Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 1

Jeg viser til Transport- og kommunikasjonskomiteens brev datert 8. oktober 2008 vedlagt ovennevnte dokument.

Representantforslaget viser til den alvorlige økningen i antall drepte i trafikken så langt i 2008 og etterlyser en rekke hastetiltak for å avbøte situasjonen. Representantene fremmer forslag om bruk av fysiske tiltak som kan forebygge alvorlige trafikkulykker på de mest ulykkesutsatte vegene, etablering av en egen ungdomsstrategi for å redusere antallet ungdomsulykker, økt politi på utsatte vegstrekninger, samt at regjeringen skal fremme sak om en belønningsordning for tryggere skoleveger.

Regjeringen prioriterer et effektivt trafikksikkerhetsarbeid meget høyt og har gitt trafikksikkerhetstiltak særlig høy prioritet i forslaget til statsbudsjett for 2009. Dette for å snu den alvorlige ulykkesutviklingen så langt i 2008 og legge til rette for videre nedgang i tallet på drepte og hardt skadde. I samsvar med nullvisjonen vil tiltak mot ulykkestyper med gjennomgående høy alvorlighetsgrad, som møteulykker, utforkjøringsulykker og ulykker med påkjørsel av gående og syklende blir særlig prioritert. Regjeringen legger vekt på en bred og helhetlig tilnærming i trafikksikkerhetsarbeidet gjennom sammensatte og målrettede tiltak. Tiltakene omfatter alle innsatsområder, dvs. investeringer i infrastruktur, trafikant- og kjøretøyområdet og drift og vedlikehold.

Regjeringen har i forslaget til prioriteringer innenfor investeringsrammen i statsbudsjettet for 2009 foreslått en nær dobling av satsingen på målrettede trafikksikkerhetstiltak sammenlignet med 2008. Til sammen skal det i 2009 benyttes om lag 1 030 mill. kr til særskilte investeringstiltak for trafikksikkerhet langs eksisterende veger. Gjennom denne kraftige økningen prioriteres strakstiltak etter trafikksikkerhetsinspeksjoner, bygging av midtrekkverk på to- og trefelts veger, økt bruk av permanente og midlertidige midtseparerende tiltak for å skape større avstand mellom kjøreretningene på en rekke ulykkesutsatte strekninger (merket sperreområde og annen midtmarkering), oppsetting og utbedring av siderekkverk, fjerning av sidehindre, utbedring av kryss, tiltak i kurver, utplassering av fleksible master og stolper, veglys, m.v. I 2009 er det planlagt utført ulykkesreduserende tiltak på om lag 700 km ulykkesbelastet riksveg.

Jeg ser med særlig stor bekymring på de mange alvorlige vegtrafikkulykkene som rammer ungdom. Ungdom og særlig unge mannlige bilførere er derfor en særskilt målgruppe i regjeringens trafikksikkerhetsarbeid. Blant annet pågår det et omfattende forskningsprosjekt i regi av Statens vegvesen om høyrisikogrupper der tiltak overfor ungdom står sentralt. Resultatet fra dette arbeidet vil ventelig legge viktige premisser for det videre forebyggende arbeidet overfor ungdom. Vegmyndighetene samarbeider også med politiet og Trygg Trafikk om en rekke tiltak overfor denne gruppen. Regjeringens samlede trafikksikkerhetsstrategi legges fram for Stortinget i forbindelse med Nasjonal transportplan (NTP) 2010–2019.

Forslagsstillerne fremmer forslag om at regjeringen sørger for at det snarest mulig blir mer politi på vegene på de mest ulykkesutsatte vegstrekningene. Justisministeren har meddelt meg at for at politiets trafikksikkerhetsarbeid skal gi best mulig effekt, må den være basert på gjennomtenkte analyser og vurderinger. Det er ikke slik at et økt kontrollvolum alene medfører økt trafikksikkerhet. Erfaringer viser at målrettet arbeid gir best resultater. Trafikksikkerhetsarbeidet skal derfor i enda større grad rettes mot vegstrekninger eller områder hvor politiet har kunnskap om trafikkfarlig atferd. Med utgangspunkt i Nasjonal handlingsplan for trafikksikkerhet på veg 2006–2009 og Strategiplan for politiets trafikktjeneste 2008–2011, skal politiets innsats rettes mot aggressiv og farlig trafikkatferd med særlig fokus på høy hastighet, ruspåvirket kjøring og manglende bruk av verneutstyr. Politiet foretar i samarbeid med vegmyndighetene en kontinuerlig evaluering av de mest ulykkesbelastede vegstrekningene i landet, og disse strekningene vies særlig oppmerksomhet. I tillegg skal politiet rette sin virksomhet inn på områder hvor det er kunnskap om at sikkerhetsutfordringene er store grunnet høy konsentrasjon av personer med en trafikkfarlig atferd.

I tillegg til dette skal politiet legge vekt på synlighet og tilgjengelighet som virkemidler for å bedre trafikantenes aktsomhet og øke den subjektive oppdagelsesrisiko. Kontrollvolumet skal være minst 1,8 millioner kontrollerte førere og det skal legges vekt på høy kvalitet ved gjennomføring av kontrollene.

Jeg vil vise til at det i 2009 vil bli gjennomført en rekke tiltak som vil være med på å gjøre skoleveger tryggere. Fra St. prp. nr. 1 (2008–2009) vil jeg nevne følgende:

Det skal brukes 500 mill. kr til tiltak for gående og syklende langs eksisterende veger, hvorav om lag 400 mill. kr i statlige midler. I tillegg vil det bli gjennomført strekningsvise tiltak som medfører bedre forhold for gående og syklende. Utbygging av sammenhengende hovednett for sykkeltrafikken i byer og tettsteder, skoleveger og andre strekninger der det ferdes mange mindreårige prioriteres.

Arbeidet med å ta i bruk gjeldende kriterier for fartsgrenser innenfor tettbygd strøk vil bli intensivert. Dette innebærer at flere veger vil få fartsgrense 30 og 40 km/t, og da særlig i sentrumsområder og boligområder. Dette vil ventelig dekke en god del skoleveger.

Arbeidet med sikring av krysningspunkter for gående og syklende vil bli intensivert.

Det er for kort tid siden innført nye kriterier for gangfelt. Statens vegvesen vil i 2009 gjennomgå alle eksisterende gangfelt på riksveger med fartsgrense 50 km/t eller høyere, og sikringstiltak vil bli utført.

En eventuell etablering av en belønningsordning for tryggere skoleveger vil være naturlig å vurdere i forbindelse med kommende NTP.