Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Forslag om endringer av inntekter og utgifter

Regjeringsadvokatens prosessutgifter og utgifter til leie av advokater dekkes over kap. 24 Regjeringsadvokaten post 21 Spesielle driftsutgifter. På grunn av stor sakstilgang og midlertidig ledighet i stillinger, har Regjeringsadvokaten i en periode økt bruken av eksterne advokater. Dette har vært nødvendig for at sakene skal kunne berammes så raskt som domstolene ønsker. For å dekke den økte bruken av eksterne advokater foreslås det at bevilgningen på kap. 24 Regjeringsadvokaten post 21 Spesielle driftsutgifter, økes med 1,2 mill. kroner. Økningen foreslås dekket ved en tilsvarende nedsettelse av samme kapittel post 1 Driftsutgifter.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Det foreslås at bevilgningen på kap. 1600 Finansdepartementet post 1 Driftsutgifter, blir redusert med 11,0 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Ved behandlingen av St.prp. nr. 66 (2005-2006) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2006, jf. Innst. S. nr. 205 (2005-2006), ble kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten post 1 Driftsutgifter, økt med 5,5 mill. kroner i anledning endrede regler for beregning av engangsavgift ved førstegangs registrering av brukt­importerte motorkjøretøy. Av økningen gjaldt 1,25 mill. kroner etableringsutgifter og 4,25 mill. kroner driftsutgifter for 2. halvår 2006. Ny ordning er blitt forsinket og vil først iverksettes i løpet av første halvår 2007. Etableringsutgiftene ventes å medgå, mens bevilgningsøkningen til driftsutgifter foreslås trukket tilbake.

Toll- og avgiftsetaten har i 2006 hatt både en tettere oppfølging av vektårsavgift og vrakpantordningen, og en skjerpet oppfølging av tollkredittordningen og særavgiftene. De direkte innkrevingsutgiftene (gebyrer) ventes av denne grunn å bli 1,2 mill. kroner høyere enn hittil antatt. Når innkrevingen fører fram, kommer gebyrene til inntekt, jf. forslag under kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten.

Samlet innebærer ovenstående at kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten post 1 Driftsutgifter, foreslås redusert med 3,05 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Bevilgningen på kap. 1618 Skatteetaten post 21 Spesielle driftsutgifter, dekker bl.a. skatteetatens og de kommunale skatteoppkrevernes utgifter til innkreving av skatter og avgifter. Ved behandlingen av St.prp. nr. 66 (2005-2006) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2006, jf. Innst. S. nr. 205 (2005-2006), ble denne posten økt med 7,0 mill. kroner, til 114,0 mill. kroner. Antallet begjæringer om og avholdelser av utleggsforretninger har gått ned i den senere tid. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen på kap. 1618 Skatteetaten post 21 Spesielle driftsutgifter, med 10,0 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Senter for statlig økonomistyring (SSØ) vil i 2006 ha økte utgifter til kjøp av tjenester fra andre, knyttet til systemdrift, lisenser mv., i forbindelse med innføring av nytt lønns- og personalsystem hos kundene. Merutgiftene utgjør 14,9 mill. kroner i 2006. Disse tredjepartskostnadene viderefaktureres til kundene slik at inntektene økes tilsvarende, jf. omtale nedenfor.

SSØ har i 2006 i tillegg en ekstraordinær engangsutgift på 1,6 mill. kroner, knyttet til IT-lisenser.

Bevilgningen på kap. 1631 Senter for statlig økonomistyring post 1 Driftsutgifter, foreslås økt med i alt 16,5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

En generell ordning for kompensasjon for merverdiavgift til kommunesektoren ble innført fra 1. januar 2004. Kompensasjon til kommuner og fylkeskommuner bevilges over kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, mens kompensasjon til enkelte private og ideelle virksomheter som omfattes av ordningen, bevilges over samme kapittel post 72 Tilskudd til private og ideelle virksomheter.

