5. Kultur- og kirkedepartementet

5.1 Kap. 310 Tilskudd til trossamfunn m.m.

5.1.1 Post 76 Tilskudd til råd for tro og livssyn

Samandrag

Det er behov for å øke bevilgningen under kap. 310 Tilskudd til trossamfunn m.m., post 76 Tilskudd til råd for tro og livssyn med 0,1 mill. kroner. Midlene skal nyttes til å involvere trossamfunn i oppfølgingen av handlingsplanen mot kjønnslemlestelse, samt å utarbeide informasjon om kjønnslemlestelse i opplæringsprogram for nye forstandere. Det vises til nærmere omtale under kap. 840 Krisetiltak, post 21 Spesielle driftsutgifter nedenfor. Merutgiften dekkes ved reduksjon i bevilgningen under kap. 840 Krisetiltak, post 21 Spesielle driftsutgifter.

Bevilgningen foreslås økt med 0,1 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

5.2 Kap. 315 Frivillighetsformål

5.2.1 Post 71 Tilskudd til frivillighetssentraler

Samandrag

I budsjettet for 2008 er det forutsatt opprettet 13 nye frivillighetssentraler, jf. St.prp. nr. 1 (2007–2008), kap. 315 Frivillighetsformål, post 71 Tilskudd til frivillighetssentraler. Det viser seg nå at det er behov for å opprette flere frivillighetssentraler i inneværende år enn tidligere forutsatt. For å kunne opprette ytterligere fem nye sentraler i 2008 foreslås det at noen av midlene under kap. 315 Frivillighetsformål, post 71 Tilskudd til frivillighetssentraler, som var forutsatt disponert av departementet til ulike prosjekter på frivillighetsområdet, omprioriteres til nye sentraler innenfor samme post.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

5.3 Kap. 320 Allmenne kulturformål

5.3.1 Post 74 Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd

Komiteens medlem fra Venstre vil påpeke viktigheten av å satse på flerkulturelle kulturtiltak, og viser i denne sammenheng blant annet til merknaden fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2005–2006):

"Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke at det flerkulturelle kulturfeltet har behov for å komme inn i mer forutsigbare og helhetlige rammer. De flerkulturelle kulturinstitusjonene må ikke lenger sees på som nærmest en forlenget arm av bistandspolitikken. Rammevilkårene må normaliseres og andre tilsvarende etnisk norske institusjoner må bli referansepunktet. Den flerkulturelle kunstneriske infrastrukturen kan ikke fortsette å være så personavhengig som i dag. I stedet må de betraktes og behandles som etablerte og velfungerende institusjoner som står på flere ben."

På denne bakgrunn foreslår dette medlem å bevilge 3 mill. kroner som skal fordeles forholdsmessig på følgende institusjoner:

  • Du Store Verden!: 0,5 mill. kroner

  • Center for Afrikansk Kulturformidling: 0,5 mill. kroner

  • Stiftelsen Horisont-Mela: 0,5 mill. kroner

  • Nordic Black Theatre: 0,75 mill. kroner

  • Cosmopolite: 0,75 mill. kroner

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

320

Allmenne kulturformål

74

Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres, forhøyes med

3 000 000

fra kr 138 749 000 til kr 141 749 000"

5.3.2 Post 79 Til disposisjon, kan nyttes under post 1

Samandrag

Det er behov for å øke tilskuddet knyttet til Den internasjonale Ibsenprisen, jf. omtale under kap. 326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål, post 76 Ibsenpris m.m. nedenfor. Merutgiften dekkes av udisponerte midler under kap. 320 Allmenne kulturformål, post 79 Til disposisjon.

Bevilgningen foreslås redusert med 1,7 mill. kroner.

Det er behov for å styrke fremdriften i arbeidet med en ny, utvidet og digitalisert utgave av Det Norske Akademis Store Ordbok (Riksmålsordboken) med sikte på fullføring i 2014.

