Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Torbjørn Andersen, Øyvind Korsberg, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen om å overlate forvaltningen av motorferdselsloven til kommunene
Dette dokument
- Innst. S. nr. 207 (2006-2007)
- Kildedok: Dokument nr. 8:45 (2006-2007)
- Dato: 16.05.2007
- Utgiver: Energi- og miljøkomiteen
- Sidetall: 3
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Sammendrag
- Komiteens merknader
- Forslag fra mindretall
- Komiteens tilråding
- Vedlegg: Brev fra Miljøverndepartementet v/statsråden til energi- og miljøkomiteen, datert 30. mars2007
Til Stortinget
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak om å gi kommunene adgang til å forvalte lov om motorferdsel i utmark."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Tore Nordtun, Torny Pedersen, Karin Yrvin og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Børge Brende og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, og fra Venstre, lederen Gunnar Kvassheim, viser til at forsøket med motorferdsel i utmark startet i 2001. Åtte forsøkskommuner fikk anledning til å gjennomføre en planbasert kommunal forvaltningsordning.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er kjent med at forsøket skulle ha en varighet på tre år og at det senere er blitt forlenget. For å få et enda bredere vurderingsgrunnlag ble prosjektet MoSa (Motorferdsel og samfunn) satt i gang. Både forsøket og prosjektet er avsluttet, men sju av forsøkskommunene viderefører forsøksordningen.
Flertallet viser til vedlagt brev datert 30. mars 2007 fra miljøvernminister Helen Bjørnøy, der saksgangen fram til framlegg i Stortinget er beskrevet.
Flertallet er kjent med at kommunene trenger tid til å innarbeide motorferdsel i kommunale planer. Flertallet mener derfor at det haster å få eventuelle lovendringer på plass.
Flertallet vil be Regjeringen om at eventuelle lovendringer kommer til Stortinget så tidlig som mulig i 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad og forslag i Innst. S. nr. 148 (2005-2006), der det heter:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at forsøksprosjektet med utvidet selvstyre i 8 kommuner nå er avsluttet og evaluert, og mener at resultatet fra dette prosjektet må forelegges for Stortinget, sammen med resten av prosjektet "Motorferdsel og samfunn".
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak om ferdigstillelsen av "Miljø og samfunn" (MoSa)-prosjektet, inkludert evaluering av forsøksprosjektet med utvidet kommunalt selvstyre innen motorferdsel i utmark i 8 utvalgte kommuner, og fremme denne for Stortinget senest våren 2007.""
Disse medlemmer registrerer at statsråden i brev datert 30. mars 2007 til komiteen, sier at eventuelle lovendringer vil bli forelagt Stortinget våren 2008. Disse medlemmer mener det er uheldig at et forsøk med motorferdsel i utmark i åtte kommuner som startet i 2001, først eventuelt vil bli ferdig behandlet syv år etter oppstart.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at forsøksordningen med kommunal forvaltning av lov om motorferdsel i utmark er grundig evaluert, blant annet i de tre rapportene 90, 91 og 99 fra Norsk institutt for naturforskning 2005. I tillegg har Hattfjelldal kommune laget en egen evalueringsrapport "Forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark".
Disse medlemmer viser til at rapportene fra NINA påviser en rekke positive effekter av prøveprosjekter. I mange av kommunene har det blitt mindre ulovlig kjøring, mer taxi- og turistkjøring, mindre kjøring i de mest sårbare områdene, bedre kommunal planlegging og sterkere indrejustis i scootermiljøene. De kommunene som har vært med i prosjektet, har hatt anledning til å etablere både turistløyper og rekreasjonsløyper, noe som har latt både tilreisende og lokalbefolkningen å komme seg ut i marka. Ikke alle deltakerkommunene har etablert slike løyper. Kommunenes ulike tilnærminger til rekreasjonsløyper viser at det er gjort lokale tilpasninger til beste for det lokale miljøet, fritidstilbudet og næringslivet. Disse medlemmer peker på at alle kommunene har til felles at det er bare marginale deler av kommunene som har blitt regulert med mulighet for snøscootertrafikk i medhold av regelverket for prøveprosjektet og det lokale planverket.