På grunnlag av regnskapstall og anslått betalingsutvikling ut året foreslås det at bevilgningen på kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift post 72 Tilskudd til private og ideelle virksomheter, økes med 200 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Innløsningen av kontolånsinnskuddene fra Statens pensjonsfond - Norge, jf. omtale under kap. 4651 Statsgjeld m.m., innebærer at renter som er påløpt i 2006, men avtalt betalt i 2007, kommer til forfall i år. Dette innebærer isolert sett en økning på 3 710 mill. kroner under kap. 1650 post 89. Overkurser som betales til staten når kontolånsinnskuddene mottas, vil normalt avskrives over innskuddets forventede løpetid. Ved innløsning vil ikke-avskrevne overkurser bli utgiftsført, noe som isolert sett innebærer en økning på 4 106 mill. kroner. Konvertering av en del av kontolånsinnskuddene til omsettelige verdipapirer gjøres gjennom en rettet emisjon av statspapirer. De innbetalte, påløpte renter på de emitterte statspapirene vil isolert sett innebære en reduksjon i bevilgningen på 305 mill. kroner. I tillegg kommer anslagsendringer som fører til en økning under kap. 1650 post 89, på 326 mill. kroner.

Totalt foreslås bevilgningen økt med 7 837 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Innløsningen av kontolånsinnskuddene fra Statens pensjonsfond - Norge, jf. omtale under kap. 4651 Statsgjeld m.m., innebærer en nedbetaling av statens gjeld. Kap. 1651 post 98 foreslås derfor økt med 103 450 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

I saldert budsjett 2006 er det på kap. 2309 Tilfeldige utgifter post 1 Driftsutgifter bevilget 5 969,7 mill. kroner. I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2006 ble bevilgningen på kap. 2309 økt med til sammen 109,3 mill. kroner, til 6 079,0 mill. kroner.

Bevilgningen på kap. 2309 skal blant annet stå som motpost til tilleggsbevilgninger i forbindelse med lønnsoppgjøret for statsansatte, reguleringen av folketrygdens grunnbeløp, takstoppgjøret for leger, fysioterapeuter og psykologer og oppgjøret for vernepliktige. I proposisjoner som ble fremmet i vårsesjonen, ble utgiftene til disse formålene anslått til i alt 5 376,7 mill. kroner. Oppdatert informasjon om de budsjettmessige konsekvensene i 2006 som følge av lønnsoppgjøret i staten, viser imidlertid at Stortingets vedtak på kap. 2315 Lønnsreguleringer for arbeidstakere i det statlige tariffområdet er 13,8 mill. kroner for lavt. Det innebærer at bevilgningen på kap. 2309 må settes ned med 5 390,5 mill. kroner for å dekke inntektsoppgjør, trygdeoppgjør mv.

Det er per 30. september 2006 regnskapsført utgifter på til sammen 15,1 mill. kroner direkte på kap. 2309. I tillegg vil det ved Finansdepartementets samtykke eller kongelig resolusjon bli gitt adgang til netto overskridelser under de enkelte departementenes budsjettkapitler. Hvor mye som vil bli regnskapsført på dette kapitlet de tre siste månedene av året, og samlet omfang av overskridelsessamtykker, er usikkert. På denne bakgrunn bør det i likhet med praksis fra tidligere år, gjenstå om lag 50 mill. kroner under kap. 2309 etter nysalderingen.

Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 6 029,1 mill. kroner, hvorav dekning av bevilgninger til lønnsoppgjør, trygdeoppgjør mv. utgjør 5 390,5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

I forbindelse med Stortingets behandling av St.prp. nr. 69 (2006-2007), jf. Innst. S. nr. 235 (2005-2006) ble kap. 2315 bevilget med 1 200,0 mill. kroner til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen for arbeidstakere i det statlige tariffområdet. Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på de av departementenes poster som har lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene på statsbudsjettet for 2006 av lønnsoppgjøret for 2006 er 13,8 mill. kroner høyere enn opprinnelig antatt. Det foreslås derfor at bevilgningen under kap. 2315 økes med 13,8 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Som kompensasjon for virkningene av lønnsoppgjøret i 2006 er Kredittilsynet tildelt 3,5 mill. kroner. Ettersom virksomheten er selvfinansiert, foreslås kap. 4602 Kredittilsynet post 1 Bidrag fra tilsynsenhetene, økt med samme beløp, fra 165,2 til 168,7 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

På grunnlag av nye anslag foreslås det følgende endringer av bevilgningene under kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten:

  • – Post 1 reduseres med 1,5 mill. kroner

  • Post 3 økes med 1,1 mill. kroner

  • – Post 11 økes med 5,0 mill. kroner.

Lavere inntekt på post 1 Ekspedisjonsgebyr, henger sammen med at området for gebyrlegging ble redusert fra 1. juli 2005, uten at dette ble hensyntatt i budsjettforslaget for 2006. Årsaken til oppjusteringen med 1,1 mill. kroner av post 3 Refunderte pante- og tinglysingsgebyrer, er skjerpet oppfølging av krav, jf. omtale under kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Det vises til omtale under kap. 1618 Skatteetaten. Det foreslås følgende endringer av bevilgningene under kap. 4618 Skatteetaten:

  • – Post 1 reduseres med 6,7 mill. kroner

  • – Post 5 reduseres med 4,0 mill. kroner.

Ved behandlingen av St.prp. nr. 66 (2005-2006) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2006, jf. Innst. S. nr. 205 (2005-2006), ble post 1 Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr, økt med 1,7 mill. kroner, mens post 5 Gebyr for utleggsforretninger, ble økt med 3,3 mill. kroner. Færre begjæringer om og avholdelser av utleggsforretninger har medført lavere inntekter på kap. 4618 Skatteetaten postene 1 Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr og 5 Gebyr for utleggsforretninger.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Det vises til omtale under kap. 1631 Senter for statlig økonomistyring. Kap. 4631 Senter for statlig økonomistyring post 1 Økonomitjenester, foreslås økt med 6,9 mill. kroner. Samme kapittel post 2 Andre inntekter, foreslås økt med 8,0 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

På grunnlag av nye anslag foreslås det følgende endringer i bevilgningene under kap. 4634 Statens innkrevingssentral:

  • – Post 81 økes med 170 mill. kroner

  • – Post 84 reduseres med 20 mill. kroner

  • – Post 85 økes med 25 mill. kroner.

Økningen under post 81 Bøter, inndragninger, knytter seg særlig til to uvanlig store forelegg på til sammen 100 mill. kroner og at antallet forelegg som følge av automatisk trafikkontroll har økt mer enn forutsatt. Nedjusteringen av post 84 Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m., skyldes i hovedsak forskjøvet frist for innlevering av regnskap via Altinn. Andelen ikke leverte regnskaper har økt i 2006, men inntektsvirkningen av denne økningen forventes i liten grad å komme i år. Under post 85 Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning, er det en nedgang fra 2005 i tilgangen på nye, misligholdte lån, men dette blir mer enn motvirket av høyere innkrevingsprosent.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Innløsningen av kontolånsinnskuddene fra Statens pensjonsfond - Norge, jf. omtale under post 95 nedenfor, innebærer en nedskrivning av den delen av kapitalen som fondet mottar som inntekt i forbindelse med innløsningstransaksjonen. Dette beløpet tilsvarer påløpte renter og ikke avsatte over-/underkurser, og anslås til 7 511 mill. kroner. Beløpet foreslås inntektsført på nytt kap. 4651 Statsgjeld m.m. post 50 Tilbakeføring av kapital fra Statens pensjonsfond - Norge.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

I St.meld. nr. 2 (2005-2006) Revidert nasjonalbudsjett 2006 la departementet opp til å konvertere en del av Statens pensjonsfond - Norges kontolånsinnskudd til ordinære omsettelige statspapirer, og å nedskrive resten av kontolånene fra fondet. Komitéflertallet hadde ingen merknader, jf. Budsjett-innst. S. II (2005-2006).