I 2008 økes tilskuddet med 1,0 mill. kroner som dekkes innenfor bevilgningen over kap. 320 Allmenne kulturformål, post 79 Til disposisjon.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har i lengre tid vært kritiske til den forfordeling som har kommet nynorsken til gode. I mange år har nynorskordboken mottatt store årlige støttebeløp, samtidig som bokmål/riksmål ikke har fått noe støtte. Faktisk får nynorskordboken i 2008 13,6 mill. kroner. Et uhørt høyt beløp. Disse medlemmer mener derfor det er på sin plass at også Det Norske Akademi nå får støtte, inntil den totale bevilgningen på denne posten reduseres.

5.3.3 Post 80 (Ny) Tilskuddsordning for frivillig virksomhet

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å tilføre denne posten vesentlige midler. Med de innstramminger som har blitt gjennomført i spillpolitikken den senere tid har de frivilliges inntekter sunket dramatisk. Ikke bare de store organisasjonene, som med ny tippenøkkel skal motta øremerkede andeler av tippeoverskuddet, men også mange små lag og organisasjoner får sterkt reduserte inntekter. Dette rammer all den gode aktiviteten som foregår rundt omkring i landet. Derfor ønsker disse medlemmer at det bevilges midler som kan kompensere for de frivilliges inntektstap.

Disse medlemmer foreslår å bevilge 50 mill. kroner, tilsvarende en økning på 50 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

320

Allmenne kulturformål

80

(NY) Tillskuddsordning for frivillig virksomhet, bevilges med

50 000 000"

5.4 Kap. 321 Kunstnerformål

5.4.1 Post 1 Driftsutgifter

Samandrag

Nytt statsstipend

Det foreslås statsstipend til Petter Ringen Johannessen fra 1. juni 2008. Statsstipendet er på 349 100 kroner på helårsbasis, tilsvarende ltr. 47, og dekkes innenfor bevilgningen over kap. 321 Kunstnerformål, post 1 Driftsutgifter.

Redusert bevilgning under post 1

Det er behov for å øke bevilgningen til bibliotekvederlag i 2008, jf. omtale under kap. 321 Kunstnerformål, post 75 Vederlagsordninger nedenfor. Som følge av at utgiftene til statsstipendier blir noe lavere enn budsjettert i 2008, kan deler av merutgiften dekkes ved reduksjon i bevilgningen under kap. 321 Kunstnerformål, post 1 Driftsutgifter.

Bevilgningen foreslås redusert med 0,7 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å avvikle ordningen med statsstipendiater. Disse medlemmer kan ikke se at det er en offentlig oppgave å betale lønnen for kunstnere som burde kunne leve av å selge sin kunst i et kommersielt marked. Det vises forøvrig til Dokument nr. 8:119 (2007–2008) Representantforslag fra Fremskrittspartiet om avvikling av ordningen med statlige stipend og garanti-inntekter til kunstnere.

Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 349 100 kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på 1,1 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag.

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

321

Kunstnerformål

1

Driftsutgifter, nedsettes med

1 090 100

fra kr 15 126 000 til kr 14 035 900"

5.4.2 Post 75 Vederlagsordninger

Samandrag

Staten ved Kultur- og kirkedepartementet og de forhandlingsberettigede organisasjonene inngikk 28. november 2007 avtale om bibliotekvederlag for perioden 2008–2011. Avtalen angir en vederlagssats per verk som disponeres til utlån i norske bibliotek. Beregningen av det årlige vederlaget bruker bibliotekstatistikken fra ABM-utvikling. Siste års bestandsøkning var større enn tidligere år, og skyldes økt bestand både i skolebibliotek og forskningsbibliotek. Bibliotekvederlaget for 2008 er beregnet til 78,6 mill. kroner. Dette er 2,1 mill. kroner høyere enn budsjettert. Merutgiften dekkes ved tilsvarende bevilgningsreduksjon, jf. omtale under kap. 321 Kunstnerformål, post 1 Driftsutgifter ovenfor og kap. 326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål, post 78 Ymse faste tiltak nedenfor.

