I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 fremme nødvendige endringer i lov om foretakspensjon for å fjerne forskjellsbehandlingen av private og offentlige tjenestepensjoner når det gjelder adgang til uførepensjon under mottak av korttidsytelser fra folketrygden."
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir
Micaelsen, lederen Reidar Sandal og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet,
Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås,
fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser
til at representantforslaget har vært oversendt finansminister Kristin
Halvorsen for uttalelse, og viser til hennes svarbrev av 7. mars
2008, som følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at spørsmålet om tjenestepensjonsordningene i privat sektor skal
supplere korttidsytelser i folketrygden, prinsipielt ble behandlet
i St.meld. nr. 35 (1994-1995) Velferdsmeldingen. Flertallet viser
til at "arbeidslinja" som innebærer at korttidsytelser fra folketrygden
ikke skal suppleres av uførepensjon fra foretakspensjonsordninger
ved behandlingen, fikk politisk tilslutning i Stortinget. På grunnlag
av dette er "arbeidslinja" senere fulgt opp med konkrete forslag
til regler i foretakspensjonsloven. Det vises i den forbindelse
til henholdsvis NOU 1998:1 og Ot.prp. nr. 47 (1998-1999).
Flertallet viser til at Regjeringen
etter dette ikke har foretatt noen ny vurdering av de prinsipper
som er lagt til grunn. Flertallet viser videre til
at Regjeringen i Ot.prp. nr. 32 (2006-2007) fremmet en lovteknisk
presisering av foretakspensjonsloven § 6-1 for å få tydelig fram
av selve lovteksten at uførepensjon ikke kan utbetales sammen med
rehabiliteringspenger fra folketrygden. Flertallet vil
understreke at dette ikke var en innstramming, men en presisering
av gjeldende rett.
Flertallet viser videre til at
Regjeringen i St.meld. nr. 9 (2006-2007) Arbeid, velferd og inkludering
fremmet forslag om at rehabiliteringspenger, attføringspenger og
tidsbegrenset uførestønad skal erstattes med en ny midlertidig folketrygdytelse.
Det vises her til at Arbeids- og inkluderingsdepartementet har sendt
ut et høringsnotat med frist 13. mars 2008. I høringsnotatet er
det foreslått å kalle denne ytelsen for arbeidsavklaringspenger. Flertallet viser
her til at det fra Regjeringens side tas sikte på å legge fram en
lovproposisjon våren 2008 som følger opp forslagene i høringsnotatet
med sikte på at lovendringer skal tre i kraft i 2009. Det vil etter flertallets mening
være hensiktsmessig at Regjeringen legger fram en vurdering av adgangen
til å supplere folketrygdytelser med uførepensjon fra private tjenestepensjonsordninger
etter at denne høringen og gjennomgangen er gjort.
Flertallet viser til at det i
dokumentforslaget også nevnes at forslagsstillerne ønsker å gjeninnføre
skattefritaket for de ansattes fordel ved arbeidsgivers dekning
av utgifter til behandling eller helseforsikringer. Flertallet viser
til at enhver fordel vunnet ved arbeid, i utgangspunktet er skattepliktig.
Det er de mest ressurssterke arbeidstakerne som lettest oppnår at
arbeidsgiver dekker behandlingsforsikring mv. i tillegg til ordinær
lønn. Et skattefritak for en slik ytelse vil etter flertallets mening
ha en lite sosial profil. Et fritak vil være urettferdig overfor
de mange som må dekke slike utgifter selv av beskattede midler.
Skattefritak for arbeidsgiverbetalte behandlingsforsikringer vil
reelt sett innebære bruk av offentlige midler, uten at denne bruken
var prioritert ut fra helsefaglige kriterier. Flertallet viser
til at en slik ordning vil kunne bidra til å undergrave velferdsstatens
system med ett felles helsevesen som er tilgjengelig for alle, uavhengig
av den enkeltes forsikringsordninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at uføredekningen
i private tjenestepensjoner er langt dårligere enn tilsvarende i
offentlig sektor, og at ansatte i privat sektor, uansett forsikringsdekning,
må klare seg med 66 pst. av inntekt opptil 6 G etter at året med 100
pst. sykelønn er over. Ansatte i offentlig sektor er til sammenligning
sikret 66 pst. av opptil 12 G i samme situasjon.