Konverteringen og nedskrivningen vil skje gjennom følgende tre transaksjoner:

  • – Innløsning av fondets kontolån til statskassen til markedsverdi

  • – En rettet emisjon av statspapirer til fondet med markedsverdi lik det beløp som skal konverteres

  • – Tilbakeføring av kapital fra fondet til statskassen, tilsvarende markedsverdien av kontolånene minus markedsverdien av den rettede emisjonen.

Alle tre transaksjoner vil bli gjennomført med oppgjør på én og samme dag og går mot hverandre slik at det ikke skjer noen betaling mellom statskassen og fondet. Transaksjonene vil til sammen virke nøytralt på budsjettbalansen og på likviditeten i pengemarkedet.

Transaksjonene vil gjennomføres med oppgjør 29. desember 2006. Den faktiske porteføljen vil etter dette være i tråd med den nye forskriften for forvaltningen av Statens pensjonsfond - Norge, som trer i kraft fra 1. januar 2007. I en kort overgangsperiode vil det således være enkelte avvik mellom faktisk portefølje og nåværende investeringsretningslinjer som følger av Folketrygdfondets reglement, fastsatt av Stortinget 20. juni 1997, og utfyllende bestemmelser fra Finansdepartementet.

Det skilles mellom tidligere innskutt og akkumulert kapital, og inntekt som Statens pensjonsfond - Norge mottar som en direkte følge av innløsningen. Sistnevnte foreslås ført på kap. 4651 post 50, jf. omtale ovenfor, mens den innskutte og akkumulerte kapitalen som anslås til 96 235 mill. kroner, foreslås ført på kap. 4651 post 95 Tilbakeføring av kapital fra Statens pensjonsfond - Norge.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

I saldert budsjett 2006 ble det på kap. 5309 Tilfeldige inntekter post 29 Ymse bevilget 587,7 mill. kroner. Av dette var 475 mill. kroner knyttet til ekstraordinære eiendomssalg i Statsbygg, hvorav 450 mill. kroner gjaldt Vestbanetomten. Videre er det lagt til grunn 60 mill. kroner i inntekter fra tilbakeføring av tidligere utbetalte tilskuddsmidler til den gamle EØS-finansieringsordningen og 50 mill. kroner i øvrige tilfeldige inntekter. I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 66 (2005-2006) ble bevilgningen redusert med 450 mill. kroner som følge av at det ikke kunne legges til grunn inntekter fra salg av Vestbanetomten i 2006. Bevilgningen utgjør etter dette 137,7 mill. kroner.

Under dette kapitlet inntektsføres i tillegg uforutsette inntekter som det ikke er naturlig å føre under andre kapitler. I saldert budsjett er det lagt til grunn om lag 50 mill. kroner i slike uforutsette inntekter i 2006. På bakgrunn av regnskapstall per 30. september og forventede inntekter i 4. kvartal, anslås slike uforutsette inntekter nå til knapt 120 mill. kroner. Tilbakeførte tilskuddsmidler mv. som gjelder Utenriksdepartementet utgjør en vesentlig del av disse merinntektene.

Samlet foreslås bevilgningen under kap. 5309 Tilfeldige inntekter økt med 64,7 mill. kroner til 202,4 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Bevilgningen dekker en rekke mindre tilbakebetalinger som det ikke er hensiktsmessig å budsjettere på egne kapitler og tilbakebetalinger som skulle vært innbetalt i tidligere budsjettår. Nivået på bevilgningen kan derfor variere sterkt mellom de enkelte budsjettår og er dermed vanskelig å anslå. Som følge av at det bare er regnskapsført 14 000 kroner på denne posten i årets tre første kvartaler og inntektene vanligvis kommer i siste kvartal, foreslås bevilgningen redusert med 6,1 mill. kroner fra 11,3 mill. kroner til 5,2 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

