Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Sonja Irene Sjøli, Inge Lønning og Trond Helleland om å gi legevaktbiler tillatelse til å kjøre i kollektivfelt
Dette dokument
- Innst. S. nr. 9 (2006-2007)
- Kildedok: Dokument nr. 8:93 (2005-2006)
- Dato: 19.10.2006
- Utgiver: Transport- og kommunikasjonskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Sammendrag
- Komiteens merknader
- Komiteens tilråding
- Vedlegg: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsrådentil transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 4. september 2006
Til Stortinget
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om nødvendige lovendringer for å sikre at legevaktbiler kan benytte kollektivfeltet."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Beate Heieren Hundhammer, fra Sosialistisk Venstreparti, Gjertrud Kjellesvik, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Oddbjørn Vatne, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelse datert 4. september 2006 fra Samferdselsdeparte-mentet v/statsråden i saken.
Komiteen vil understreke nødvendigheten av at utrykningskjøretøy sikres framkommelighet, jf. en særlig bestemmelse i trafikkreglene § 10 som pålegger andre trafikanter å gi fri veg og om nødvendig stanse.
Komiteen viser til at det i 2001 ble fastsatt en prøveordning hvor leger i kommunal legevakt etter søknad har kunnet få status som utrykningskjøretøy. Denne prøveordningen har vært gjeldende i perioden 1. mars 2002-1. mars 2005.
Komiteen vil understreke at det av trafikksikkerhetshensyn har vært krav om at leger i likhet med andre som skal benytte utrykningskjøretøy, må erverve dokumenter og nødvendig kompetanse i form av opplæring og prøve i utrykningskjøring.
Komiteen er positiv til at departementet har besluttet at ordningen skal tre i kraft igjen. Utrykningsstatus skal sikre framkommelighet også der det ikke er kollektivfelt, samtidig som kompetansebeviset ivaretar hensynet til trafikksikkerhet både for legevakten og andre trafikanter.
Komiteen foreslår at Dokument nr. 8:93 (2005-2006) vedlegges protokollen.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:93 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Sonja Irene Sjøli, Inge Lønning og Trond Helleland om å gi legevaktbiler tillatelse til å kjøre i kollektivfelt - vedlegges protokollen.
Jeg viser til Transport- og kommunikasjonskomiteens brev av 8. juni 2006, med anmodning om uttalelse til Dokument nr. 8:93 (2005-2006) "forslag om nødvendige lovendringer for å sikre at legevaktbiler kan benytte kollektivfeltet".
Begrunnelsen for forslaget er å sikre at legevaktbiler kommer raskt fram og å redusere behovet for utrykning med ambulanse.
Framkommelighetsproblemer for legevaktbiler har også tidligere gitt grunnlag for regelendringer. Av hensyn nettopp til de behov som grunngir det foreliggende forslaget, og etter ønske fra leger i kommunal legevakt, ble det i 2001 fastsatt en prøveordning hvor legevaktbiler etter søknad har kunnet få status som utrykningskjøretøy. Ordningen har vært gjeldende i perioden 1. mars 2002 - 1. mars 2005. Av trafikksikkerhetshensyn har det vært krav om at leger, i likhet med andre som skal benytte utrykningskjøretøy, må erverve og dokumentere nødvendig kompetanse i form av opplæring og prøve i utrykningskjøring.
Utrykningskjøretøy har med hjemmel i vegtrafikkloven § 11 anledning til å fravike en rekke av de bestemmelser som gjelder for andre trafikanter, herunder også benytte kollektivfelt. Kjøretøyene sikres framkommelighet ved en særlig bestemmelse i trafikkreglene § 10 som pålegger andre trafikanter å gi fri veg og om nødvendig stanse.
Prøveordningen er nå evaluert, og resultatene viser at den er benyttet i langt mindre grad enn forventet, basert på det behovet som ble anført forut for etableringen. I prøveperioden er det kun i ett tilfelle søkt om utrykningsstatus. Resultatene så langt skulle dermed tilsi at det ikke er behov for ordningen og at den kunne avvikles. I forbindelse med evalueringen har Samferdselsdepartementet imidlertid mottatt innspill fra helsemyndighetene om at det fremover vil kunne være behov for få godkjent og registrert biler i kommunal legevakt som utrykningskjøretøy. Det er derfor besluttet at ordningen skal tre i kraft igjen.
Etter mitt syn er denne ordningen den beste måten å oppfylle det behovet som begrunner det framsatte forslaget. Utrykningsstatus sikrer framkommelighet også der det ikke er kollektivfelt, samtidig som kompetansebeviset ivaretar hensynet til trafikksikkerhet både for legevakt og andre trafikanter.
På denne bakgrunn ser jeg ikke grunnlag for å etterkomme det foreliggende forslaget til regelendring.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 19. oktober 2006
Per Sandberg leder |
Eirin Faldet ordfører |