Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

St.prp. nr. 23 (2006-2007) Nærings- og handels­departementet

Jeg viser til næringskomiteens brev av 6. desember 2006 med spørsmål knyttet til endringsforslag i St.prp. nr. 23 (2006-2007) under kap. 2421 og 5325 Innovasjon Norge, post 90.

Jeg håper redegjørelsen nedenfor vil bidra til å oppklare og gi de tilleggsopplysninger komiteen som etterlyser:

De forslag til endringer som er fremmet i St.prp. 23 (2006-2007) er knyttet til innlånssystemet mellom Innovasjon Norge og staten, og berører ikke Innovasjon Norges utlånsrammer til kunder under ordningene for lavrisikolån og risikolån. Disse utlånsrammene er 1 500 og 100 mill. kroner i 2006, jf. omtale i St.prp. nr. 1 (2005-2006),og endres normalt ikke gjennom budsjettåret.

Innovasjon Norge kan foreta innlån i statskassa til valgfri løpetid og med en rentesats som tilsvarer rente på statspapirer med tilsvarende løpetid. Innlån fra statskassa budsjetteres under kap. 2421, post 90, mens avdrag/ tilbakebetaling budsjetteres under kap. 5325, post 90. Innlån og avdrag bruttoføres, dvs. at beløpene utgifts- og inntektsføres (akkumuleres) hver gang Innovasjon Norge tar opp eller tilbakebetaler et lån i statskassa. Bevilgningene vil variere mer som følge av hvor hyppig innlånene refinansieres enn som følge av endringer i utlånsvolumet. Løpetiden på innlånene kan variere fra to måneder til flere år.

Hovedårsaken til at det blir en vesentlig økning både i opptak av innlån og avdrag for Innovasjon Norges låneportefølje i 2006, er at utviklingen i rentemarkedet har gjort det mer attraktivt å bruke kortsiktige lån enn det som er lagt til grunn i anslaget for St.prp. nr. 1. På grunn av systemet med akkumulering og bruttoføring øker beløpene både på utgiftssiden (opptak av innlån) og inntektssiden (innbetalte avdrag).

Rentene på innlånene blir fastsatt ut fra rente på statspapirer med tilsvarende løpetid. I tillegg skal Innovasjon Norge betale låneprovisjon til staten på 0,4 pst. p.a. som inntektsføres under kap. 5325, post 70 Låne- og garantiprovisjoner.

Bevilgningene under kap. 2421, post 90 og 5325, post 90 skal dekke Innovasjon Norges brutto innlånsbehov for risiko- og lavrisikolåneordningen i 2006 inkludert refinansiering av tidligere opptatte innlån. Anslaget på det totale innlånsbehovet er usikkert og det er derfor forutsatt at det i nødvendig grad foreslås endring av bevilgningene i revidert budsjett om våren eller i proposisjonen om endring av budsjettet i høstsesjonen, jf. St. prp. nr. 1 (2005-2006), side 180. Disse justeringene gjelder innlånssystemet mellom Innovasjon Norge og staten og påvirker ikke rammene for Innovasjon Norges utlån til eksterne kunder.

Status/saldo for Innovasjon Norges innlånsportefølje i statskassa er pr. 30. november 2006 10 110 mill. kroner. Innovasjon Norge er eneste debitor.

Innovasjon Norges låneportefølje for utlån til kunder fordelt på hovednæringsgrupper pr. november 2006 er vedlagt.