Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Trond Helleland og Øyvind Halleraker om å innføre minstegrense for reasfaltering

Dette dokument

Innhold

Til Stortinget

I representantforslaget fremmes følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen utrede og fremlegge for Stortinget forslag til en minstegrense for reasfaltering i løpet av høsten 2007/våren 2008."

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Synnøve Brenden Klemetrud, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Ragnhild Aarflot Kalland, viser til vedlagte uttalelse av 8. november 2007 fra Samferdselsdepartementet ved statsråden i saken.

Flertallet viser til at det foreligger standarder for drift og vedlikehold, og at denne også omfatter vegdekket. Bevilgningene avgjør i hvilken grad Statens vegvesen er i stand til å oppfylle standardene. Den økte vedlikeholdsbevilgningen i statsbudsjettet for 2007 (+25 pst.) er i så måte viktig for å holde standarden.

Flertallet viser til at Statens vegvesen for tiden gjennomfører en omfattende revisjon av vedlikeholdsstandardene, hvor blant annet resultatene fra Transportøkonomisk institutts forskningsrapport om dekketilstanden og ulykkesrisiko vil bli lagt vekt på.

Flertallet har merket seg at etter planen skal ny vedlikeholdsstandard foreligge tidlig i 2009.

Flertallet foreslår at representantforslaget vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, og fra Venstre, Borghild Tenden, vil vise til representantforslaget, og spesielt peke på at det norske vegnettet preges av et stort etterslep på vedlikeholdssiden. Manglende dekkefornyelse er en viktig årsak til vedlikeholdsetterslepet. Den dårlige standarden på vegdekkene medfører store unødvendige kostnader for samfunnet, blant annet ved trafikkulykker, -uhell, i form av slitasje på kjøretøy, økt drivstofforbruk og tidstap.

Disse medlemmer vil videre vise til at andelen av riksvegnettet hvor tilstanden klassifiseres som dårlig eller svært dårlig, i 2006 er 37,4 pst. (10 180 km). Dette er en økning på 5,8 pst. (558 km) fra 2005. Det siste året har det vært en spesielt stor økning i spordybden for høytrafikkerte veger (mer enn 5 000 kjøretøy i døgnet). Spesielt bekymringsfullt er det at det siden 1995 har blitt et stadig større sprik mellom Statens vegvesens kjøp av asfalt og trafikkutviklingen. I funksjonskontraktene er det formulert krav til maksimal snødybde på vegnettet som entreprenørene må etterleve. På samme måte bør det innføres en fastlagt grense for når ny asfaltering skal foretas.

På denne bakgrunn vil disse medlemmer fremme følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen utrede og fremlegge for Stortinget forslag til en minstegrense for reasfaltering i løpet av våren 2008."

Komiteens medlemmerfra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, viser til det omfattende og økende etterslepet innenfor vegvedlikeholdet i Norge på alle tre vegtyper; riksveger, fylkesveger og kommunale veger, samlet mer enn 45 mrd. kroner.

Disse medlemmer vil gi uttrykk for sterk bekymring over at etterslepet er så stort og at det er økende. Disse medlemmer konstaterer at heller ikke denne regjeringen har vist politisk vilje til å finne tiltak med effekt som kan gi merkbar forbedring i løpet av en periode på 5 til 10 år. Disse medlemmer vil understreke at årlige budsjetter og årlig prioritering av vegvedlikehold selvsagt er viktig, men at dette innenfor ordinære plan- og budsjettrammer vanskelig kan gi annen effekt enn at økningen i etterslepet stoppes og i noen grad kan reduseres. Et så omfattende etterslep i vedlikehold av landets samlede vegkapital som landet nå dessverre har opparbeidet, og som gir redusert effektivitet, ekstra ulykker og dårlig miljøeffekt, krever nye og virkningsfulle tiltak.

Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative forslag til statsbudsjett for 2008, der det er lagt inn økning til drift og vedlikehold av veger.

Disse medlemmer viser også til Fremskrittspartiets forslag i alternativt statsbudsjett for 2008:

"Stortinget ber Regjeringen snarest legge frem egen sak om etterslep innenfor vegvedlikehold på fylkesveger og kommunale veger med forslag til tiltak for å fjerne etterslepet. Det etableres en ordning med investeringsramme for ekstra vegvedlikehold i fylkeskommuner og kommuner med rentekompensasjon tilsvarende den ordning som gjelder for skolebygg. Ordningen startes opp i 2008, og det forutsettes at Regjeringen kommer tilbake med inndekning av rentekompensasjonen i revidert statsbudsjett for 2008."

