2. Forslag under dei enkelte kapitla
- Kap. 600 Arbeids- og inkluderingsdepartementet (jf. kap. 3600)
- Kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform
- Kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten
- Kap. 620 Utredningsverksemd, forsking m.m.
- Kap. 630 Aetat
- Kap. 3630 Ymse inntekter
- Kap. 634 Arbeidsmarknadstiltak (jf. kap. 3634)
- Kap. 3634 Arbeidsmarknadstiltak (jf. kap. 634)
- Kap. 635 Venteløn (jf. kap. 3635)
- Kap. 3635 Venteløn (jf. kap. 635)
- Kap. 642 Petroleumstilsynet (jf. kap. 3642)
- Kap. 3642 Petroleumstilsynet (jf. kap. 642)
- Kap. 643 Statens arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 3643)
- Kap. 646 Pionerdykkarane i Nordsjøen
- Kap. 660 Krigspensjon
- Kap. 664 Pensjonstrygda for sjømenn
- Kap. 666 Avtalefesta pensjon (AFP)
- Kap. 667 Supplerande stønad til personar over 67 år
- Kap. 2541 Dagpengar
- Kap. 2542 Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv. (jf. kap. 5704)
- Kap. 5704 Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv. (jf. kap. 2542)
- Kap. 2543 Ytingar til yrkesretta attføring
- Kap. 2600 Trygdeetaten
- Kap. 2603 Trygderetten
- Kap. 2650 Sjukepengar
- Kap. 2652 Medisinsk rehabilitering
- Kap. 2655 Uføre
- Kap. 2661 Grunn- og hjelpestønad, hjelpemiddel mv.
- Kap. 2670 Alderdom
- Kap. 2680 Etterlatne
- Kap. 2683 Stønad til einsleg mor eller far
- Kap. 2686 Gravferdsstønad
- Kap. 2690 Ymse utgifter
- Kap. 5701 Ymse inntekter
- Kap. 5705 Refusjon av dagpengar
Post 1 Driftsutgifter blir foreslått auka med 3,2 mill. kroner. Forslaget fremmast mot inndekning på kap. 620 post 21 Spesielle driftsutgifter.
Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått auka med 12,1 mill. kroner. Løyvinga blir sett tilsvarande ned under kap. 2600 post 1 Driftsutgifter.
Post 45 Større nyskaffingar og vedlikehald blir foreslått auka med 93 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter blir foreslått løyva med 3 248,935 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått løyva med 9,28 mill. kroner.
Post 45 Større nyskaffingar og vedlikehald blir foreslått løyva med 94,255 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått redusert med 3,2 mill. kroner, jf. omtalen i proposisjonen under kap. 600 Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
Post 1 Driftsutgifter blir foreslått redusert med 1 046,239 mill. kroner. Restbeløpet på 1 046,239 mill. kroner foreslås ført opp under kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten for 2006.
Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått auka med 1,444 mill. kroner.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehald blir foreslått redusert med 4,845 mill. kroner. Restbeløpet på 4,845 mill. kroner foreslås ført opp under kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehald.
Post 80 Innfordra misbruk av dagpengar blir foreslått auka med 40,4 mill. kroner.
Post 81 Innfordra feilutbetalte attføringsytingar blir foreslått auka med 10,9 mill. kroner.
Post 21 Evaluering, utviklingstiltak mv. blir foreslått redusert med 3,7 mill. kroner.
Post 71 Spesielle arbeidsmarknadstiltak blir foreslått redusert med 215 mill. kroner.
