Sammendrag
Forslagsstillerne mener det bør foretas en grundig drøfting av avgiftssystemet innen film – og de konsekvenser som dette kan gi i form av konkurransevridninger.
Norsk kino- og filmfond (NKFF) finansieres gjennom avgifter på kino- og videobransjen. Stortinget fastsetter satsene for video (i dag i praksis dvd). For 2008 er avgiften kr 3,50 per enhet, det samme som avgiften har ligget på siden 2000.
Forslagsstillerne viser til at denne avgiften kommer på toppen av at video/dvd-bransjen betaler full mva. på 25 pst. Andre kulturtjenester er fritatt for mva. eller betaler lav mva.
Forslagsstillerne viser til at avgiften representerer en konkurransevridning til fordel for kinobransjen. Dette kan etter forslagsstillernes oppfatning også reise EØS-rettslige problemstillinger i forhold til de reglene i EØS-avtalen som forbyr staten å begunstige visse næringer på bekostning av andre, nemlig statsstøttereglene.
Forslagsstillerne mener å ha konstatert at avgiften ikke er blitt satt inn i en slik konkurransesammenheng og vurdert næringspolitisk.
Forslagsstillerne mener at den totale avgiftsbelastningen for næringen når avgiften kommer på toppen av vanlig mva. på 25 pst., er uforholdsmessig høy. Forslagsstillerne mener det derfor er viktig at avgiften blir vurdert bredere enn rent kulturpolitisk.
Forslagsstillerne viser til at omsetningen av video/dvd har økt betydelig, samtidig som prisene har blitt lavere. Inntektene til fondet fra video/dvd har økt fra 18–19 mill. kroner i 1998 til 65,7 mill. kroner i 2006.
Forslagsstillerne mener utviklingen viser hvor urimelig avgiften er blitt. I dag utgjør avgiften kr 3,50 per enhet som er 6 pst. av kostnadene – dvs. at den forholdsmessige avgiftsbelastningen er doblet.
Forslagsstillerne mener video/dvd-bransjen står for en viktig del av kulturkonsumet for de brede lag av befolkningen, likevel pålegges den avgifter som er betydelig større enn det som gjelder for de fleste bransjer, og særlig hvis man sammenligner med andre aktører i kultursektoren, må forskjellsbehandlingen sies å være grov.
Forslagsstillerne viser til at Norsk Videogramforening (NVF) mener at i utgangspunktet burde bransjen behandles på samme måte som kinodrift, dvs. med en merverdiavgiftsats på 8 pst. Dersom merverdiavgiftsatsen opprettholdes, må særavgiften fjernes eller i alle fall legges om og reduseres. Forslagsstillerne deler dette synet.
Forslagsstillerne viser til at utviklingen i mediebransjen skjer svært raskt, og det blir stadig mer vanlig å laste ned filmer, musikk osv. fra Internett.
Forslagsstillerne viser også til at i filmmeldingen er utviklingen av nettbasert distribusjon lite berørt, og man har så langt ikke kommet frem til noen effektiv politikk for å møte utfordringene.
Forslagsstillerne mener at svaret på de fremtidige utfordringene ikke er å ilegge nye avgifter på lovlig nedlasting av filmer. Forslagsstillerne mener man må ta inn over seg at dette er en grenseoverskridende virksomhet. Det betyr at en slik avgift vil stille norske distributører i en helt umulig konkurransesituasjon.
Forslagsstillerne mener at det bør legges opp til en omlegging av avgiften, og i stedet utforme en helhetlig politikk på området slik at vi også i fremtiden vil ha norske nettbaserte distributører av film.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn for arbeidet med statsbudsjettet for 2009 at avgiften på video/dvd til Norsk kino- og filmfond (NKFF) tas bort.
II
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om en helhetlig politikk for å sikre norske nettbaserte distributører av film like vilkår som utenlandske konkurrenter – herunder å skrinlegge forslaget om avgift per nedlastet eksemplar."