Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg: Brev fra Forsvarsdepartementet v/statsrådentil forsvarskomiteen, datert 7. desember 2006

Det vises til brev av 1. desember 2006 fra forsvarskomiteen vedrørende spørsmål til Stprp. nr. 19 (2006-2007) - omgrupperingsproposisjonen.

I omgrupperingsproposisjonen er post 45 Store Nyanskaffelser foreslått redusert med netto 820 mill. kroner. Videre sies det at reduksjonen i posten er et uttrykk for likviditetsmessige tilpasninger til tidsfasene i prosjektporteføljen, og ikke et uttrykk for reduksjoner i sektoren sitt behov for investeringer. Hva vil konsekvensen være, og er det mulig å overføre disse midlene til post 45 Store nyanskaffelser til 2007-budsjettet?

Kapittel 1760, post 45, har stikkordet "kan overføres", jf. Budsjett-innst. S. nr. 7 (2005-2006), jf. St. prp. nr. l (2005-2006). Et eventuelt mindreforbruk på posten er derfor i sin helhet mulig å overføre til 2007. Forslaget er ikke et uttrykk for redusert behov for midler på kapittel 1760, post 45, i planperioden 2005-08 samlet sett. Det er imidlertid slik, som også omtalt i St.prp.nr. 19 (2005-2006), at det blant annet er forsinkelser på leveranser fra leverandører knyttet til større materiellprosjekt. Dette fører til endringer i utbetalingstidspunkt, som igjen får følger for utbetalingene.

Materiellinvesteringsvirksomheten i 2007 er dimensjonert på basis av tildelingen på kapittel 1760, post 45, jf. Budsjett-innst. S. nr. 7 (2006-2007), jf Stprp. nr. l (2006-2007). Konsekvensen av en overføring av midler til 2007-budsjettet vil måtte sees i sammenheng med den vanligvis lange ledetiden på materiellinvesteringsområdet, det vil si den tid det tar å forberede omsetting av midler.

Når Forsvarsdepartementet (FD) har valgt å foreslå en omgruppering til kapittel 1710, post 47, kapittel 1792, post 01 og kapittel 1740, post 01, er det fordi vi mener at effekten av midlene i 2006 og 2007 vil være større på disse postene, samt at vår mulighet til å omsette midlene på EBA- investeringer i denne perioden er høyere enn for materiellinvesteringer. Det er også hensiktsmessig på kort sikt å forsere investeringer i bygg og anlegg (post 47), da det er stort behov for midler til viktige prosjekter som oppfyller krav til helse, miljø og sikkerhet, eller som skal understøtte omstillingen i 2007. Dette er prosjekter som uansett ligger i planverket og som skal gjennomføres, for eksempel ved Setermoen, Rena og Haakonsvern. Overføringen til kapittel 1792 gjøres i forbindelse med flytting av leiren i Meymaneh (Afghanistan), mens overføringen til kapittel 1740, post 01, skyldes oppfylling av drivstofflagre, jf. svar på spørsmål 3 nedenfor. Oppsummert er forslagene dels begrunnet med at det er hensiktsmessig å forsere enkelte EBA-prosjekter, dels med omsetningsutfordringer på materiellinvesteringsområdet.

Ingen av forslagene er uttrykk for endringer i planer eller behov, men tidsmessige tilpasninger av prosjekter basert på omstillingsbehov og omsetningsevne.

420,5 mill. kroner er foreslått overført fra post 45 Store Nyanskaffelser til post 47 Nye bygg og anlegg. Er det mulig overordnet å si noe om hvilke prosjekter disse midlene skal brukes til?

Regjeringen foreslår å øke bevilgningen i 2006 til investeringer i eiendom, bygg og anlegg (EBA). Dette skyldes både at det for tiden er mulig å forbruke større midler innenfor EBA-området enn på materiellområdet, og at det på kort sikt er hensiktsmessig å forsere en del EBA-prosjekter. Dette er prosjekter som uansett er planlagt gjennomført, for eksempel ved Setermoen, Rena og Haakonsvern.

Kapittel 1792 Norske styrker i utlandet (post 47) foreslås økt med 81,5 mill. kroner i forbindelse med flytting av leiren i Meymaneh (Afghanistan). Dette gjøres for å styrke sikkerheten til de norske styrkene. Stortinget ble informert om dette i Revidert nasjonalbudsjett 2006.

Post 45 Store Nyanskaffelser er foreslått redusert bl.a. i forbindelse med balansering av drivstoffbeholdningen i Forsvaret, som har en kostnad på 360 mill. kroner. Hva består en slik balansering i og hva slags krav og standarder ligger til grunn for denne balanseringen?

Forsvaret forbruker årlig drivstoff for flere hundre millioner kroner. Samtidig foreligger det en rekke krav til beredskapsbeholdninger når det gjelder drivstoff, både nasjonalt og i NATO-sammenheng. Nevnte omgruppering av midler for kjøp av drivstoff utgjør en naturlig del av den løpende balanseringen av drivstoffbeholdning, både ift. kontinuerlige driftsforbruk, og for å opprettholde beredskapslagre. Det kan også ta lang tid fra drivstoff kjøpes til det leveres.