Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og Per Ove Width, fra Høyre, lederen Jan Petersen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen, registrerer at det som oppfølging av Stortingets vedtak i Innst. S. nr. 232 (2001-2002) er besluttet å videreføre tørrdokk i fjell på Haakonsvern.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til at flertallet tidligere har pekt på at behovet for tørrdokk bør løses på annen måte. Flertallet registrerer at kostnadsrammen er økt betydelig, fra opprinnelig 314 mill. kroner til 381 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Stortingets beslutning om at det skal investeres i en utvidet tørrdokk ved Haakonsvern, iht. Innst. S. nr. 232 (2001-2002), samt til informasjon om prosjektet i St.prp. nr. 1 (2003-2004), St.prp. nr. 12 (2003-2004), St.prp. nr. 42 (2003-2004), St.prp. nr. 1 (2004-2005), St.prp. nr. 65 (2004-2005) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006).

Disse medlemmer viser til at en slik tørrdokk vil sikre at Forsvarets nye fregatter til enhver tid vil ha tilgang til dokk. Investeringen vil også bidra til å bevare et viktig kompetansemiljø.

Disse medlemmer viser videre til at Regjeringen i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006), som oppfølging av tidligere vedtak i Stortinget, informerte om at prosjektet skulle iverksettes, men at det ville bli utført en kvalitetssikring av kostnadsanslag og plan for gjennomføring. Disse medlemmer viser til at Regjeringen v/forsvarministeren den 16. desember 2005, i forbindelse med behandlingen av Innst. S. nr. 51 (2005-2006), jf. St.prp. nr. 17 (2005-2006), informerte Stortinget om at en utvidet tørrdokk på Haakonsvern vil ha en øvre kostnadsramme på 381 mill. kroner. Disse medlemmer merker seg videre at løsningen med tørrdokk i fjell er vurdert som den rimeligste og beste løsningen. Disse medlemmer er derfor tilfreds med at man viderefører tørrdokkprosjektet, slik at Forsvaret blir satt i stand til å foreta et effektivt vedlikehold av våre nye fregatter.

Disse medlemmer viser til proposisjonen og fremmer følgende forslag:

"Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet får fullmakt til å gjennomføre anskaffelsesfasen av Tørrdokk - Haakonsvern iht. oppgitt kostnadsramme i pkt. 2 i St.prp. nr. 57 (2005-2006). Utbetalinger for 2006 skal holdes innenfor bevilgningene gitt i 2006 under kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg."

Komiteen har registrert at Program Golf har bestått av flere aktiviteter for å få etablert et felles integrert forvaltningssystem (FIF) i Forsvaret. Komiteen har merket seg at leveranseprosjekt 1 (LP 1) ga Forsvaret et nytt system for lønnsavregning og eksternregnskap. Videre registrerer komiteen at det neste trinnet i realiseringen av FIF, som skal gjennomføres av det nye LOS-programmet, benevnes Økonomiprosjektet.

Komiteen tar til etterretning at senere prosjekt har som ambisjon å gi FMO en fullstendig logistikkløsning, med bl.a. funksjonalitet for understøttelse av vedlikehold og anskaffelse i prosjekt.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg at Regjeringen på egnet måte vil komme tilbake til Stortinget når endelig beslutningsdokumentasjon og kostnadene ved LOS-programmet er utarbeidet og kvalitetssikret.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer med bekymring at det endelige omfanget og kostnader forbundet med dette ikke er avklart.

Komiteen tar til etterretning at Forsvaret har gjennomført en oppdatert vurdering av fremtidige driftskostnader for prosjekt 6088 - nye fregatter. Komiteen registrerer at planlagt drift gir et forventet årlig behov for driftsmidler på ca. 900 mill. kroner når alle fregattene er levert i 2010. Komiteen tar til orientering at vurderingen er basert på at tre fregatter er operative, at ett fartøy driftes som opplæringsfartøy og at ett fartøy er til vedlikehold eller klargjøring.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg at siste gjennomførte analyse viser tilfredsstillende sannsynlighet for at prosjektet, med dagens omfang, kan gjennomføres innenfor vedtatte ramme. Flertallet legger til grunn at Stortinget på egnet måte vil bli orientert om utviklingen i fregattprosjektet dersom prosjektet skulle vise seg å avvike fra vedtatt ramme.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer med bekymring at prosjektet fortsatt har en betydelig økonomisk usikkerhet.

Komiteen viser til at Stortinget gjennom behandlingen av Innst. S. nr. 225 (2002-2003), jf. St.prp. nr. 50 (2002-2003), ble informert om en økning av stykkprisen for Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM), som vil være fartøyenes primære våpen mot lufttrusler. Komiteen registrerer at Regjeringen vil komme tilbake til denne saken med en anbefaling innen utgangen av 2007.

Komiteen viser til at prosjektet 6026 - nye sjømålsmissiler ble vedtatt ved Stortingets behandling av Budsjett-innst. S. nr. 7 (1994-1995), jf. St.prp. nr. 1 (1994-1995). Komiteen er klar over at prosjektet omfatter utvikling av et missilsystem for bekjempelse av sjømål, og koordineres med Nansen-klassen fregattprosjekt og anskaffelse av nye MTB-er av Skjold-klassen. Komiteen registrerer at Stortinget gjennom St.prp. nr. 1 (2005-2006), ble informert om at utviklingsfasen vil pågå frem til og med 2006.

Komiteen registrerer at Forsvarsdepartementet har utredet konsekvenser ved en ev. avslutning av prosjekt 5036 - panserbekjempelse middels rekkevidde, og har etter en samlet vurdering kommet til at det vil være hensiktsmessig å videreføre prosjektet i tråd med Stortingets tidligere vedtak.

Komiteen tar til orientering at det nå pågår et arbeid med å revidere styringsdokumenter for prosjekt 5026 - brukte pansrede spesialkjøretøy mht. reduksjon i antall kjøretøy og fastsettelse av ny og redusert kostnadsramme, inklusive avsetning til usikkerhet. Komiteen registrerer at Forsvarsdepartementet vil komme tilbake med informasjon om justert kostnadsramme i St.prp. nr. 1 (2006-2007).