Bevilgningen foreslås økt med 2,1 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

5.5 Kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

5.5.1 Post 1 Driftsutgifter

Samandrag

Inntektene knyttet til ulike prosjekter i regi av Kunst i offentlige rom (KORO) blir noe lavere enn tidligere budsjettert, jf. omtale under kap. 3322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom, post 1 Ymse inntekter nedenfor. Dette innebærer også reduserte driftsutgifter i 2008 på om lag 0,1 mill. kroner.

Bevilgningen foreslås redusert med 0,1 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

5.6 Kap. 325 Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

5.6.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Samandrag

Oppdragsvirksomheten ved ABM-utvikling får et langt større omfang enn tidligere budsjettert. I 2008 forventes de samlede oppdragsutgiftene å utgjøre om lag 35,0 mill. kroner. Dette er 10,0 mill. kroner høyere enn budsjettert. Merutgiftene dekkes av tilsvarende merinntekter, jf. omtale under kap. 3325 Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer, post 2 Inntekter ved oppdrag nedenfor.

Bevilgningen foreslås økt med 10,0 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

5.7 Kap. 326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål

5.7.1 Post 76 Ibsenpris m.m.

Samandrag

Det er bevilget 3,1 mill. kroner under denne posten. Bevilgningen er fordelt med 1,5 mill. kroner til den internasjonale Ibsenprisen og 1,1 mill. kroner til stipendier m.m. og 0,5 mill. kroner til arrangementer i tilknytning til prisutdelingen. Det er behov for økt tilskudd til Den internasjonale Ibsenprisen for 2008 for å øke prisens prestisje og tyngde internasjonalt. I tillegg er det behov for midler til den faglige konferansen som arrangeres i tilknytning til stipendutdelingen og midler til Ibsenkomiteens møtevirksomhet.

Det foreslås å øke tilskuddet til ovennevnte formål med til sammen 1,7 mill. kroner fordelt med 1,0 mill. kroner til selve prisen, 0,5 mill. kroner til faglig konferanse og 0,2 mill. kroner til dekning av utgiftene knyttet til Ibsenkomiteens møter. Merutgiften dekkes ved tilsvarende bevilgningsreduksjon, jf. omtale under kap. 320 Allmenne kulturformål, post 79 Til disposisjon ovenfor.

Bevilgningen foreslås økt med 1,7 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

5.7.2 Post 78 Ymse faste tiltak

Samandrag

Det er behov for å øke bevilgningen til bibliotekvederlag i 2008, jf. omtale under kap. 321 Kunstnerformål, post 75 Vederlagsordninger ovenfor. Som følge av at det ikke er behov for tilskudd til Norsk biografisk Leksikon i 2008, dekkes deler av merutgiften ved reduksjon i bevilgningen under kap. 326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål, post 78 Ymse faste tiltak.

Bevilgningen foreslås redusert med 1,4 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlem fra Venstre mener det er viktig at alle har tilgang til et godt utbygd og velfungerende bibliotektilbud. Bibliotekene er en viktig kilde for leseglede for både barn, ungdom og voksne. Bibliotekene har en nøkkelrolle i både å formidle litteratur og annen kunst og samtidig være et opplevelsessenter og samlingspunkt for kunnskap og informasjon. I tillegg fungerer bibliotekene, særlig i byene, som integreringsfremmende i forhold til innvandrere og flyktninger. Behovet for et slikt tilbud er økende.

På denne bakgrunn foreslår dette medlem å forsterke biblioteksatsingen over kap. 326 post 78 med 15 mill. kroner. Summen skal blant annet fordeles på følgende tiltak: Styrking av flerkulturelle bibliotek, Biblioteksvar, Norsk Digitalt Bibliotek og kompetanseutvikling for ansatte.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål

78

Ymse faste tiltak, forhøyes med

13 641 000

fra kr 90 406 000 til kr 104 047 000"

