Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne og Morten Ørsal Johansen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry, viser til proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er svært tilfreds med at Regjeringen foreslår å øke bevilgningene til politiet med 20 mill. kroner, hvorav 4 mill. kroner foreslås bevilget til Oslopolitiet. Flertallet viser til at dette bl.a. skal bidra til bedre responstid og større synlighet og oppmerksomhet om den kriminaliteten som rammer folk flest. Flertallet viser til at dette kommer i tillegg til styrkingen av politiet det er lagt opp til i statsbudsjettet for 2008 og viser i den forbindelse til komiteens merknader til St.prp. nr. 1 (2007-2008).
Komiteen viser til at utgiftene til fri sakførsel og fritt rettsråd har vist seg å bli lavere enn forventet i 2007, og at disse postene derfor er foreslått redusert. I og med at utgiftene til fri rettshjelp er regelstyrte, har ikke reduksjonen betydning for hvilke rettigheter den enkelte har under ordningen, og signaliserer heller ikke noen redusert satsing på ordningen framover. Komiteen ser fram til den gjennomgangen av rettshjelpsordningene som Regjeringen nå er i gang med.
Når det gjelder kap. 440 viser komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet til at politiet har et stort etterslep når det gjelder investeringer. Spesielt er bilparken i svært dårlig forfatning og har behov for fornying. I tillegg har man flere steder fortsatt behov for investering i personlig verneutstyr og våpen. Disse medlemmer mener det lå klare behov og forventninger i forhold til å klare slike investeringer i 2007. Dessverre har politiets stramme budsjetter ført til at investeringer i utstyr har blitt utsatt ytterligere. Disse medlemmer mener dette er svært uheldig og mener etterslepet på nødvendige investeringer også vil utgjøre et arbeidsmiljøproblem.
Disse medlemmer mener investeringene kan gjennomføres temmelig raskt og innenfor budsjettåret. Disse medlemmer vil derfor fremme forlag om å øke post 440 med 30 000 000 kroner merket kan overføres.
Når det gjelder kap. 441 vil disse medlemmer vise til sine merknader og argumentasjon under kap. 440 og fremhever at samme hensyn gjør seg i minst like stor grad gjeldende for Oslopolitiet. Disse medlemmer vil derfor fremme forslag om å styrke post 441 med 10 000 000 kroner merket kan overføres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre har merket seg at bevilgningen til politiet økes med 20 mill. kroner hvorav 4 mill. kroner skal gå til Oslo. Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise til at politiet generelt og Oslopolitiet spesielt står overfor et stadig mer krevende kriminalitetsbilde samtidig som politidistriktene må holde en rekke stillinger ubesatt av budsjettmessige årsaker. Disse medlemmer er bekymret over utviklingen og mener det er svært uheldig når politiet må henlegge saker med kjent gjerningsmann. Det er også svært alvorlig når Oslos politimester på høring i komiteen, kan opplyse at ligningsmyndighetene i Oslo unnlater å anmelde flere saker enn det man erfaringsmessig vet politiet er i stand til å følge opp. Med bakgrunn i dette er disse medlemmer overrasket over at Oslopolitiets budsjett reduseres med om lag 5 mill. kroner.
Disse medlemmer har merket seg økningen i antall politiattester og at dette legger beslag på stadig flere ressurser hos politiet. Disse medlemmer mener det er viktig å få klarlagt hvordan dette påvirker politiets ressursbruk og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i Revidert nasjonalbudsjett med en vurdering av forventet omfang og finansiering av politiattester, herunder en vurdering av om utstedelse av slike attester er en oppgave som kan ivaretas av andre enn politiutdannet personell."