Disse medlemmer viser til at
så mange som oppimot 200 000 arbeidstakere på grunn av denne forskjellsbehandlingen
mister et viktig sosialt sikkerhetsnett ved sykdom over 1 år, og
at dette har skapt betydelig usikkerhet blant ansatte i bedrifter
med slike ordninger. Disse medlemmer vil understreke
at dette er ordninger som betales av bedrifter og ansatte i fellesskap og
således ikke medfører noen offentlige utbetalinger.
Disse medlemmer mener derfor
det ikke er noe grunnlag for å fortsette lovfesting av en forskjellsbehandling
som hindrer private arbeidsgivere i å sikre sine ansatte de samme
rettigheter som offentlig ansatte har.
Disse medlemmer vil også påpeke
at om en mener incentivene for å komme tilbake i arbeid er for svake,
så vil det være enklere å sette en øvre grense for pensjonsnivået
i stedet for å skape en betydelig sosial usikkerhet for hundretusener
av privatansatte arbeidstakere.
Disse medlemmer viser til sine
merknader og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest og senest
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 fremme nødvendige
endringer i lov om foretakspensjon for å fjerne forskjellsbehandlingen
mellom private og offentlige tjenestepensjoner når det gjelder adgang
til uførepensjon under mottak av korttidsytelser fra folketrygden."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen snarest og senest
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 fremme nødvendige
endringer i lov om foretakspensjon for å fjerne forskjellsbehandlingen
mellom private og offentlige tjenestepensjoner når det gjelder adgang
til uførepensjon under mottak av korttidsytelser fra folketrygden.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:59 (2007-2008) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Martin Engeset, Svein Flåtten, Lars Sponheim og Andre N. Skjelstad om å sikre likebehandling av uførepensjon fra private og offentlige tjenestepensjonsordninger – vedlegges protokollen.
Jeg viser til ovennevnte forslag i Dokument
nr 8:59 (2007-2008), hvor representantene Jan Tore Sanner, Martin
Engeset, Svein Flåtten, Lars Sponheim, og Anders N. Skjelstad tar
initiativ til at:
"Stortinget ber Regjeringen snarest og senest i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 fremme nødvendige endringer
i lov om foretakspensjon for å fjerne forskjellsbehandlingen av
private og offentlige tjenestepensjoner når det gjelder adgang til
uførepensjon under mottak av korttidsytelser fra tjenestepensjonsordningen."
I
Spørsmålet om tjenestepensjonsordningene i privat
sektor skal kunne supplere korttidsytelser i folketrygden, ble prinsipielt
behandlet i Velferdsmeldingen (1994-1995). "Arbeidslinja", som innebar
at korttidsytelsene fra folketrygden ikke skulle suppleres av uførepensjon
fra foretakspensjonsordninger, fikk ved behandlingen av Velferdsmeldingen
politisk tilslutning i Stortinget. Arbeidslinja ble på dette grunnlag
senere fulgt opp med konkrete forslag til regler i foretakspensjonsloven,
først av det utvalg som utarbeidet utkast til slike regler, og senere
i den daværende regjerings lovforslag, jf. hhv. NOU 1998: 1 og Ot.
prp. nr. 47 (1998-1999).
Regjeringen har ikke foretatt noen ny vurdering av
de ovennevnte prinsipper. Uavhengig av synspunkt på innholdet i
ovennevnte bestemmelser, er det imidlertid viktig at innholdet i
reglene kommer klart til uttrykk i lovteksten. På denne bakgrunn,
og etter tilrådninger fra en arbeidsgruppe, fremmet Regjeringen
i Ot. prp. nr 32 (2006-2007) bl.a. en lovteknisk presisering av
foretakspensjonsloven § 6-1 for å få tydelig frem av selve lovteksten
at uførepensjon ikke kan utbetales sammen med rehabiliteringspenger
fra folketrygden. Når denne presiseringen i dok 8-forslaget framstilles
som en tilstramming av vilkårene for utbetaling av uførepensjon,
er dette ikke dekkende. Dette var bare en presisering av gjeldende
rett.