5.8 Kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål

5.8.1 Post 70 Det nasjonale museumsnettverket

Komiteens medlem fra Venstre vil understreke viktigheten av å ivareta vår kulturarv. Kulturminner – både i immateriell og materiell form – er sporene av våre forfedres liv og virke som fortsatt kan sees og oppleves i dagens samfunn. Vi har en forpliktelse til å bringe kunnskapen om vår fortid videre. Dette medlem mener derfor at en aktiv kulturpolitikk er viktig for å vedlikeholde nasjonens kollektive hukommelse. Staten er en stor "eier" av kulturminner, og har et spesielt ansvar for å ta vare på disse. Museumssektoren er svært viktig i denne sammenheng. Dette medlem viser i denne forbindelse til proposisjonens omtale av at det gjenstår om lag 30 mill. kroner i opptrappingsmidler til museumssektoren i henhold til abm-meldingen. Dette medlem viser til tidligere års budsjettbehandlinger der Venstre har foreslått økte bevilgninger knyttet til fullfinansiering av museumsreformen, og vil understreke at ABM-sektoren må tilføres tilstrekkelige midler til å følge opp de oppgaver de er satt til å forvalte. På denne bakgrunn foreslår dette medlem å bevilge 15 mill. kroner knyttet til museumsreformen over kap. 328 post 70, for på denne måten styrke sektoren og bidra til å hurtigere fullfinansiere reformarbeidet.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

328

Museums- og andre kulturvernformål

70

Det nasjonale museumsnettverket, forhøyes med

15 000 000

fra kr 636 178 000 til kr 651 178 000"

5.9 Kap. 334 Film- og medieformål

5.9.1 Post 78 Ymse faste tiltak

Samandrag

Bevilgningen under kap. 334 Film- og medieformål, post 78 Ymse faste tiltak omfatter midler til ulike faste filmkulturelle tiltak og midler til forsøks- og utviklingstiltak. Norsk filminstitutt mottar årlig søknader om midler til forsøks- og utviklingstiltak som det av filmpolitiske grunner er ønskelig å støtte, men som det ikke er rom for innenfor bevilgningen på posten. Det er som følge av dette behov for å øke bevilgningen i 2008 med 0,5 mill. kroner. Merutgiften dekkes ved tilsvarende bevilgningsreduksjon, jf. omtale under kap. 336 Informasjonsberedskap – kringkasting, post 70 Informasjonsberedskap nedenfor.

Bevilgningen foreslås økt med 0,5 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

5.10 Kap. 335 Pressestøtte

5.10.1 Post 71 Produksjonstilskudd

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sitt forslag i statsbudsjettet for 2008 hvor Høyre reduserte pressestøtten med 160 mill. kroner og følger opp dette nå.

Disse medlemmer fremmer dermed følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

335

Pressestøtte

71

Produksjonstilskudd, nedsettes med

75 000 000

fra kr 264 452 000 til kr 189 452 000"

Komiteens medlem fra Venstre støtter ordningen med produksjonstilskudd til aviser, og mener at denne er viktig for å opprettholde et mangfold i Presse-Norge. Dette medlem ønsker imidlertid å innføre et maksimaltak i pressestøtten på 30 mill. kroner pr. avis. Et slikt maksimaltak vil ramme ca. 3–4 aviser som i dag mottar et uforholdsmessig stort produksjonstilskudd, blant annet sett i forhold til antall abonnenter, men vil ikke føre til mindre mangfold i Presse-Norge. Maksimaltaket vil føre til at statens utgifter reduseres med 15,8 mill. kroner, og dette medlem ønsker heller å bruke disse midlene til andre kulturformål, herunder en styrking av bibliotek- og museumssektoren.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

335

Pressestøtte

71

Produksjonstilskudd, nedsettes med

15 800 000

fra kr 264 452 000 til kr 248 652 000"

5.11 Kap. 336 Informasjonsberedskap – kringkasting

5.11.1 Post 70 Informasjonsberedskap

Samandrag

Det er behov for å øke tilskuddet til forsøks- og utviklingstiltak på filmområdet, jf. omtale under kap. 334 Film- og medieformål, post 78 Ymse faste tiltak ovenfor. Merutgiften dekkes av udisponerte midler under kap. 336 Informasjonsberedskap – kringkasting, post 70 Informasjonsberedskap som følge av at TV2s søknad om midler til informasjonsberedskap i 2008 ikke ga grunnlag for å tildele TV2 hele bevilgningen i 2008.

