Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 3

  • 1. Forsvarets Pensjonistforbund (FPF) er et rent etatsforbund og organiserer ca 10 000 pensjonister. Forbundets kjennskap til drøftingsresultatet er hentet fra pressen, pressemeldinger og Arbeids- og inkluderingsdepartementets (AID) hjemmesider. FPF ønsker gjennom dette skrivet å tilkjennegi sitt syn på drøftingsresultatet.

  • 2. FPF viser til AIDs pressemelding nr 46. Publisert 28.05.2008 , hvor det bl a fremgår:

a) Gjennomsnittlig grunnbeløp økes med 5,5 prosent fra 2007 til 2008. Folketrygdens grunnbeløp økes med 3 444 kroner med virkning fra 1. mai 2008. Nytt grunnbeløp vil dermed utgjøre 70 256 kroner. Dette innebærer at alle pensjonister og andre som får sine inntekter regulert gjennom folketrygdens grunnbeløp får en betydelig reallønnsvekst i 2008.

Økningen på kr 3 444 utgjør en økning på 5,15 % fra 1. mai 08. FPF er uenig i at dette gir en økning av grunnbeløpet på 5,5% på årsbasis, mao det foreligger en underregulering av grunnbeløpet i forhold til den anslåtte lønnsvekst på 5,5 % som fremkommer i revidert nasjonalbudsjett. Denne reguleringen medfører også at alle pensjoner som reguleres gjennom folketrygden grunnbeløp blir underregulert i 2008. Det kan her nevnes at i trygdeoppgjøret for 2007 var den gjennomsnittlige økningen av grunnbeløpet på 5,38 %, og reguleringen pr 1. mai 6,23 %.

I forbindelse med behandlingen ved tidligere trygdeoppgjør, har det vært vist til Stortingets retningslinjer for trygdeoppgjørene, hvor det ved flere anledninger har vært presisert at Stortinget har vedtatt at grunnbeløpet skal reguleres "minst på linje med" lønnsutviklingen så må etterslepet fra foregående år kompenseres. Deretter skal forventet lønnsutvikling i forhandlingsåret legges til grunn.

b) FPF mener at dette drøftingsresultatet er i strid med Stortingets vedtatte retningslinjer for trygdeoppgjøret. FPF vil derfor hevde at partene i drøftingene har satt seg utover Stortingets retningslinjer. Etter FPF syn vil dette skape usikkerhet og uforutsigbarhet blant pensjonistene.

c) Dette er et historisk løft for enslige minstepensjonister og unge uføre

FPF er enig at disse gruppene må få et løft. FPF finner likevel grunn til å minne om protokolltilførselen fra trygdeoppgjøret i 2007, når det gjelder minstepensjonistene og unge uføre;

Staten viser til at en i samarbeid med organisasjonene vil kartlegge utviklingen i levekår og inntekt og vurdere mulige tiltak for disse gruppene som grunnlag for Regjeringens ordinære budsjettbehandling. Staten er innstilt på å inngå en prosess med organisasjonene som deltar i trygdeforhandlingene i denne gjennomgangen.

Dette er gjentatt i St. prp. Nr. 1 (2007 -2008) AID del 1 Profil og satsningsområder, pkt 2.3.5.

FPF kjenner ikke til hvilket resultat denne kartleggingen har gitt, men med de tiltak som kommer til utrykk gjennom drøftingene, må det foreligge en utredning basert på gjennomgangen av levekår og inntekt for disse gruppene. FPF finner det derfor merkelig at tiltakene ikke ble behandlet sammen med budsjettproposisjonen slik som forutsatt i fjorårets trygdeoppgjør og st.prp.nr.1(2007 -2008). Etter FPF syn vil dette også skape usikkerhet og uforutsigbarhet blant pensjonistene.

  • d) Den ekstraordinære økningen i minstepensjonen i 2008 finansieres ved å benytte etterslepet fra fjorårets trygdeoppgjør for alders-, uføre- og etterlattepensjonister. Etterslepet, det vil si avviket mellom forventet lønnsvekst lagt til grunn i trygdeoppgjøret 2007 og den faktiske lønnsveksten, er satt til 0,65 prosent. I stedet for å benytte dette etterslepet til en ytterligere økning av grunnbeløpet, har partene i dag blitt enige om å gi enslige minstepensjonister et historisk inntektsløft.

FPF er uenig i at det innenfor rammen for en samlet lønnsutvikling skal foretas gruppereguleringer, dette er noe nytt i forbindelse med trygdeoppgjøret. Det synes som det kan være en avart av prinsipper som nyttes ifm tarifforhandlinger. Etter FPF syn er dette en uakseptabel måte å gjennomføre en pensjonsregulering på, da det medfører underregulering av en gruppe. En slik underregulering vil være av varig karakter, såfremt det ikke tilleggsfinansieres utover lønnsveksten ett eller flere år for å ta igjen tidligere underreguleringer. Etterslepet er iht Stortingets retningslinjer den faktor som skal sikre at grunnbeløpet skal reguleres ”minst på linje med” lønnsutviklingen. Slik drøftingsresultatet foreligger, vil alle pensjonister som gjennom et langt yrkesliv har opparbeidet seg tilleggspensjon eller offentlig tjenestepensjon, få sine pensjoner underregulert i forhold til lønnsveksten for de yrkesaktive fra 2007 til

  • e) 2008. FPF vil også gjøre oppmerksom på at flere pensjonsytelser, erstatnings- og forsikringsordninger reguleres i takt med grunnbeløpet selv om de helt eller delvis ligger utenfor trygdebudsjettets rammer.

Forsvarets Pensjonistforbund er av den formening at Regjeringens og organisasjonenes drøftingsresultat ikke harmoner med Stortingets retningslinjer for trygdeoppgjøret i 2008. Den foreslåtte reguleringen av folketrygdens grunnbeløp medfører en underregulering i forhold til den anslåtte lønnsvekst for 2008. Forsvarets Pensjonistforbund vil uttrykke stor betenkelighet over at den ekstraordinære økningen i minstepensjonen i 2008 finansieres ved å benytte etterslepet på 0,65 % fra fjorårets trygdeoppgjør, istedenfor å benytte det til å regulere grunnbeløpet. Forsvarets Pensjonistforbund vil beklage at årets trygdeoppgjør synes å gå i en retning hvor det kan skapes usikkerhet og uforutsigbarhet blant pensjonistene med hensyn på fremtidige reguleringer og det kan være med på å svekke tilliten til Stortingets behandling av pensjonssaker.