Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg 1

Stortinget behandler 19. dm. trygdeoppgjøret 2008 etter forslag fra regjeringa om at folketrygdens grunnbeløp pr. 1. mai 2008 settes til kr 70.256. Gjennomsnittsøkningen fra 2007 til 2008 blir da 5,5%, og fra 1. mai 2008 øker vanlige pensjoner med 5,15%.

Stortingets retningslinjer fra mai 2003 sier bl.a.:

Til grunn for reguleringa skal liggje venta inntektsutvikling for lønnstakarar i alt i reguleringsåret etter justering av grunnbeløpet for avvik mellom venta og reell lønnsauke siste år. Disse retningslinjene er imidlertid ikke fulgt ved årets pensjonsoppgjør, noe Arbeids- og inkluderingsdepartementet i pressemelding nr. 46 2008 grunngir slik

Etterslepet, det vil si avviket mellom forventet lønnsvekst lagt til grunn i trygdeoppgjøret 2007 og den faktiske lønnsveksten, er satt til 0,65 prosent. I stedet for å benytte dette etterslepet til en ytterligere økning av grunnbeløpet, har partene i dag blitt enige om å gi enslige minstepensjonister et historisk inntektsløft.

Landslaget for offentlige pensjonister (v/leder Eli Vinje og kontorleder Thor-Eirik Gulbrandsen som deltok i partsdrøftingene) var uenig i at etterslepet overføres til særskilte pensjonistgrupper. De berettigede krav disse har til bedret inntektsutvikling må imøtekommes over statsbudsjettet og revidert nasjonalbudsjett for 2008. Stadig flere innlegg i dagspressen viser ellers at regjeringa i denne saka er på kollisjonskurs med store pensjonistgrupper.

Siden regjeringa i revidert nasjonalbudsjett for 2008 anslår ventet inntektsutvikling til 5,5%, og Teknisk beregningsutvalg fastslår at avvik mellom ventet og reell lønnsauke siste år er 0,65%, krever Landslaget for offentlige pensjonister at pensjonene skal stige med 6,15% fra 2007 til 2008.

Det regjeringa legger opp til (St.prp. nr 65) i forslaget sitt til pensjonsoppgjør i 2008, får også den utålelige etter- og langtidsvirkning at basis for pensjonsoppgjøret i 2009 reduseres og at pensjonsutviklingen fra 2010 fortløpende svekkes.

Det må trygt kunne sies at pensjonsoppgjøret 2008 er i ferd med å bli tidenes dårligste, om ikke Stortinget håndhever sine egne retningslinjer.