Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til forslaget fra representantene Torbjørn Hansen, Elisabeth Røbekk Nørve og Bent Høie om å iverksette tiltak for en bærekraftig vekst i havbruksnæringen, gjennom en økning i maksimalt tillatt biomasse (MTB) og tildeling av nye konsesjoner. Komiteen er enig med forslagsstillerne i at havbruksnæringen er en viktig næring som aktivt må videreutvikles på en bærekraftig måte.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til at Regjeringen har som mål å legge til rette for at norsk havbruksnæring skal beholde sin stilling som en ledende internasjonal produsent og eksportør. Med det som utgangspunkt presenterte Regjeringen i august 2007 sin strategi for en konkurransedyktig norsk havbruksnæring.
Flertallet har merket seg at strategien legger opp til en bærekraftig produksjonsvekst i laksenæringen og at produksjonsveksten i hovedsak skal tas ut i nye tillatelser. Flertallet støtter denne konklusjonen, og mener dette bedrer produksjonsvilkårene og åpner for nyetableringer.
Flertallet viser til at statsråden i brev til komiteen datert 20. mai 2008 (vedlagt) gir uttrykk for at hun ikke ser det tjenlig med en generell økning av MTB nå. Dette fordi MTB-systemet, som ble innført fra 1. januar 2005, var forutsatt å ligge fast over tid, men også bl.a. fordi dette uten restriksjoner ikke i tilstrekkelig grad vil ivareta ulike miljøperspektiver.
Flertallet deler denne bekymring, og viser blant annet til at en konsesjonsrunde i større grad gjør det mulig å få en geografisk fordeling av MTB tilpasset miljøforholdene. Det bidrar til å opprettholde bærekraften i næringen, noe som er en viktig forutsetning for videre vekst i havbruksnæringen.
Flertallet viser videre til at forslagsstillerne mener det bør utredes avvikling av konsesjonssystemet, noe flertallet ikke støtter. Flertallet mener dagens regelverk er hensiktsmessig og at det på en god måte gir næringen stabile forutsetninger for drift ved at utbudet av laks og ørret til markedet er relativt kontrollert, slik at effekten av markedssvingninger dempes. Dette er viktig med hensyn til markedsadgangen for norske oppdrettsprodukter til viktige markeder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at det i representantforslag nr. 103 (2007–2008) er lagt vekt på at havbruksnæringen er en viktig næring for landet og en betydelig distriktsnæring. Eksporten av norsk sjømat har passert 35 mrd. kroner, og havbruk står i dag for mer enn halvparten av eksporten. Det er viktig at næringen får gode forutsetninger for videre lønnsomhet og vekst. Norge er en stor produsent av sjømat, og har kystarealer som gir grunnlag for å kunne bidra til verdens økende matvarebehov.
Disse medlemmer vil understreke betydningen av at veksten må foregå på en bærekraftig måte.
Disse medlemmer registrerer at statsråd Helga Pedersen i brev av 20. mai 2008 skriver at en generell økning av MTB "uten restriksjoner" ikke i utgangspunktet vil kunne ivareta miljøhensyn fullt ut, mens en konsesjonsrunde i større grad muliggjør en geografisk fordeling av MTB tilpasset miljøforholdene. Disse medlemmer vil påpeke at Fremskrittspartiet og Høyre er opptatt av at forvaltningen av våre naturressurser skal være bærekraftig, og at den forvaltningsmodell som velges for havbruksnæringen, selvfølgelig må være basert på at hensynet til miljøet skal ivaretas. Disse medlemmer vil påpeke at forslaget om en økning i MTB ikke betyr at det ikke skal være tilstrekkelige miljømessige restriksjoner på havbruksvirksomheten. Dette betyr at det kan være grunnlag for å øke MTB i enkelte områder, men ikke i områder hvor grensen for bærekraftig vekst er nådd. Disse medlemmer er skuffet over passiviteten Regjeringen utviser overfor havbruksnæringen, i en situasjon hvor FNs matvareprogram ber om en dobling av havbruksproduksjonen innen 2030 av hensyn til den globale mattilførselen.
