2. Forslag om endringar i skattar og avgifter
Tabell 2.1 Forslag om endringar i skattar og avgifter (mill. kroner)
Kap. | Post | Endringer før nysaldert budsjett | Endringer i nysalderingen | Sum endringer | |
5501 | Skatter på formue og inntekt | ||||
70 | Toppskatt mv. | - | 2 900 | 2 900 | |
72 | Fellesskatt | - | 13 182 | 13 182 | |
5506 | Avgift av arv og gaver | ||||
70 | Avgift | - | 687 | 687 | |
5507 | Skatt og avgift på utvinning av petroleum | ||||
71 | Ordinær skatt på formue og inntekt | - | -13 700 | -13 700 | |
72 | Særskatt på oljeinntekter | - | -19 770 | -19 770 | |
74 | Arealavgift mv. | - | 200 | 200 | |
5508 | Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | ||||
70 | Avgift | - | -100 | -100 | |
5509 | Avgift på utslipp av NOx i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen | ||||
70 | Avgift | -130 | -130 | ||
5511 | Tollinntekter | ||||
70 | Toll | - | 336 | 336 | |
71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter | - | 32 | 32 | |
5521 | Merverdiavgift | ||||
70 | Avgift | - | 12 800 | 12 800 | |
5526 | Avgift på alkohol | ||||
70 | Produktavgift på alkoholholdige drikkevarer | - | 239 | 239 | |
5531 | Avgift på tobakkvarer | ||||
70 | Avgift | - | -95 | -95 | |
5536 | Avgift på motorvogner mv. | ||||
71 | Engangsavgift på motorvogner mv. | -20 | 2 990 | 2 970 | |
72 | Årsavgift | - | 125 | 125 | |
73 | Vektårsavgift | - | -29 | -29 | |
75 | Omregistreringsavgift | - | 80 | 80 | |
76 | Avgift på bensin | - | -730 | -730 | |
77 | Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn og fritidsbåt (diselavgift) | - | 290 | 290 | |
5537 | Avgifter på båter mv. | ||||
71 | Avgift på båtmotorer | - | 25 | 25 | |
5541 | Avgift på elektrisk kraft | ||||
70 | Forbruksavgift | - | -781 | -781 | |
5542 | Avgift på mineralolje mv. | ||||
70 | Avgift på mineralolje | - | -59 | -59 | |
71 | Avgift på smøreolje | - | 3 | 3 | |
5543 | Miljøavgift på mineralske produkter mv. | ||||
70 | CO2-avgift | - | -129 | -129 | |
71 | Svovelavgift | - | 12 | 12 | |
5546 | Avgift på sluttbehandling av avfall | ||||
70 | Avgift på sluttbehandling av avfall | - | 136 | 136 | |
5547 | Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier | ||||
70 | Trikloreten (TRI) | -1 | -1 | ||
71 | Tetrakloreten (PER) | - | -1 | -1 | |
5548 | Miljøavgift på klimagasser | ||||
70 | Hydrofluorkarbon (HFK) og Perfluorkarbon (PFK) | - | 19 | 19 | |
5549 | Avgift på utslipp av NOx | ||||
70 | Avgift på utslipp av NOx | -143 | -143 | ||
5555 | Sjokolade- og sukkervareavgift | ||||
70 | Avgift | - | -38 | -38 | |
5556 | Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv. | ||||
70 | Avgift | - | -73 | -73 | |
5557 | Avgift på sukker | ||||
70 | Avgift | - | -4 | -4 | |
5559 | Avgift på drikkevareemballasje | ||||
70 | Grunnavgift på engangsemballasje | - | 97 | 97 | |
71 | Miljøavgift på kartong | - | -92 | -92 | |
72 | Miljøavgift på plast | - | -3 | -3 | |
73 | Miljøavgift på metall | - | -22 | -22 | |
74 | Miljøavgift på glass | - | 3 | 3 | |
5565 | Dokumentavgift | ||||
70 | Avgift | - | 524 | 524 | |
5568 | Sektoravgifter under Kultur- og kirkedepartementet | ||||
70 | Avgift til tiltak mot pengespillproblemer | 12 | - | 12 | |
5576 | Sektoravgifter under Landbruks- og matdepartementet | ||||
70 | Avgifter i matforvaltningen | 7 | 7 | ||
71 | Totalisatoravgift | 7 | 7 | ||
72 | Miljøavgift, plantevernmiddel | -7 | -7 | ||
5580 | Sektoravgifter under Finansdepartementet | ||||
70 | Kredittilsynet, bidrag fra tilsynsenhetene | 10 | 2 | 12 | |
5583 | Særskilte avgifter mv. i bruk av frekvenser | ||||
70 | Inntekter fra telesektoren | - | -17 | -17 | |
5584 | Andre avgifter | ||||
70 | Etterslep, netto tilbakebetaling av utgåtte avgifter | - | -130 | -130 | |
5700 | Folketrygdens inntekter | ||||
71 | Trygdeavgift | - | 3 000 | 3 000 | |
72 | Arbeidsgiveravgift | - | 6 621 | 6 621 | |
Sum | 9 | 8 256 | 8 265 |
Kilde: Finansdepartementet
Statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge anslås til 631,4 mrd. kroner i 2007, en økning på hele 12,3 pst. fra 2006. Den svært høye veksten i statens skatte- og avgiftsinntekter må ses i lys av at norsk økonomi er inne i en meget kraftig høykonjunktur. Anslaget på statens skatte- og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge i 2007 er oppjustert med 41,8 mrd. kroner siden saldert budsjett og 16,6 mrd. kroner siden Nasjonalbudsjettet 2008. Oppjusteringen etter Nasjonalbudsjettet 2008 er i hovedsak knyttet til likningen for selskaper og andre etterskuddspliktige skattytere utenom petroleum for inntektsåret 2006. Utliknede skatter for etterskuddspliktige skattytere økte med nærmere 38 pst. fra inntektsåret 2005 til inntektsåret 2006. Likningen medfører store restskatter for etterskuddspliktige skattytere, som forventes å bli innbetalt i november 2007.