Disse medlemmer viser til at evalueringen fra Hattfjelldal konkluderer med at:
"Resultatene av evalueringen av forsøket viser at Hattfjelldal kommune har klart å oppfylle intensjonene gjennom lokal forvaltning av motorferdsel loven. Med å begrense omfanget av motorisert ferdsel … En forventer derfor at erfaringene fra forsøket legger vekt på og resulterer i en ny motorferdsellov som bygger på lokal forvaltning og har ramme som åpner for kjøring i faste løyper også til rekreasjon og friluftsliv."
Disse medlemmer peker på at i kommunestyret i Hattfjelldal er 10 av 17 representanter medlemmer av Arbeiderpartiet.
Med bakgrunn i nesten entydig positive erfaringer fra forsøksprosjektet, er disse medlemmer skuffet over at flertallet ikke tydelig signaliserer at regjeringen bør legge frem forslag til endringer i lov om motorferdsel. Dette står i sterk kontrast til uttalelser fra regjeringspartienes representanter under Stortingets debatt 30. mai 2006 om å utvide forsøksprosjektet. Det står også i motsetning til Soria Moria-erklæringen som sier:
"… lokale og regionale folkevalgte organer skal gis økt myndighet i naturforvaltningen."
Disse medlemmer peker på at evalueringen av forsøksordningen ble fullført i januar 2006, og at MoSa-prosjektet (Motorferdsel og Samfunn) ble avsluttet i fjor høst. Flere grundige evalueringer har altså funnet sted og en skulle tro at regjeringspartiene hadde fått den informasjonen som skulle til for å se at loven bør endres. Disse medlemmer mener at denne trege saksbehandlingsprosessen fra Regjeringens side ikke kan være begrunnet i faglige og praktiske årsaker, og frykter derfor at Regjeringen ikke legger opp til å foreslå noen endringer i loven som innebærer økt lokalpolitisk innflytelse.
Disse medlemmer tar opp forslaget fremsatt i dokumentet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres program hvor det fremgår at Høyre:
".... vil gi kommunene større frihet når det gjelder regulering av snøscooterkjøring. Hensynet til natur og miljø må sikres gjennom nasjonale retningslinjer."
Disse medlemmer ser frem til at departementet utformer endelige forskrifter som ivaretar begge ovennevnte forhold.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen fremme sak om å gi kommunene adgang til å forvalte lov om motorferdsel i utmark.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:45 (2006-2007) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Torbjørn Andersen, Øyvind Korsberg, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen om å overlate forvaltningen av motorferdselsloven til kommunene - vedlegges protokollen.
Jeg viser til oversendelse fra Stortingets energi- og miljøkomite av forslag om å overlate forvaltningen av motorferdselloven til kommunene.
Forsøket med alternativ forvaltingsordning for motorferdsel i utmark og prosjektet "Motorferdsel og samfunn" er avsluttet, og sluttrapporter er overlevert Direktoratet for naturforvaltning som oppdragsgiver. Rapportene inngår som grunnlagsmateriale i Direktoratet for naturforvaltning sitt arbeide med revisjon av motorferdselregelverket.
Etter planen skal Direktoratet sende et forslag med eventuelle endringer i eksisterende lov/forskrift på høring i løpet av våren. Direktoratet vil - når høringen er avsluttet - sammenfatte høringsuttalelsene og skal komme med en tilråding til departementet høsten 2007. Departementet avventer nå Direktoratets høringsforslag. Når høringen er gjennomført og Direktoratets endelige tilråding foreligger, vil departementet ta stilling til eventuelle endringer i motorferdselregelverket. Eventuelle lovendringer vil trolig kunne fremmes for Stortinget i 2008.
Forslaget forskutterer resultatet av Direktoratets pågående revisjonsarbeid. Etter departementets vurdering er dette uheldig og lite hensiktsmessig.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 16. mai 2007
Gunnar Kvassheim leder |
Torny Pedersen ordfører |