økning av bevilgningen til basisfinansiering i 2008 til Høgskolen i Nesna over post 50 med ca. 4,3 mill. kroner og en tilsvarende reduksjon av post 51 Resultatbasert undervisningsfinansiering statlige høyskoler.

Departementet viser også til omtale i St.prp. nr. 1 (2008–2009).

Barratt Due musikkinstitutt mottar i dag statsstøtte til utdanningstilbudet "Unge talenter" over kap. 228 Tilskudd til private skoler o.a. For 2008 er Barratt Due musikkinstitutt bevilget om lag 2,7 mill. kroner til dette formålet. Utdanningstilbudet "Unge talenter" kvalifiserer ikke lenger til støtte etter privatskoleloven.

Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen på kap. 281 post 1 med om lag 2,7 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon av kap. 228 post 70.

Kontingenten til Erasmus Mundus er for 2008 satt til ca. 16,9 mill. kroner. Det er et mindrebehov på post 73 på kr 138 000 på grunn av endret valutakurs.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen over post 72 Internasjonale samarbeidsprosjekter med om lag 5,5 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak lavere kontingent til EUMETSAT, samt lavere valutakurs enn tidligere forutsatt.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen over post 72 Internasjonale grunnforskningsorganisasjoner med om lag 1,2 mill. kroner. Mindrebehovet er i hovedsak knyttet til lavere utbetalinger til CERN som følge av valutakursutviklingen.

Departementet foreslår å øke den overførbare bevilgningen over post 73 Kontingent til EUs rammeprogram for forskning med 6,7 mill. kroner. Årsaken til merbehovet er høyere Euro-kurs.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen over post 75 UNESCO med 0,8 mill. kroner som følge av endringer i valutakurs.

Videre foreslås inntektene over kap. 3288 post 4 Refusjon av ODA-godkjente utgifter satt ned med 0,2 mill. kroner, som en følge av den reduserte bevilgningen til UNESCO-kontingenten.

Departementet foreslår at midler avsatt i 2007 og 2008 til egenfinansiering av moderniseringsprosjektet i Lånekassen overføres fra post 1 Driftsutgifter, med stikkordet kan nyttes under post 45, til post 45. Post 1 foreslås redusert med ca. 20 mill. kroner mot at post 45 økes tilsvarende.

Departementet foreslår å redusere tilleggsbevilgningen for 2008 til moderniseringsprosjektet i Lånekassen for 2008 med 37,9 mill. kroner (post 45 Større utstyrsinnkjøp og vedlikehold, kan overføres). Endringen skyldes faseforskyvning av leverandørkostnader, og er ikke en endring av bevilgningsbehovet for moderniseringen totalt.

Samlet foreslås etter dette post 1 redusert med 20 mill. kroner og post 45 redusert med om lag 17,9 mill. kroner.

Departementet foreslår å redusere overslagsbevilgningen over post 50 Avsetning til utdanningsstipend med 32,4 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at det er færre støttemottakere i høyere utdanning enn tidligere anslått. Videre foreslås post 72 Rentestøtte redusert med 26 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at renten for fjerde kvartal er lavere enn tidligere anslått. Post 90 Lån til Statens lånekasse for utdanning foreslås redusert med 147,4 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak færre støttemottakere i høyere utdanning enn tidligere anslått.

Departementet foreslår å øke bevilgningen over over kap. 5310 post 72 Gebyr med 6 mill. kroner. Merbehovet skyldes at økningen i innbetalte gebyrer er høyere enn forutsatt. Videre foreslås post 90 Avdrag og renter redusert med 347 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at innbetalte avdrag og renter er lavere enn forventet.

Departementet foreslår å redusere kap. 5617 post 80 Renter med 124 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at den flytende renten for fjerde kvartal er lavere enn tidligere anslått.

Departementet viser til at enkelte utgiftsposter er tett knyttet til virksomhetenes inntektsposter. Anslag for regnskap på enkelte poster viser at inntektene kan komme til å avvike fra budsjetterte beløp. Det foreslås i proposisjonen å endre disse inntektsbevilgningene mot en tilsvarende endring av utgiftsbevilgningene.

Departementet viser til at tilskuddsreglene for Fjellheimen leirskole innebærer at tilskuddet til skolen utbetalt over kap. 227 post 62 blir avkortet dersom resultatkravet ikke ble oppfylt foregående år, jf. St.prp. nr. 1 (2005–2006). Skolen har en kapasitet på 1 000 deltakere per år, og resultatkravet har til nå vært 980 deltakere per år. I 2007 hadde skolen 931 deltakere.

Departementet har evaluert tilskuddsordningen. På bakgrunn av gjennomsnittlig belegg de siste ti årene og skolens samlede kapasitet vil departementet senke resultatkravet til 900 deltakere hvert år. Endringen gjøres gjeldende i budsjettåret 2008, slik at det utbetales fullt tilskudd til skolen i 2008.

Departementet viser til omtale av overdragelsen av Schultz gate 7 i St.prp. nr. 1 (2008–2009).

I brev av 22. september 2008 til Studentsamskipnaden i Oslo ga departementet tilsagn om de resterende 17,9 hybelenheter til rehabilitering av Schultz gate 7. Dette er innenfor rammen på kap. 270 post 75 tilskudd til studentboliger på 153,103 mill. kroner for 2008. Det totale antall hybelenheter det er gitt tilsagn til i 2008 er derfor 629,4 hybelenheter. Det er da gitt tilsagn om tilskudd til studentboliger for den samlede bevilgningen for 2008.

Departementet viser til at Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet (NTNU) hadde eierinteresser i selskapet Trøndelag Vekst AS. NTNUs eierandel i selskapet var bokført til 14 100 kroner, noe som tilsvarte en eierandel på 0,05 pst. Eierinteressene i Trøndelag Vekst AS var bokført i kapitalregnskapet, jf. St.meld. nr. 3 (2007–2008) Statsrekneskapen for 2007. Disse aksjene ble avhendet i 2007 uten at NTNU hadde innhentet nødvendig godkjenning. Inntektene fra aksjesalget tilbakeføres til statskassen.

Departementet har i 2008 trukket tilbake NTNUs fullmakt til å erverve aksjer.

Departementet viser til at Protevs AS skal avvikles, jf. omtale av saken i St.prp. nr. 17 (2008–2009) fra Fiskeri- og kystdepartementet, der det er foreslått bevilget 1 mill. kroner under kap. 1020 post 70 for å dekke nedskriving av aksjekapital i Protevs AS.