Innstilling fra finanskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Christian Tybring-Gjedde og Gjermund Hagesæter om å forby offentliggjøring av skattelister
Dette dokument
- Innst. S. nr. 47 (2008–2009)
- Kildedok: Dokument nr. 8:139 (2007–2008)
- Dato: 18.11.2008
- Utgiver: finanskomiteen
- Sidetall: 4
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om forbud mot offentliggjøring av skattelistene, i kombinasjon med en ordning med konsesjon for tilgang til skattelistene ved konkret behov for informasjon om den enkelte skattyter."
Det vises til dokumentet for redegjørelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar Sandal, Eirin Kristin Sund og Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein Flåtten, Michael Momyr og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til at representantforslaget er oversendt finansminister Kristin Halvorsen til uttalelse. Hennes svarbrev av 14. oktober 2008 følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til finansminister Kristin Halvorsens svarbrev der det pekes på at tungtveiende samfunnsmessige hensyn taler for offentliggjøring av skattelistene. Statsråden skriver:
"Offentliggjøringen av skattelistene er viktig for å styrke den kritiske debatten om skattemessige forhold og kan bidra til den samfunnsmessige kontrollen med ligningsmyndighetene. Hemmelighold av resultatet av ligningen kan skape grunnlag for spekulasjoner omkring ligningsarbeidet i sin alminnelighet og om fastsettingene for enkeltpersoner eller grupper av skattytere."
Flertallet viser videre til at offentliggjøring av skattelistene ikke er i strid med våre internasjonale forpliktelser. Etter en samlet vurdering av dette spørsmålet vil flertallet konkludere med at fordelene ved offentliggjøring klart overstiger ulempene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre deler ikke flertallets syn i denne sak og viser til begrunnelsen i representantforslaget anført av forslagsstillerne, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om forbud mot offentliggjøring av skattelistene, i kombinasjon med en ordning med konsesjon for tilgang til skattelistene ved konkret behov for informasjon om den enkelte skattyter."
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til bestemmelsene om begrenset offentliggjøring av skattelistene slik de var under regjeringen Bondevik II og ønsker den ordningen gjeninnført.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om forbud mot offentliggjøring av skattelistene, i kombinasjon med en ordning med konsesjon for tilgang til skattelistene ved konkret behov for informasjon om den enkelte skattyter.
Komiteen viser til representantforslaget og til det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:139 (2007–2008) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Christian Tybring-Gjedde og Gjermund Hagesæter om å forby offentliggjøring av skattelister – vedtas ikke.
Jeg viser til brev 2. oktober 2008, hvor det bes om min uttalelse til forslaget i Dokument nr. 8:139 (2007-2008) om å forby offentliggjøring av skattelister.
Offentliggjøringen av skattelistene er viktig for å styrke den kritiske debatten om skattemessige forhold og kan bidra til den samfunnsmessige kontrollen med ligningsmyndighetene. Hemmelighold av resultatet av ligningen kan skape grunnlag for spekulasjoner omkring ligningsarbeidet i sin alminnelighet og om fastsettingene for enkeltpersoner eller grupper av skattytere. Det er først og fremst pressen som kan bidra til kritisk debatt om uoverensstemmelser mellom virkelige og skattemessige verdier. Det er derfor viktig at pressen enkelt får tilgang til skattelisteopplysningene.
Den forrige regjeringen foretok en kraftig innstramming av regelverket for offentliggjøring av skattelistene. Etter lovendringene i juni i fjor er dette delvis reversert og pressen har igjen tilgang til disse listene i elektronisk form. Etter min oppfatning er dette viktig for å stimulere debatten om skattemessige forhold. Informasjon om inntekts- og skatteforhold er viktig i samfunnsdebatten.
Fra tid til annen reises det fra ulike hold spørsmål om hensiktsmessigheten av offentliggjøringen av skattelistene. Av og til reises det også spørsmål om offentliggjøringen av skattelistene er i strid med våre folkerettslige forpliktelser. Det kan være spørsmål om forholdet til EØS-reglene eller den europeiske menneskerettighetskonvensjon. Det er ikke konstatert at det foreligger slik strid.
I betenkningen fra advokat Kyrre Eggen konkluderes det med at offentliggjøring av skattelister i seg selv vil kunne være i overensstemmelse med EMK art. 8. Det konkluderes videre med at offentliggjøring etter gjeldende regler, med vidtrekkende elektronisk publisering, vil kunne innebære en krenkelse av EMK art. 8. I betenkningen understrekes det imidlertid at det ikke er mulig å gi noen sikker konklusjon. Jeg ser derfor ikke grunn til å foreslå endringer i gjeldende regelverk på bakgrunn av konklusjonen i betenkningen fra Kyrre Eggen.
Dagens regler om offentliggjøring av skattelister er begrunnet i tungtveiende samfunnsmessige hensyn. Etter min oppfatning er det ingen grunn til å gjøre endringer i regelverket om offentliggjøring av skattelister.
Oslo, i finanskomiteen, den 18. november 2008
Reidar Sandal |
Heikki Holmås |
leder |
ordfører |