Bevilgningen foreslås redusert med 0,5 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

5.12 Kap. 340 Kirkelig administrasjon

5.12.1 Post 72 Tilskudd til kirkelig virksomhet i kommunene

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at bevilgningen til kirkelig virksomhet i kommunene er halvert under regjeringen Stoltenberg II. Dette medlem viser til at dette forverrer den økonomiske situasjonen for mange av de lokale menighetene rundt om i landet. Dette medlem foreslår å øke bevilgningen til fellesrådene med 15 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

340

Kirkelig administrasjon

72

Tilskudd til kirkelig virksomhet i kommunene, forhøyes med

15 000 000

fra kr 40 000 000 til kr 55 000 000"

5.12.2 Post 75 Trosopplæring

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at den 5-årige innledningsfasen for trosopplæringsreformen avsluttes i 2008. Disse medlemmer mener reformen har vært svært vellykket og mener den nå bør utvides til å gjelde alle menigheter. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen gjøre trosopplæringen landsdekkende i forbindelse med statsbudsjettet for 2009."

5.12.3 Post 77 (Ny) Tilskudd til prosjektledelse

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at det i forbindelse med stat/kirke-reformen skal gjennomføres en rekke tiltak for å styrke demokratiet i kirken. Dette medlem viser til at det allerede i 2008 må på plass to halve årsverk i tillegg til dagens bemanning til styrket sentral valgsekretariat/sentralkirkelig prosjektledelse. Dette medlem foreslår derfor å bevilge 1 mill. kroner til dette.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

340

Kirkelig administrasjon

77

(NY) Tilskudd til prosjektledelse, bevilges med

1 000 000"

5.13 Kap. 341 Presteskapet

5.13.1 Post 1 Driftsutgifter

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det er blitt vanskeligere å få fylt ledige prestestillinger på grunn av økt prestemangel. Disse medlemmer mener Den norske kirke vil få vanskeligheter med å utfylle sin funksjon som folkekirke dersom kirken mangler de prester som skal til for å ta seg av menighetene. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen legge frem for Stortinget en handlingsplan for hvordan en på kort og lang sikt vil bedre rekrutteringen til prestetjenesten."

Disse medlemmer viser til sin merknad i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2007–2008):

"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til viktigheten av å oppfylle prostereformen, og at man for å klare det må sørge for at det er tilstrekkelig med prestestillinger. Den norske kirke vil få vanskeligheter med å oppfylle sin funksjon som folkekirke dersom kirken mangler de prestene som skal ta seg av sine menigheter. Disse medlemmer vil peke på at det gjennom høringer i komiteen er kommet frem at det er til dels stor mangel på prester, samtidig som det er problemer med å få fylt enkelte ledige prestestillinger. Dette beror på at arbeidsforholdene for prester ofte er svært krevende og vanskelige, og at det dermed blir vanskelig å rekruttere til yrket. En av løsningene er å opprette flere prestestillinger, slik at arbeidsbyrden på den enkelte prest blir mindre. Dermed vil også mange av de ledige stillingene kunne fylles opp. I Unios kommentarer til statsbudsjettet peker de på at Norge har få prestestillinger i forhold til folketallet sammenliknet med de andre nordiske landene. Grunnbemanningen er slik at hver prest har ansvaret for mer enn 3.000 kirkemedlemmer. Men på grunn av bosettingsmønsteret og de lange avstandene blir konsekvensen at enkelte prester har ansvaret for så mye som 7 000–8 000 mennesker.

Disse medlemmer vil understreke at det arbeidet prestene gjør, som formidlere av tro og utførere av kirkelige ritualer, er viktig for store befolkningsgrupper. I de tilfellene hvor Kirken mangler prestestillinger, får det lett konsekvenser for det arbeidet prestene utfører som samtalepartnere for mennesker i ulike livsfaser. Både som sjelesørgere og som deltakere i den kvalifiserte samtalen, fyller prestene en viktig rolle, i forhold til tro så vel som i forhold til bistand i en komplisert hverdag. Samtidig skal prestene også formidle vår kristne kulturarv."

Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

341

Presteskapet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

10 000 000

fra kr 759 572 000 til kr 769 572 000"

5.14 Kap. 342 Nidaros domkirke m.m.

5.14.1 Post 1 Driftsutgifter

Samandrag

Salgs- og billettinntektene ved Nidaros domkirke og Erkebispegården, samt refusjoner for eksterne oppgaver som Nidaros domkirkes restaureringsarbeider utfører for andre, har økt mer enn forventet. Dette innebærer økte driftsutgifter i 2008 på om lag 3,5 mill. kroner. Merutgiftene dekkes av tilsvarende merinntekter, jf. omtale under kap. 3342 Nidaros domkirke m.m., post 1 Ymse inntekter nedenfor.

Bevilgningen foreslås økt med 3,5 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

5.15 Kap. 3322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

5.15.1 Post 1 Ymse inntekter

Samandrag

Inntektene knyttet til ulike prosjekter i regi av Kunst i offentlige rom (KORO) blir noe lavere enn tidligere budsjettert. I 2008 forventes de samlede inntektene å utgjøre om lag 0,1 mill. kroner. Dette gir en mindreinntekt på 0,1 mill. kroner. Mindreinntektene innebærer tilsvarende mindreutgifter, jf. omtale under kap. 322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom, post 1 Driftsutgifter ovenfor.

Bevilgningen foreslås redusert med 0,1 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

5.16 Kap. 3325 Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer

5.16.1 Post 2 Inntekter ved oppdrag

Samandrag

Oppdragsvirksomheten ved ABM-utvikling får et langt større omfang enn tidligere budsjettert. I 2008 forventes de samlede oppdragsinntektene å utgjøre om lag 35,0 mill. kroner. Dette er 10,0 mill. kroner høyere enn budsjettert. Merinntektene skal dekke tilsvarende merutgifter, jf. omtale under kap. 325 Samordningstiltak for arkiv, bibliotek og museer, post 21 Spesielle driftsutgifter ovenfor.

Bevilgningen foreslås økt med 10,0 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

5.17 Kap. 3342 Nidaros domkirke m.m.

5.17.1 Post 1 Ymse inntekter

Samandrag

Salgs- og billettinntektene ved Nidaros domkirke og Erkebispegården, samt refusjoner for eksterne oppgaver som Nidaros domkirkes restaureringsarbeider utfører for andre, har økt mer enn forventet. I 2008 forventes de samlede inntektene å utgjøre om lag 14,7 mill. kroner. Dette er 3,5 mill. kroner høyere enn budsjettert. Merinntektene skal dekke tilsvarende merutgifter, jf. omtale under kap. 342 Nidaros domkirke m.m., post 1 Driftsutgifter ovenfor.

Bevilgningen foreslås økt med 3,5 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

5.18 Andre saker

5.18.1 Oppfølging av museumsreformen

Samandrag

I flere av landets fylker er det nå pågående prosesser der museer vurderer å slå seg sammen i større enheter i tråd med museumsreformens målsetting om faglig, administrativ og økonomisk styrking. Det gjenstår om lag 30,0 mill. kroner av opptrappingsmidlene til museumssektoren i henhold til abm-meldingen. De museer som fullfører konsolideringer, vil bli prioritert med økt tilskudd.

Merknader frå komiteen

Komiteen tek omtalen til orientering.

Komiteens medlem fra Venstre viser til sine merknader og bevilgningsforslag vedrørende museumsreformen under kap. 328 post 70.

5.18.2 Kulturminneåret 2009

Samandrag

Regjeringen har utpekt 2009 til Kulturminneår, og det forventes at museene deltar aktivt i markeringen.

Merknader frå komiteen

Komiteen tek omtalen til orientering.