Disse medlemmer registrerer at statsråden i sitt brev av 20. mai 2008 viser til at det vil bli gjennomført en ny runde med laksekonsesjoner i 2009, og at Regjeringen dermed legger opp til en ny runde med laksekonsesjoner i valgkampen i 2009. Disse medlemmer mener at dersom vekst bare skal skje gjennom tildeling av nye konsesjoner, vil dette skape urettferdighet mellom aktørene og en sen veksttakt.
Disse medlemmer viser til at statsråden i sitt brev av 20. mai 2008 viser til uttalelser fra forarbeidene til lov om akvakultur, hvor det fremgikk ønske om en "hjemmel til regulering av produksjon". Disse medlemmer vil presisere at det ikke er foreslått å oppheve hjemler til å regulere produksjonen. Hensyn som miljøet i sjøen, kulturlandskapet og annet betyr at det er behov for regulering av næringen. Disse medlemmer mener likevel at en avvikling av konsesjonssystemet bør utredes, fordi veksten i næringen på sikt bør være begrenset av bærekraftprinsipper og ikke kunstige politiske volumgrenser.
Disse medlemmer viser til at statsråden i brev til næringskomiteen 3. juni 2008 (vedlagt) i liten grad går inn på realitetene i spørsmålet som ble stilt, men bekrefter at det er praktisk mulig også å øke MTB innenfor en bærekraftig ramme. Disse medlemmer mener derfor at Regjeringens motstand mot et slikt tiltak for å sikre næringen konkurransedyktige rammebetingelser i årene fremover, er svakt begrunnet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at statsråden i sitt brev av 20. mai 2008 viser til at "Norsk havbruksnæring lever fortsatt i en vanskelig handelspolitisk virkelighet og møter kontinuerlig trusselen om beskyttelsestiltak, blant annet i fra EU". Disse medlemmer vil vise til at nettopp hensynet til havbruksnæringen er viktig for at Høyre er positive til et medlemskap i EU.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen iverksette tiltak for en bærekraftig vekst i havbruksnæringen, gjennom at fremtidig vekst fordeles mellom en økning i maksimalt tillatt biomasse (MTB) og tildeling av nye konsesjoner. Samtidig bør en gradvis avvikling av konsesjonssystemet utredes."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 59 (2007–2008) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet for 2008, der Fremskrittspartiet kommer til å fremme disse forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en ny konsesjonsrunde for tildeling av konsesjoner for oppdrett av laksefisk i 2008. En slik tildeling bør skje etter loddtrekning, vederlagsfritt, uten føring om gografisk plassering og struktur i næringen.
Stortinget ber Regjeringen øke maksimalt tillatt biomasse (MTB) til 980 tonn pr. konsesjon."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Norge har naturgitte betingelser som gir mulighet for oppdrett på flere arter. Samtidig er den norske oppdrettsnæringen i dag preget av for lite fokus på markedstilpasset produksjon. Resultatet har vært at næringen i perioder har problemer med lønnsomheten. Disse medlemmer vil ta til orde for at Regjeringen i samarbeid med næringen ser på tiltak som kan bidra til at næringen får en mer markedstilpasset produksjon, økt mangfold i produksjonen og økt satsing på nye oppdrettsarter. En havbruksnæring med vesentlig større omfang enn i dag krever konsekvent bruk av miljøvennlig teknologi og miljøvennlige driftsformer.
Disse medlemmer er enig med forslagsstillerne i at veksten i næringen må være begrenset av det som er miljømessig bærekraftig. Disse medlemmer vil ta til orde for at en økning av MTB og tildeling av nye konsesjoner krever strengere konsesjonskrav med hensyn til miljø enn dagens. Disse medlemmer mener at å øke MTB og gi nye konsesjoner før man har på plass et regelverk som stiller større krav til bruk av miljøvennlig teknologi og miljøvennlige driftsformer, blir feil ende å starte i.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gå gjennom dagens konsesjonsregelverk for havbruksnæringen, med fokus på økonomisk lønnsomhet og miljøhensyn ut fra føre-var-prinsippet og bærekraftig utvikling, jf. Ot.prp. nr. 20 (2007–2008) Havressurslova."