Disse medlemmer viser videre til Fremskrittspartiets forslag om å bygge opp et infrastrukturfond på 300 mrd. kroner i løpet av 5 år der årlig avkastning skal brukes til investering i infrastruktur.

Disse medlemmer vil videre vise til sine merknader og forslag i budsjettinnstillingen vedrørende Samferdselsdepartementets område for 2008, bl.a. om innføring av et system med klassifisering og periodisk godkjenning av veger.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen snarest legge frem egen sak om en nasjonal plan for inndekking av vedlikeholdsetterslepet på riksveger, fylkesveger og kommunale veger."

Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 1

Stortinget ber Regjeringen utrede og fremlegge for Stortinget forslag til en minstegrense for reasfaltering i løpet av våren 2008.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen snarest legge frem egen sak om en nasjonal plan for inndekking av vedlikeholdsetterslepet på riksveger, fylkesveger og kommunale veger.

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:2 (2007-2008) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Trond Helleland og Øyvind Halleraker om å innføre minstegrense for reasfaltering – vedlegges protokollen.

Jeg viser til brev fra Transport- og kommunikasjonskomiteen av 23. oktober 2007, der det bes om uttalelse til ovennevnte representantforslag.

Statens vegvesen planlegger drift og vedlikehold av riksvegnettet i forhold til håndbok 111, Standard for drift og vedlikehold. Standarden beskriver grunnlaget for drift og vedlikehold av riksvegene gjennom funksjonskrav, samt konkretiserer nivået for innsatsen gjennom krav til tilstand og/eller krav til tiltak. Standardkravene angir de nivåer som etter samfunnsøkonomiske beregninger er det samfunnet er best tjent med.

Standard for drift og vedlikehold omfatter også vegdekker, og det kan derfor slås fast at det allerede foreligger en grense for hvor dårlig tilstanden på vegdekkene kan bli før de skal reasfalteres. Dersom de årlige budsjetter ikke gjør det mulig å overholde kravene i vedlikeholdsstandarden fullt ut, betyr dette at vedlikeholdsetterslepet knyttet til vegdekkene øker. Innenfor budsjettrammene til drift og vedlikehold må det foretas en rekke prioriteringer, herunder bl.a. asfalt. Det aller viktigste prioriteringskriteriet er trafikksikkerhet. For drift og vedlikehold betyr dette at driftsoppgaver som ivaretar trafikksikkerheten har høyest prioritet. Dette omfatter bl.a. vinterdriften.

Regjeringen har på statsbudsjettet for 2007 og 2008 satset spesielt på dekkelegging av riksvegnettet. I statsbudsjettet for 2007 er det en økning i midler til vegvedlikehold med om lag 500 mill. kr eller 25 pst. i forhold til saldert budsjett for 2006. Økningen går i hovedsak til asfaltlegging og tiltak knyttet til vegkroppen som bidrar til å forlenge vegdekkenes levetid. I 2007 er det forutsatt nyttet om lag 800 mill. kr til asfalt som er en økning på om lag 200 mill. kr fra saldert budsjett 2006. Den økte innsatsen til dekkelegging er videreført i budsjettforslaget for 2008. En ytterligere økning av midler til dekkevedlikehold er ønskelig, men bør da komme som et resultat av en økning i det totale bevilgningsnivået, og ikke på bekostning av andre oppgaver som vil bli resultatet dersom det stilles absolutte krav til vegdekkestandarden.

Statens vegvesen gjennomfører for tiden en omfattende revisjon av vedlikeholdsstandarden hvor bl.a. resultatene fra nevnte forskningsrapport fra TØI knyttet til dekketilstand og ulykkesrisiko vil bli tatt hensyn til. Etter planen skal ny vedlikeholdsstandard være ferdig tidlig i 2009.

Vedlikehold av vegdekker er ikke omfattet av funksjonskontraktene for drift og vedlikehold, men gjennomføres i egne kontrakter. Statens vegvesen har i sin byggherrestrategi for vegdekker et konkret tallfestet mål om økt bruk av funksjonskontrakter også for vegdekker, i perioden 2008-2012. En vellykket implementering av strategien vil gi enda mer effektiv bruk av midlene til dekkevedlikehold.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 29. november 2007

Per Sandberg

leder

Tor-Arne Strøm

ordfører