Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 2

Omsorgslønn er en svært viktig ordning for mange familier med funksjonshemmede barn eller funksjonshemmede familiemedlemmer, men ordningen innholder noen problematiske forhold. Dagens ordning er etter FFOs mening for svak i forhold til grunnleggende rettighetstenkning. Det er i flere år dokumentert urimeligheter knyttet til ordningen med omsorgslønn ved FFOs rettighetssenter.

For at ordningen med omsorgslønn skal bli et reelt alternativ til mennesker som påtar seg omsorgsoppgaver for familiemedlemmer støtter FFO forslagsstillerne i at det er nødvendig med en gjennomgang og klargjøring av rettigheter og plikter til de som mottar omsorgslønn.

Når det gjelder personer som får innvilget omsorgslønn, er det opp til kommunen om de vil gi omsorgsyteren en arbeidsavtale, eller en såkalt oppdragsavtale basert på et timetall. Helse- og Omsorgsdepartementet anbefaler at det inngås oppdragsavtaler. Dette innebærer blant annet at omsorgsgiver ikke har rett til sykepenger og feriepenger, Dette til tross for at omsorgslønn blir regnet som inntekt etter skatteloven, som det skal betales skatt og arbeidsgiveravgift av.

FFO ønsker derfor en sterkere rettighetsfesting av denne ytelsen, og stiller oss bak forslagstillernes ønske om at mottakere av omsorgslønn sikres ytelser som om de var i et ansettelsesforhold. Det må videre sikres at omsorgsgiver kan ta ut ferie, ved at kommunen tilbyr avlastning, og et forsvarlig tjenestetilbud til den som trenger omsorg dersom omsorgsyter blir syk.

For personer som har hatt omfattende omsorgsoppgaver og mottatt omsorgslønn, endres dette ofte når barnet fyller 18 år. I slike tilfeller står ofte omsorgsyteren uten noen form for ytelser fra det offentlige, og samtidig vil mange ikke ha hatt en stor nok inntekt til å kunne motta arbeidsledighetstrygd. Dette er personer som har tatt betydelig omsorgsansvar i flere år, på vegne av det offentlige, og som igjen har medført at de har en svak tilknytning til arbeidslivet. FFO mener derfor det er nødvendig at de som er i en slik situasjon, sikres de samme rettigheter som ordinære arbeidstakere når det gjelder tilgang til arbeidsmarkedstiltak og arbeidsledighetstrygd.

FFO har tidligere tatt opp en rekke av de problemstillingene som reises i dokument 8:113 med Helse- og Omsorgsdepartementet, senest i møte med statssekretær Rigmor Aasrud den 4. mai 2007. På møtet ble FFO orientert om at det er nedsatt en interdepartemental arbeidsgruppe som skal se på strategier og tiltak for å gjøre det lettere å kombinere yrkesdeltakelse med omsorg for pleietrengende familiemedlemmer. Statusen i dette arbeidet er vi ikke kjent med.

Uavhengig av departementets arbeid vil FFO på denne bakgrunn signalisere sin støtte til intensjonene i forslag Dok 8:113.