Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Jørund Rytman, Tord Lien, Ketil Solvik-Olsen og Torbjørn Andersen om vern av Trillemarka-Rollagsfjell
Dette dokument
- Innst. S. nr. 74 (2006-2007)
- Kildedok: Dokument nr. 8:12 (2006-2007)
- Dato: 07.12.2006
- Utgiver: Energi- og miljøkomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Sammendrag
- Komiteens merknader
- Forslag fra mindretall
- Komiteens tilråding
- Vedlegg: Brev fra Miljøverndepartementet v/statsrådentil energi- og miljøkomiteen, datert 23. november 2006
Til Stortinget
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om vern av Trillemarka-Rollagsfjell for Stortinget."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Asmund Kristoffersen, Karin Yrvin, Eva M. Nielsen, Tore Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Børge Brende og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten Hjemdal, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, og fra Venstre, lederen Gunnar Kvassheim, viser til forslaget.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på at Norge har et internasjonalt ansvar for å verne om verneverdige områder. I henhold til naturvernlovens bestemmelser (§§ 4, 6 og 10) er Kongen tillagt vedtaksmyndighet om å legge ut et område henholdsvis til nasjonalpark, landskapsområde eller naturreservat. Denne vedtaksmyndighet omfatter også bestemmelser knyttet til skjøtsel og bruk av området. De samme bestemmelser gjelder også for viltloven, kulturminneloven og lov for innlandsfiske. I henhold til loven kan slike vedtak først skje etter at alle relevante instanser er blitt hørt gjennom en lokal og sentral høring. Ansvaret for å vedta de endelig grenser for verneområder og tilhørende verneforskrifter er tillagt Kongen i statsråd.
Flertallet viser videre til St.prp. nr. 1 (2006-2007) for Miljøverndepartementet der det framgår at Regjeringen vil ta stilling til verneomfanget for Trillemarka-Rollagsfjell i 2006, og at Stortinget tidlig i 2007 vil få seg forelagt en sak med forslag til finansiering av vern av det aktuelle området.
Flertallet vil på denne bakgrunn tilrå at forslaget ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Dokument nr. 8:12 (2006-2007) om vern av Trillemarka-Rollagsfjell. Disse medlemmer tar opp forslaget fremsatt i dokumentet.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om vern av Trillemarka-Rollagsfjell for Stortinget.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:12 (2006-2007) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Jørund Rytman, Tord Lien, Ketil Solvik-Olsen og Torbjørn Andersen om vern av Trillemarka-Rollagsfjell - bifalles ikke.
Jeg viser til oversendelse fra energi- og miljøkomiteen av 10. november 2006 vedrørende Dokument nr. 8:12 (2006-2007). I Dokument nr. 8:12 foreslås det at verneforslaget for Trillemarka legges fram for Stortinget, slik at Stortinget får muligheten til å fremme sitt syn på et eventuelt vern. Forslagsstillerne mener at Stortingets intensjoner i barskogmeldingen må følges opp, at grunneierne og andre berørte parter må høres, og at det bør utarbeides kriterier for hvor mye embetsverket kan verne uten at forslaget legges fram for Stortinget.
Tilrådingen fra Direktoratet for naturforvaltning om vern av Trillemarka-Rollagsfjell ble oversendt til Miljøverndepartementet 2. oktober 2006. Departementet gjennomfører nå en grundig sluttbehandling av saken. Jeg har i høst blant annet avholdt et møte i Sigdal med ulike parter i saken, og en befaring i deler av det aktuelle verneområdet.
Verneverdier og andre interesser i Trillemarka-Rollagsfjell er grundig kartlagt også i tidligere faser av saksbehandlingen. Innspill fra berørte parter er sikret blant annet ved etablering av partssammensatte arbeidsutvalg knyttet til fylkesmannens saksbehandling, og ved lokal og sentral høring. Det er etablert en vederlagsordning slik at skogeierne ikke skal bli økonomisk skadelidende i saksbehandlingsperioden. Utbetalingen av vederlag til grunneierne ligger på ca. 2,2 mill. kr. årlig. Det legges også betydelig vekt på å skaffe makeskiftearealer i nærliggende områder.
Når det gjelder den videre behandlingen av saken, viser jeg til St.prp. nr.1 (2006-2007) for Miljøverndepartementet. Her framgår det at Regjeringen vil ta stilling til verneomfanget for Trillemarka-Rollagsfjell i 2006. Deretter vil Regjeringen tidlig i 2007 legge fram en sak for Stortinget, med forslag til finansiering av vern av det aktuelle arealet. Vedtak om å legge ut et område som nasjonalpark, landskapsvernområde eller naturreservat er tillagt Kongen i statsråd, som også fastsetter de endelige grenser for og bestemmelser om verneområdet, dets skjøtsel og bruken av det. Slike vedtak kan først fattes etter at alle relevante instanser er blitt hørt gjennom lokal og sentral høring av verneforslaget (jf. naturvernloven § 18).
Spørsmålet om foreleggelse av vernesaker for Stortinget ble også tatt opp i forbindelse med behandlingen av Verneplan for Setesdal Vesthei - Ryfylkeheiene, jf. dok. nr. 8:92 (1995-1996). En slik prosedyre ble den gang avvist av Stortinget, jf. Innst.S. nr. 92 (1996-1997).
På denne bakgrunn ser jeg ingen grunn til å avvike fra den saksbehandling som er skissert i St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 7. desember 2006
Gunnar Kvassheim leder |
Line Henriette Holten Hjemdal ordfører |