5.18.3 Østsamisk museum

Samandrag

I St.prp. nr. 1 (2007–2008) opplyste Kultur- og kirkedepartementet at kostnadsrammen for byggeprosjektet Østsamisk museum var fastsatt til 37,0 mill. kroner. Departementet viste til at Statsbygg er byggherre. Det ble opplyst at byggingen ble igangsatt sommeren 2007 og at bygget skal stå ferdig i 2008. Statsbygg meldte våren 2008 om økonomiske problemer i gjennomføringen. De økonomiske problemene har sammenheng med mangler i planleggingen og tilretteleggingen av prosjektet. For å løse gjenstående problemer har Statsbygg foreslått at kostnadsrammen økes med 5,0 mill. kroner og at Statsbygg i tillegg identifiserer kuttmuligheter.

For å sikre at bygget står ferdig som forutsatt i 2008 synes eneste realistiske løsning nå å være å øke kostnadsrammen med 5,0 mill. kroner fra 37,0 til 42,0 mill. kroner. Kultur- og kirkedepartementet viser til at det tidligere har blitt kuttet i prosjektet, og vil derfor ikke anbefale ytterligere forenklinger i prosjektet som lå til grunn for kostnadsrammen på 37,0 mill. kroner.

Kultur- og kirkedepartementet vil dekke inn merbehovet i 2008 for byggeprosjektet Østsamisk museum med tilsvarende mindrebehov til oppfølgingen av tiltak i garantiperioden for byggeprosjektet Hålogaland Teater, der det tidligere er bevilget midler på kapittel 320 Allmenne kulturformål, post 73 Nasjonale kulturbygg.

Merknader frå komiteen

Komiteen tek omtalen til orientering.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet tidligere har stemt imot bevilgninger til Østsamisk museum, og at det fortsatt ikke har fremkommet noen gode argumenter for bygging. Når det i tillegg viser seg at det oppstår økonomiske problemer i gjennomføringen blir disse medlemmer enda mer skeptiske. Det er også leit at problemer med gjennomføringen av ett prosjekt går ut over andre. Aller helst burde disse pengene blitt brukt til kulturtiltak som kan komme langt flere til gode, for eksempel gjennom frivillige og deltagende aktiviteter for barn og ungdom.

5.18.4 Den Norske Opera & Ballett AS

Samandrag

Det Norske Operafond har overført 10 pst. av aksjene i Den Norske Opera & Ballett AS til staten. Staten eier etter dette 100 pst. av aksjene i selskapet.

Merknader frå komiteen

Komiteen tek omtalen til orientering.

5.19 Andre merknader og forslag framkomne under behandlinga i komiteen

5.19.1 Finansiering av større kostnadskrevende idrettsanlegg

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at komiteen gjennom møter med ledelsen i Norges idrettsforbund har blitt gjort oppmerksom på at Idrettstinget i fjor fattet vedtak om at de skal arbeide for at større kostnadskrevende anlegg finansieres over statsbudsjettet som supplement til spillemidlene. Bakgrunnen for vedtaket er en utvikling over tid der spillemidlenes andel av de totale anleggsinvesteringene er fallende i forhold til kommunenes investeringer, samtidig som ventetiden på å få utbetalt spillemidler for godkjente prosjekter nå er oppe i 5 år i mange fylker. Idrettsforbundets representanter fremholdt at definisjonen av større kostnadskrevende anlegg naturlig vil være nasjonalanleggene, og deretter bl.a. svømmeanlegg fordi disse i tillegg til å være kostnadskrevende også har andre og større brukergrupper enn idretten, som skole og publikum. Idrettstingets vedtak er å forstå som å omfatte både nye anlegg og nødvendig oppgradering av eksisterende anlegg.

Disse medlemmer ber om at disse spørsmål som er reist fra Norges Idrettsforbund utredes, og at spørsmål om tilleggsfinansiering av enkelte kostnadskrevende anlegg vurderes.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at da Holmenkollen nasjonalanlegg for ski og skiskyting skal gjennomgå en større ombygging i nær fremtid bl.a. for å tilfredsstille de internasjonale krav for arrangementet av verdensmesterskapet på ski i mars 2011, tilsier tidsfaktoren at en vurdering i forhold til nasjonalanleggene generelt, og Holmenkollen spesielt bør gjøres i forbindelse med budsjettet for 2009.