Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg 4: Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 19. april 2007

Det vises til Transport- og kommunikasjonskomiteens brev av 12. april 2007 med følgende spørsmål i forbindelse med komiteens behandling av Dok. 8:33 (2006-2007):

"- Krever tildekkingsløsning utslippstillatelse fra SFT, og i så fall; er søknad sendt? Hvor lang tid vil det ta til slik tillatelse kan påregnes å foreligge? Vil tildekking bli igangsatt før slik tillatelse foreligger?"

En tildekking vil være et tiltak mot akutt forurensning. Den aktuelle saken har vist at det kan være uklart om dette krever tillatelse fra SFT. Fiskeri- og kystdepartementet og Miljøverndepartementet vil i samarbeid sørge for de nødvendige avklaringer av dette spørsmålet så snart som mulig. Det vil i denne forbindelse bli vurdert hvorvidt det er behov for justeringer i regelverket når det gjelder håndtering av framtidige saker om akutt forurensning fra skipsvrak.

"- Hvilken oversikt har departementet i dag over ledig kapasitet over bedrifter/miljøer som har fagkompetanse til å foreta tildekkingsoppdraget sommeren 2007? Er det i det hele tatt slik kapasitet i 2007?"

Kystverket har per i dag ikke mottatt tilbud på tildekking. Det kan derfor ikke gis et eksakt svar på dette spørsmålet. Kystverket har fått opplyst at det ikke er mye ledig kapasitet i sommer, men at dette kan endre seg pga. forskyving eller utsettelse i andre prosjekter, eller at tilbyder har mulighet til å prioritere prosjektet med tildekking av U-864 fremfor andre prosjekter.

"- Er det mulig/tilrådelig å gjennomføre et tildekkingsoppdrag høst 2007 og/eller vinter 2007/2008 i havområdet utenfor Fedje med de vær/vind/strømforhold som da er fremherskende?"

Det vil ikke være umulig å gjennomføre en tildekking om høsten eller vinteren. Det må imidlertid stilles strenge sikkerhetskrav ved en slik tildekkingsoperasjon. Dette innebærer at det må settes restriksjoner på gjennomføring i dårlig vær. På grunn av lavere sannsynlighet for godt vær på høsten og vinteren, er det derfor trolig at en tildekkingsoperasjon i vinterhalvåret vil ta lenger tid - i verste fall betydelig lengre tid eller må stanses. Dette taler mot å gjennomføre en tildekkingsoperasjon sent på høsten og på vintertid.

"- Hvilke vurderinger (og av hvem) er gjort av hvor lenge metallflaskene med kvikksølv vil kunne holde seg inntakt (hele), og derved uten lekkasje fra ubåten som sank i 1945 i forhold til tildekkingsløsningen?"

Kystverket har opplyst at det er gjort korrosjonsvurderinger av firmaet AGR (i Bergen og som er internasjonal leverandør av tjenester og teknologi til off-shore petroleumsvirksomhet) og av Det Norske Veritas (DNV).

Det er knyttet usikkerhet til hvor raskt korrosjonsprosessen foregår. Situasjonen for flaskene som er i kjølen på vraket er forskjellig fra de flaskene som ligger i sedimentene på utsiden av vraket. Det er sannsynlig at tilstanden til flaskene inne i vraket tilsvarer tilstanden til selve skroget. Flaskene i kjølen kan i dag være hele, men det er knyttet stor usikkerhet til deres tilstand. Det er funnet to flasker utenfor vraket. Flasken som ble tatt opp i 2006 var gjennomkorrodert mens den flasken som ble tatt opp i 2005 var hel. At det nå, etter 62 år, finnes flasker på utsiden av vraket som det er hull i er derfor sannsynlig.

Jeg vil understreke at uansett korrosjonshastighet er det avgjørende forholdet at en tildekking av den for­urensede havbunnen og vraket vil hindre kvikksølvet fra å bli tatt opp av marine organismer slik at det kommer inn i næringskjeden.

"- Hvilke vurderinger (og av hvem) er gjort vedr. eksplosjonsfare fra hhv. ubåtens trykktanker og de eksplosiver som ubåten var utstyrt med (og som fortsatt finnes om bord) i forhold til tildekkingsløsningen?"

Det er Forsvarets minedykkerkommando som har gjort en vurdering av eksplosiver i forhold til tildekking og heving. DNV har også dette forholdet med i sin risikovurdering.

Sannsynligheten for en eksplosjon av ammunisjon vurderes som lav ved en tildekking av vraket. Når det gjelder trykklufttanker er det usikkert hvor mange beholdere med trykkluft som er inntakt. Miljørisikoen dersom de går av vurderes som moderat. Miljørisikoen knyttet til eksplosjoner vurderes som større under en hevingsoperasjon. Et annet viktig moment er at ved en heving vil ammunisjonen og trykktankene også utgjøre en sikkerhetsrisiko for folk som deltar i operasjonen.