På bakgrunn av en avtale i Paris-klubben fikk Serbia og Montenegro ettergitt 30 pst. av gjelden i begynnelsen av 2006, mot tidligere forutsatt i 2005. Dette belastes bistandsbudsjettets kap. 164 post 71 og inntektsføres her. Det foreslås derfor en bevilgning på 3,2 mill. kroner under kap. 5341 post 95.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

På denne posten føres alle inntekter og utgifter knyttet til utgåtte avgifter på toll- og avgiftsetatens område, jf. nærmere orientering i St.prp. nr. 34 (2003-2004). Det foreslås bevilget kr 550 000 under post 70 Etterslep, utgåtte avgifter.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

På bakgrunn av oppdaterte regnskapstall foreslås det at bevilgningen økes med 14,1 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Posten omfatter renteinntekter på statens regnskapsføreres innskudd i Norges Bank og andre steder, utlån som forvaltes av Finansdepartementet og andre departementer og renteinntekter av likviditetslån til industrien som forvaltes av Innovasjon Norge. Det foreslås at bevilgningen økes med 30 mill. kroner i henhold til oppdaterte regnskapstall.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Statens kontantbeholdning varierer gjennom året i takt med løpende inntekter og utgifter for staten. Statens kontantbeholdning må også ses i sammenheng med likviditetsstyringen i pengepolitikken og statens låneopptak. Statens finansieringsbehov dekkes dels ved trekk på kontantbeholdningen og dels ved låneopptak innenlands. Innskuddene i Norges Bank forrentes til en rente som beregnes på bakgrunn av renten banken får på sine fordringer, som i stor grad består av valutareservene.

Gjennomsnittlig innestående i 2006 vil bli høyere enn tidligere lagt til grunn. På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen med 708,4 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

I 2002 ble det opprettet en låneordning for de regionale helseforetakene og Svinesundforbindelsen AS. Rentene kapitaliseres og tillegges lånene gjennom en egen lånebevilgning for opptrekksrenter under de respektive departementene. Post 88 er den motsvarende inntektsposten. Som følge av endringer i anslaget på kap. 732 post 91 og kap. 1322 post 92 foreslås bevilgningen under kap. 5605 post 88, økt med 40,5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Kjøp av data og ulike tjenester knyttet til drift av inntektssystemet blir finansiert over posten. Det blir også brukt midler fra posten til å initiere forskning og innhenting av kunnskap innenfor hele det kommunaløkonomiske området.

Det vil i høst bli nedsatt et utvalg bestående av representanter fra de politiske partiene på Stortinget som skal gjennomgå inntektssystemet. Gjennomgangen vil bli finansiert over denne budsjettposten, herunder midler til utredninger/forskningsprosjekter.

På bakgrunn av at det er knyttet usikkerhet til framdriften av utredninger/forskningsprosjekter, foreslås det at posten tilføyes stikkordet "kan overføres".

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak III under kapittel 7 nedenfor.

I forbindelse med lønnsoppgjøret i kommunal sektor varslet Regjeringen et statlig bidrag på 90 mill. kroner til dekning av kommunesektorens kostnader ved inngåelse av ny avtale. 65 mill. kroner foreslås bevilget til kommunene.