Post 74 Lønssubsidium ved reaktivisering, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 70 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at 3,7 mill. kroner står ubrukt som følge av forsinkelse i prosjekter og manglende kapasitet i forskningsinstituttene til å ta nye oppdrag og slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere posten tilsvarende.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at alt for mange med et fysisk handikap ikke kommer seg inn i arbeidsmarkedet. Det vises også til at flere bedrifter, blant annet Telenor har gjennom gode tiltak, og tilpassing på arbeidsplassen ansatt mange med et handikap. Disse medlemmer mener Regjeringen her har hatt en for lite offensiv holdning, og at en med de rette tiltak kunne oppnådd mer. Etter disse medlemmers syn er det ofte enkle tiltak på arbeidsplassen som kan gi de gode resultater gjennom at flere med et handikap får seg arbeid. Ofte er det manglende kunnskap om hva det offentlige kan bidra med for å tilrettelegge arbeidsforholdene hos de som tilsetter nye medarbeidere, som er grunnen til et en ikke når de mål en har satt for å få et mer inkluderende arbeidsliv.
Disse medlemmer mener at en i langt større grad bør informere næringslivet om hvordan staten gjennom forskjellige tiltak kan legge til rette på arbeidsplassen for at personer med et handikap skal kunne delta med sine kunnskaper på en arbeidsplass.
Disse medlemmer viser videre til sin merknad under post 74 under dette kapitel og fremmer følgende forslag:
"Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | Arbeidsmarkedstiltak | ||
21 | Evaluering, utviklingstiltak mv. økes med | 38 800 000" |
Disse medlemmer viser til at tilsvarende beløp må overføres fra Statens petroleumsfond og viser til sine merknader i Innst. S. nr. 85 (2006-2007).
Komiteen viser til at Regjeringens begrunnelse for å foreslå posten redusert med 215 mill. kroner blant annet skyldes at Arbeids- og velferdsetaten ikke vil klare å realisere måltallet for spesielle arbeidsmarkedstiltak i annet halvår 2006. Det ventes en gjennomføring på om lag 26 100 plasser, som er 1 200 færre plasser enn forutsatt i annet halvår 2006. Komiteen viser i den forbindelse til Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006), der Regjeringen ble bedt om å følge utviklingen gjennom året og vurdere om det ville bli behov for flere plasser enn opprinnelig vedtatt.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser videre til at Regjeringen i tråd med dette i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2006 fremmet forslag om å styrke innsatsen for yrkeshemmede med ytterligere 1 000 plasser i annet halvår 2006, til et nivå på 27 300 plasser, jf. St.meld. nr. 2 (2005-2006). Begrunnelsen var at enkelte grupper av arbeidssøkere, herunder yrkeshemmede, fortsatt har vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet, til tross for økt sysselsetting og redusert ledighet generelt. For å gi målrettet oppfølging av flere yrkeshemmede tiltaksdeltakere ble også bevilgningen til personellressurser i etaten styrket med om lag 20 årsverk.
Komiteen ser i likhet med Regjeringen alvorlig på situasjonen. Komiteen viser til statsrådens redegjørelse i svarbrev til Kristelig Folkepartis stortingsgruppe av 4. desember 2006 (vedlagt) for iverksatte tiltak på kort sikt, som skal gi et tiltaksnivå ved utgangen av året som gjør det mulig å nå det planlagte måltallet for 2007 på 28 000 plasser. Komiteen viser videre til at Regjeringen i samråd med etaten vil gjennomgå rammevilkårene rundt arbeidsmarkedstiltakene, for å sikre at planlagt nivå blir oppfylt framover.
På denne bakgrunn slutter komiteen seg til Regjeringens forslag om å redusere posten med 215 mill. kroner for 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2006 foreslo og fikk vedtatt et kutt i bevilgningene til spesielle arbeidsmarkedstiltak på hele 172 mill. kroner. Når dette sammenholdes med forslaget i St.prp. nr. 14 (2006-2007) om å kutte ytterligere 215 mill. kroner til samme formål, jf. kap. 634 post 71, blir resultatet et vesentlig svekket tilbud til yrkeshemmede i 2006. Disse medlemmer vil på det sterkeste beklage den oppståtte situasjon.