I det opprinnelige budsjettopplegget anslås skatte- og avgiftsinntektene i budsjettåret med utgangspunkt i anslag på regnskap for året før. Den kraftige økningen i anslagene for skatte- og avgiftsinntekter siden saldert budsjett for 2007 må dels ses i sammenheng med at skatteinntektene i 2006 ble høyere enn lagt til grunn i Nasjonalbudsjett 2007. I tillegg har skatte- og avgiftsinngangen gjennom 2007 vært høyere enn opprinnelig anslått, noe som må ses i sammenheng med at veksten i norsk økonomi har vært sterkere enn ventet. De reviderte skatte- og avgiftsanslagene er basert på opplysninger for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober måned, samt oppgaver over utliknede skatter for inntektsåret 2006 for personlige skattytere og selskaper mv. (etterskuddspliktige skattytere).
Statsbudsjettets inntekter fra skatt på inntekt og formue, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift i 2007 anslås til 357,7 mrd. kroner. Dette er 26,4 mrd. kroner mer enn i saldert budsjett. Inntektene fra merverdiavgiften anslås nå til 184,0 mrd. kroner i 2007, som er en økning på 12,8 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett. Inntektene fra særavgifter og toll anslås til 89,7 mrd. kroner i 2007, som er 2,6 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett. Oppjusteringen av inntektene fra særavgifter skyldes blant annet høyere inntekter fra engangsavgiften for motorkjøretøyer.
Betalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) fra petroleumsvirksomheten i 2007 anslås nå til 190,3 mrd. kroner. Anslaget er 33,5 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert budsjett. Nedjusteringen skyldes hovedsakelig at petroleumsproduksjonen i 2007 vil bli lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. I tillegg blir både investeringer og driftskostnader høyere i 2007 enn forventet. Så langt i år har gjennomsnittlig oljepris ligget høyere enn forventet. Dette har bidratt til å dempe nedgangen i innbetalte skatter.
Totalt anslås innbetalte avgifter fra petroleumsvirksomheten nå å utgjøre 5,0 mrd. kroner i 2007, som er 30 mill. kroner lavere enn anslått i saldert budsjett. I forhold til saldert budsjett er forventet innbetalt arealavgift oppjustert med 200 mill. kroner, mens innbetalingene fra både CO2-avgiften og NOx-avgiften er nedjustert med om lag 100 mill. kroner hver.
Anslagene for betalte skatter og avgifter er blant annet basert på innbetalingene så langt i år, utlignet skatt for 2006 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.
Komiteen tek framstillinga til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at statens skatte- og avgiftsinntekter er blitt langt høyere enn forutsatt, og har økt med 45,5 mrd. kroner siden behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2007. Disse medlemmer viser til sine merknader under kapittel 1.3.
I løpet av 2007 vil havfiskeflåten og norsk næringsliv ha betalt inn 1,2 mrd. kroner i NOx-avgift. Disse medlemmer viser til at størstedelen av den NOx-avgiften som er innkrevd for 2007 ikke er satt av til miljøfond eller brukt til miljøtiltak. Avgiften fungerer følgelig i dag som en regulær avgift.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med et forslag som innebærer at et beløp tilsvarende det som er innkrevd av NOx-avgift i 2007 og som ikke er anvendt til miljøtiltak, settes i et fond for miljøtiltak."