Det foreslås derfor at kap. 571 post 60 Innbyggertilskudd økes med 65 mill. kroner til 30 990 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Ved behandlingen av St.prp. nr. 65 (2004-2005) fikk Kommunal- og regionaldepartementet fullmakt til å gi inntil 200 mill. kroner i 2005 i forskudd på rammetilskudd for 2006 til kommunene. Regnskapet for 2005 viser at det ble utbetalt 85,301 mill. kroner i forskudd på rammetilskuddet for 2006 til kommuner. Utbetalte forskudd i 2005 skal tilbakeføres til staten i 2006. Det foreslås derfor en bevilgning på 85,301 mill. kroner på kap. 3571 post 90 Tilbakeføring av forskudd.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Det foreslås en tilleggsbevilgning på 25 mill. kroner til fylkeskommunene knyttet til lønnsoppgjøret i kommunal sektor, jf. nærmere omtale under kap. 571 post 60.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Det foreslås å redusere bevilgningen med 14 mill. kroner. Reduksjonen skyldes lavere omsetning av plantevernmidler høsten 2006.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Posten foreslås økt med 4 mill. kroner på grunn av økning i omsetning av totalisatorspill i forhold til tidligere prognoser.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

I samsvar med vedtak i generalforsamlingen i Kimen Såvarelaboratoriet AS 22. mars 2006 ble Landbruks- og matdepartementet tildelt utbytte fra selskapet på kr 204 000 for resultatåret 2005.

I samsvar med vedtak i generalforsamlingen i Graminor AS 25. april 2006 ble Landbruks- og matdepartementet tildelt utbytte fra selskapet på kr 448 000 for resultatåret 2005.

Da det ikke var budsjettert med utbytte fra disse selskapene, foreslår Landbruks- og matdepartementet at bevilgningen på kap. 5651 post 80 økes med kr 652 000 til kr 1 402 000.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

I saldert budsjett for 2006 ble det under kap. 2800 post 50 bevilget 327 939 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten. Bevilgningen foreslås endret i denne proposisjonen med 29 980 mill. kroner slik at samlet bevilgning under kap. 2800 post 50 blir 357 919 mill. kroner. Overføringen til Statens pensjonsfond - Utland vil først bli fastsatt endelig i forbindelse med avleggelsen av regnskapet for 2006, basert på regnskapsførte inntekter fra petroleumsvirksomheten.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Under kap. 5800 ble det i fjor høst som overføring fra Statens pensjonsfond - Utland, bevilget 70 795 mill. kroner for å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet. Det anslås nå et oljekorrigert underskudd på 57 372 mill. kroner. Det foreslås at det kun tilbakeføres nok midler til å dekke det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert budsjett 2006. Samlet sett foreslås derfor overføringen fra Statens pensjonsfond - Utland redusert med 13 423 mill. kroner til 57 372 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til forslag om halvert merverdiavgift på elektrisk kraft og fjerning av forbruksavgiften på elektrisk kraft i tidsrommet 1. november 2006 til 31. desember 2006, nedbetaling av bompengegjeld for å fjerne bomstasjoner på landets veistrekninger med 11,6 mrd. kroner, samt til Innst. S. nr. 77 (2006-2007) under Arbeids- og sosialkomiteen, og Fremskrittspartiets bevilgningsforslag i denne på til sammen 13,7 mill. kroner. Disse medlemmer foreslår at dette dekkes inn ved økt bevilgning under kap. 5800 post 50. På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer å øke kap. 5800 post 50 med kr 14 087 700 000.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Kap.

Post

Formål:

Kroner

5800

Statens petroleumsfond (jf. kap. 2800)

50

Overføring fra fondet, forhøyes med

fra kr 70 795 000 000 til kr 71 459 700 000"

664 700 000

Bevilgningen knyttet til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov. Ved at ny­saldert budsjett viser et samlet brutto finansieringsbehov på 29 916 mill. kroner foreslås samme beløp bevilget på kap. 5999.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å sette av 1 mrd. kroner til å nedbetale sykehusgjeld. Disse medlemmer går dessuten imot Regjeringens forslag om å tilføre Statkonsult 20 mill. kroner i styrket egenkapital, jf. Innst. S. nr. 78 (2006-2007). På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer å øke kap. 5999 post 90 med kr 980 000 000.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Kap.

Post

Formål

Kroner

5999

Statslånemidler

90

Overføring fra fondet, forhøyes med

fra kr 22 446 000 000 til kr 27 896 000 000"

5 450 000 000