Disse medlemmer viser til svarbrev fra Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen til Kristelig Folkepartis stortingsgruppe av 4. desember 2006 som gir en nærmere redegjørelse for bakgrunnen til at det nå foreslås å kutte 215 mill. kroner til spesielle arbeidsmarkedstiltak. Brevet følger vedlagt denne innstillingen. Disse medlemmer har merket seg at statsråden ser alvorlig på at det planlagte nivået for arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede i 2. halvår ikke nås, og at dette er drøftet med Arbeids- og velferdsdirektoratet som har lovet at det vil iverksette flere tiltak for å forhindre at tilsvarende situasjon oppstår i fremtiden. Det er svært viktig å ha stort fokus på god ivaretakelse av brukerne i NAV i perioden hvor NAV-reformen implementeres, og disse medlemmer ber departementet ivareta dette. Disse medlemmer ber også om at måleverktøyene innrettes slik at det tas høyde for at flere yrkeshemmede trenger lengre attføringsløp.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til Regjeringens forslag om å redusere posten med 70 mill. kroner av en bevilgning på 90 mill. kroner. Flertallet slutter seg til Regjeringens forslag og viser til St.meld. nr. 9 (2006-2007) om arbeid, velferd og inkludering der Regjeringen foreslår tiltak som kan gjøre ordningen mer attraktiv for uførepensjonister som ønsker å komme tilbake i arbeid og for potensielle arbeidsgivere.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at en ikke har lykkes med å få flere av de som i dag mottar uføretrygd over i ordinært arbeid. Med de rette tiltak vil en etter disse medlemmers syn kunne få langt flere av de som i dag mottar uføretrygd over i ordinært arbeid, enten i form av fulltidsstilling eller deltidsstilling. Disse medlemmer er skuffet over at Regjeringen ikke har lykkes med dette arbeidet på en bedre måte. Disse medlemmer mener at Regjeringen har hatt en alt for lite offensiv holdning til disse viktige tiltakene. Hvis en i større grad hadde lyktes med å få flere uføre tilbake i arbeid, ville en også lyktes med å gi disse personene et bedre og mer inkluderende liv. Arbeid er etter disse medlemmers syn den viktigste innfallsport til sosial omgang med andre, og derved en mer inkluderende livssituasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår derfor at Regjeringen starter en kampanje for å få flere som i dag mottar uføretrygd, over i et mer inkluderende liv som en arbeidsplass er. En slik kampanje bør gå mot den enkelte trygdemottager for å informere om hvilke muligheter som finnes. I tillegg må det aktivt informeres om hvilken trygghet som kan gis mot at den enkelte mister retten til uføretrygd i fremtiden hvis det viser seg at personen ikke er sterk nok til å arbeide. Det må i en slik kampanje også utøves et aktivt informasjonsarbeid overfor arbeidsgivere eller de som ansetter i næringslivet, slik at de også føler den tryggheten som det er behov for ved ansettelser.
Disse medlemmer viser til sitt forslag under post 21 i dette kapitel.
Post 2 Opplæringstenester blir foreslått auka med 18,050 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 38 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere driftsutgiftene med 38 mill. kroner til 382 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine forslag og merknader under kap. 635 i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006) hvor en blant annet hevdet at utviklingen i arbeidsmarkedet ville svekke behovet for en ventelønnsordning. Disse medlemmer konstaterer at dette var rett.
Post 1 Refusjon statleg verksemd blir foreslått redusert med 10 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått auka med 5,2 mill. kroner. Desse utgiftene refunderast av operatørselskapa, jf. forslag til auking under kap. 3642 post 3 Refusjon av tilsynsutgifter.
Post 3 Refusjon av tilsynsutgifter blir foreslått auka med 11 mill. kroner.
Post 50 Statstilskott blir foreslått auka med 0,6 mill. kroner.
Post 70 Tilskott til pionerdykkarane, overslagsløyving, blir foreslått auka med 67,6 mill. kroner, mens løyvinga for 2006 var 12,4 mill. kroner. Årsaken er at det har kome langt fleire søknadar om kompensasjon og oppreising enn venta i 2006.