I St.meld. nr. 9 (2006-2007) Arbeid, velferd
og inkludering fremmet Regjeringen forslag om at rehabiliteringspenger-,
attføringspenger og tidsbegrenset uførestønad skal erstattes med
en ny midlertidig folketrygdytelse. I det etterfølgende høringsnotatet
ble det foreslått at den nye ytelsen skulle kalles arbeidsavklaringspenger.
Hvis dette forslaget gjennomføres, må det også foretas en fornyet
vurdering av spørsmålet om hvilke folketrygdytelser som skal kunne
suppleres med uførepensjon, jf. foretakspensjonsloven § 6-1. På
denne bakgrunn har Arbeids- og inkluderingsdepartementet i et høringsnotat
om arbeidsavklaringspenger, foreslått endringer i vilkårene for
utbetaling av uførepensjon, jf. foretakspensjonsloven § 6-1. Den
løsning som foreslås, er at uførepensjon fra de private tjenestepensjonsordningene
ikke skal kunne supplere arbeidsavklaringspenger.
Forslaget fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet
er nå på høring, med frist 13. mars 2008. Som det står i høringsnotatet,
tar Arbeids og inkluderingsdepartementet "…sikte på å legge fram en
Ot. prp. våren 2008 som følger opp forslagene i dette høringsnotatet
og at lovendringer skal tre i kraft i 2009." Jeg antar at det er
hensiktsmessig at Regjeringen legger fram en vurdering av adgangen
til å supplere folketrygdytelser med uførepensjon fra private tjenestepensjonsordninger
etter den høring og gjennomgang som det her er lagt opp til.
II
Forslagsstillerne nevner i dok 8-forslaget at
de vil gjeninnføre skattefritaket for de ansattes fordel ved arbeidsgivers
dekning av utgifter til behandling eller helseforsikringer.
Enhver fordel vunnet ved arbeid er som hovedregel
skattepliktig. Det er i utgangspunktet uten betydning for skatteplikten
om fordelen ytes i form av kontantbeløp, som naturalytelse eller som
dekning av ansattes privatutgifter.
Noen behandlingsutgifter kan være knyttet til
arbeidsmiljøtiltak som skal avhjelpe problemer forårsaket av arbeidet.
I så fall er de ikke å anse som arbeidsinntekt for arbeidstakeren,
og skal dermed heller ikke skattlegges. Andre behandlingsutgifter
kan være av mer privat karakter og ha fjernere tilknytning til selve
arbeidet, og da vil det være en skattepliktig fordel for arbeidstakeren
om arbeidsgiver dekker utgiftene.
Det er de mest ressurssterke arbeidstakerne
som lettest kan oppnå at arbeidsgiver dekker behandlingsforsikring
mv. Et skattefritak for arbeidsgivers dekning av behandlingsutgifter
vil ha en lite sosial profil. Et slikt skattefritak vil være urettferdig
i forhold til de mange som ikke mottar dette frynsegodet av noen
arbeidsgiver, men som selv betaler slike utgifter, av beskattede midler.
Tiltak for å få ned sykefraværet bør være generelle.
Slike tiltak bør komme dem til gode som trenger det mest, og ikke
først og fremst dem som står i en forhandlingsmessig gunstig situasjon
ovenfor arbeidsgiver. Offentlige midler til helsebehandling bør
fordeles ut fra helsefaglige kriterier snarere enn etter hvilke
arbeidstakere som har en arbeidsgiver som kan og vil dekke utgifter
til behandling.
Regjeringen er opptatt av et godt offentlig helsevesen,
og ønsker ikke at folk skal måtte tegne private behandlingsforsikringer
for å få rask og god legebehandling. Sterke likhets- og fordelingshensyn
tilsier derfor at denne typen naturalytelser ikke bør gjøres skattefrie.
Oslo, i finanskomiteen, den 29. april 2008
Reidar Sandal |
Alf E. Jakobsen |
leder |
ordfører |