Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Geir Knutsen, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen, Hanne Dyveke Søttar og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, lederen Gunnar Kvassheim, viser til at Stortinget under behandling av St.meld. nr. 29 (1998-1999) Om energipolitikken satte som et mål at det skal bygges vindkraftanlegg som årlig produserer 3TWh innen 2010.

Komiteen er kjent med at over 130 vindkraftprosjekter på land og i vannkanten er under behandling hos NVE og Olje- og energidepartementet i dag. De foreliggende søknadene gir likevel ikke et realistisk bilde av den fremtidige landbaserte vindkraftutbyggingen i Norge, blant annet på grunn av begrensninger i nettkapasiteten.

Komiteen er oppmerksom på at satsing på vindkraft også reiser utfordringer for naturen. Det gjelder blant annet hensynet til naturmiljøet, biologisk mangfold, naturtyper, friluftsliv, landskap og arealbruk, kulturminner og kulturmiljø med mer. Det gjelder også hensynet til forskjellig næringsvirksomhet, ikke minst den delen av reiselivsnæringen som baserer seg på natur og naturopplevelser.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser videre til den nylig inngåtte avtalen i forbindelse med behandlingen av klimameldingen, jf. St.meld. nr. 34 (2006-2007) og Innst. S. nr. 145 (2007-2008), som innebærer en sterkere satsing på blant annet fornybar energi, forskning og teknologiutvikling, herunder utvikling av en nasjonal strategi for kraftproduksjon fra havmøller og andre marine fornybare energikilder.

Flertallet viser også til at Regjeringen gjennom klimaforliket har forpliktet seg til å etablere et demonstrasjonsprogram og en strategi for fornybare energikilder offshore. Dette er et eget utredningstema under delutredning petroleum og energi i det pågående arbeidet med Helhetlig forvaltningsplan for Norskehavet. Regjeringen arbeider også med å avklare lovgrunnlag for offshore energiproduksjon og tilstøtende problemstillinger. Arbeidet vil munne ut i fremleggelse av forslag til lovendringer for Stortinget.

Flertallet viser til tidligere behandlinger av lignende representantforslag som i dette forslaget, hvor det fremkom at en samlet plan for vindkraft på den ene siden vil medføre en kraftig økning i utredningspålegg for utbygger, samtidig som at en samlet plan umulig vil kunne gå dypt nok til å avdekke alle nødvendige problemstillinger og faktorer som kan påvirke den enkelte vindkraftlokalitet, og at en slik plan dermed vil få liten reell verdi. Vurderingen var at en først gjennom konsekvensutredninger for det enkelte prosjekt kan trekke de nødvendige konklusjoner med hensyn til konfliktpotensial og egnethet.

Flertallet viser til svarbrev til komiteen fra Olje- og energidepartementet av 6. februar 2008 i denne saken, som er vedlagt, og mener at man kan oppnå en avveining av alle nødvendige hensyn i enkeltsaker i hovedsak gjennom de allerede vedtatte virkemidler. Flertallet er kjent med at følgende grep er gjort for å styrke beslutningsgrunnlaget for konsesjonsbehandlingen:

  • Regionvis samordning av konsesjonsbehandling.

  • Retningslinjer og regionale planer.

  • Tematiske konfliktvurderinger.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringens angivelige satsing på fornybar energi så langt har resultert i at de fleste småkraft- og vindkraftprosjekt er lagt på is pga. svake rammevilkår. Disse medlemmer viser videre til at over 130 vindkraftprosjekter på land og i vannkanten er under behandling hos NVE og Olje- og energidepartementet i dag. Saksbehandlingstiden for disse er meget lang, og trekker over flere år. En kombinasjon av manglende rammebetingelser og underdimensjonerte myndighetsorgan gjør situasjonen vanskelig for energibransjen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at dagens situasjon står i grell kontrast til de forventninger som det politiske flertallet har skapt gjennom diverse utspill og vedtak de siste årene, hvor man blant annet har tallfestet en realisering av 3 TWH vindkraft innen 2010. De positive signalene har medført et skred av gode og mindre gode vindkraftprosjekter.

Disse medlemmer mener dagens situasjon er svært uheldig, både for kraftbransjen og mange lokalsamfunn som ønsker eller frykter storstilt vindkraftutbygging. Disse medlemmer mener derfor at myndighetene burde utarbeide en nasjonal plan, som gjør at man rydder opp i dagens situasjon. En nasjonal plan kan bidra til å peke ut de områder hvor vindkraft er helt uaktuelt pga. bosettingsmønster, miljø- og kulturhistoriske verdier og lignende. Den kan også tilsvarende peke ut områder hvor vindkraftprosjekt kan være spesielt ønskelig. Tilsvarende vil en nasjonal plan kunne gi Stortinget mulighet til å sikre en bedre dimensjonering av myndighetsorgan, rammevilkår og målsettinger, slik at de står i et korrekt forhold til hverandre, i motsetning til i dag. En korrekt målsetting vil være langt bedre enn en overoffensiv målsetting, som politiske virkemidler og prioritering ikke viser evne til å realisere.

Disse medlemmer er kjent med at enkelte aktører motsetter seg en nasjonal plan i frykt for at det vil medføre utsettelse av vindkraftsatsingen. Disse medlemmer mener dagens situasjon tvert imot underbygger behovet for en slik plan, da alle prosjekter i realiteten er utsatt likevel, og en ukontrollert vindkraftsatsing oppleves mer som en trussel enn en glede i mange lokalsamfunn. Både vindkraftbransjen, myndighetene og lokalsamfunnene vil være tjent med at vindkraftanlegg lokaliseres og bygges på en nøysom og forsvarlig måte. Disse medlemmer vil foretrekke at vindkraftsatsingen skjer på en forsvarlig måte fremfor at den skjer på en raskest mulig måte.

Disse medlemmer finner det for øvrig påfallende at Regjeringen vil ha en nasjonal strategi for utvikling av havvindmøller, som ligger tiår frem i tid, men ikke ser behov for en tilsvarende plan/strategi for vindmøller og andre kraftteknologier som kan realisere kraftproduksjon på kort og mellomlang sikt.

Disse medlemmer tar opp forslaget fremsatt i Dokument nr. 8:34 (2007-2008).