Post 70 Tilskott, militære, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 6 mill. kroner.
Post 71 Tilskott, sivile, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 16 mill. kroner.
Post 70 Tilskott blir foreslått redusert med 16 mill. kroner.
Post 70 Tilskott blir foreslått auka med 41 mill. kroner.
Post 70 Tilskott, overslagsløyving, blir foreslått auka med 58 mill. kroner. Ordning med supplerande stønad var ny frå 2006 og dei økonomiske konsekvensane var vanskelege å anslå.
Post 70 Dagpengar, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 1 400 mill. kroner. På grunn av utviklinga i arbeidsløysa dei siste månadane, utbetalingane hittil i år og utsiktene på arbeidsmarknaden framover vil utbetalingane til dagpengar bli lågare enn det som blei lagt til grunn i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett.
Komiteenregistrerer med tilfredshet at utgiftene til dagpenger viser en meget sterk reduksjon fra 9,6 mrd. kroner i 2005 til forventet 6,3 mrd. kroner i 2006. Dette viser med all mulig tydelighet at arbeidsmarkedet på mange områder er stramt og at arbeidsledigheten er sterkt fallende.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006) hvor disse medlemmer foreslo en reduksjon i dette kapittel og post på 1 055 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at dette anslaget var betydelig mer treffsikkert enn de anslag som Regjeringen selv gjorde, og støtter på denne bakgrunn Regjeringens forslag om en nedjustering nærmere disse medlemmers budsjettforslag for 2006.
Post 70 Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv., overslagsløyving, blir foreslått redusert med 52 mill. kroner.
Post 2 Dividende blir foreslått auka med 42 mill. kroner.
Post 70 Attføringspengar, overslagsløyving,blir foreslått redusert med 365,1 mill. kroner. Årsaka er at utviklinga så langt i år viser høgare avgang frå ordninga enn venta. Det har òg samla vorte færre mottakarar av attføringspengar.
Post 71 Attføringsstønader, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 81 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter blir foreslått redusert med 2 333,796 mill. kroner. Departementet gjer framlegg om å redusere løyvinga på kap. 2600 post 1 tilsvarande. Merutgifter foreslås dekket inn ved reduksjon av bevilgningen under kap. 634 post 21 Evaluering, utviklingstiltak mv.
Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått redusert med 9,280 mill. kroner. Departementet gjer framlegg om at restløyvinga blir ført opp under kap. 605 post 21 Spesielle driftsutgifter, og at løyvinga på kap. 2600 post 21 Spesielle driftsutgifter blir redusert tilsvarande.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehald, kan overførast, blir foreslått redusert med 89,410 mill. kroner. Departementet gjer framlegg om at restløyvinga blir ført opp under kap. 605 post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehald, og at løyvinga på kap. 2600 post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehald blir redusert tilsvarande.
Post 1 Driftsutgifter blir foreslått auka med kr 650 000. Merutgifter foreslås dekket inn ved reduksjon av bevilgningen under kap. 634 post 21 Evaluering, utviklingstiltak mv.
Post 70 Sjukepengar for arbeidstakarar, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 300 mill. kroner.
Post 71 Sjukepengar for sjølvstendige arbeidstakarar, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 40 mill. kroner.
Post 72 Omsorgs- og pleiepengar ved sjukdom hos barn mv., overslagsløyving, blir foreslått auka med 7 mill. kroner.
Post 75 Feriepengar av sjukepengar, overslagsløyving, blir foreslått auka med 60 mill. kroner.
Post 70 Rehabiliteringspengar, overslagsløyving, blir foreslått auka med 196,4 mill. kroner.
Post 70 Grunnpensjon, overslagsløyving, blir foreslått auka med 97 mill. kroner
Post 71 Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 140 mill. kroner.
Post 72 Særtillegg, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 23 mill. kroner.
Post 73 Førebels uførepensjon, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 70 mill. kroner.
Post 74 Tidsavgrensa uførestønad, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 28,1 mill. kroner.
Post 76 Yrkesskade gml. lovgiving, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 7 mill. kroner.
Post 70 Grunnstønad, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 10 mill. kroner.
Post 73 Hjelpemiddel mv. til arbeid og utdanning blir foreslått redusert med 68,4 mill. kroner.
Post 74 Tilskott til bil blir foreslått redusert med 120 mill. kroner.
Post 75 Betring av funksjonsevna, hjelpemiddel blir foreslått redusert med 73,5 mill. kroner.
Post 76 Betring av funksjonsevna, andre formål blir foreslått redusert med 6,5 mill. kroner.
Post 77 Ortopediske hjelpemiddel blir foreslått redusert med 65 mill. kroner.
Post 78 Høyreapparat blir foreslått redusert med 55 mill. kroner.
Post 74 Tilskott til bil blir foreslått redusert med 120 mill. kroner.
Post 74 Tilskott til bil blir foreslått redusert med 120 mill. kroner.
Komiteens flertall,alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, har ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine forslag og merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2006-2007) hvor disse medlemmer fremmet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert statsbudsjett 2007 fremme forslag om en nedtrappingsplan slik at funksjonshemmede som har biler gjennom bilordningen får skiftet til ny bil etter maksimalt 8 år."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at slik ordningen fungerer i dag, faller mange utenfor på grunn av strenge kriterier, noe som også omtales i St.prp. nr. 14 (2006-2007). Disse medlemmer er enige i at det skal være strenge vilkår for å få tildelt et kjøretøy, men det betyr ikke at dette skal ramme de som faktisk har slike behov. Slik dette er innrettet i dag rammer det etter disse medlemmenes syn nettopp de som har størst behov for slike kjøretøy. Det er derfor grunnlag for å forandre på disse kriteriene slik som omtalt.
Post 70 Grunnpensjon, overslagsløyving, blir foreslått auka med 89 mill. kroner.
Post 71 Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir foreslått auka med 193 mill. kroner.
Post 72 Ventetillegg, overslagsløyving, blir foreslått auka med 2 mill. kroner.
Post 73 Særtillegg, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 10 mill. kroner.
Post 70 Grunnpensjon, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 29 mill. kroner.
Post 71 Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir foreslått auka med 34 mill. kroner.
Post 72 Særtillegg, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 2 mill. kroner.
Post 70 Overgangsstønad, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 46 mill. kroner.
Post 72 Stønad til barnetilsyn, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 85 mill. kroner.
Post 73 Utdanningsstønad blir foreslått redusert med 0,5 mill. kroner.
Post 76 Forskottering av underhaldsbidrag blir foreslått redusert med 21 mill. kroner.
Post 70 Gravferdsstønad, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 3,5 mill. kroner.
Post 70 Sjukestønadsutgifter i utlandet blir foreslått auka med 16 mill. kroner.
Post 77 Pasientar frå avtaleland blir foreslått redusert med 2 mill. kroner.
Post 3 Hjelpemiddelsentralar mv. blir foreslått redusert med 8 mill. kroner.
Post 7 Administrasjonsvederlag frå regionale helseforetak blir foreslått redusert med 9,6 mill. kroner.
Post 71 Refusjon ved yrkesskade blir foreslått redusert med 102 mill. kroner.
Post 74 Refusjon medisinsk behandling blir foreslått auka med 0,6 mill. kroner.
Post 75 Refusjon overskytande bidrag blir foreslått redusert med 8,3 mill. kroner.
Post 80 Renter blir foreslått redusert med 20 mill. kroner.
Post 1 Refusjon av dagpengar, statsgaranti ved konkurs blir foreslått redusert med 19 mill. kroner.
Post 3 Refusjon av dagpengar frå EØS-land blir foreslått auka med 2,3 mill. kroner.