Innstilling frå næringskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Øyvind Korsberg, Jørund Rytman og Kåre Fostervold om å opprette et samarbeidsprogram for å redusere skjemabelastningen for næringslivet og offentlig sektor
Dette dokument
- Innst. S. nr. 221 (2005-2006)
- Kildedok: Dokument nr. 8:83 (2005-2006)
- Dato: 08.06.2006
- Utgiver: Næringskomiteen
- Sidetall: 3
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Samandrag
- Merknader frå komiteen
- Forslag frå mindretall
- Tilråding frå komiteen
- Vedlegg: Brev frå Nærings- og handelsdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, dagsett 24. mai 2006
Til Stortinget
Stortinget har i flere år hatt fokus på hvordan man kan redusere skjemabelastningen for næringslivet, og hvordan man kan forenkle rapporteringsrutiner slik at bedriftenes arbeidsbyrde i forbindelse med å etterleve lover og regler gradvis blir redusert. Gjennom handlingsplanen "Et enklere Norge 2005-2009" ble det lansert målsettinger og strategier for forenkling og tilrettelegging for næringslivet. Imidlertid viser Riksrevi-sjonens rapport, Dokument nr. 3:10 (2004- 2005) Regelverksforenkling og reduksjon av skjemabelastning for næringslivet, at målsettingen om forenkling i liten grad er realisert, og at forankringen av dette arbeidet er ulik i forskjellige etater og departementer.
En ulempe for forenklingsarbeidet er at i offentlig sektor er dette fragmentert, og ikke koordinert fra ett sted med et klart mandat fra regjeringen. Forslagsstillerne mener at dagens uklare ansvarsforhold fører til at man ikke klarer å få en samordnet satsing på forenklingsarbeidet overfor næringslivet. Samtidig mener forslagsstillerne at det er en svakhet i arbeidet at de ulike etater eller departementer kan avgjøre deltakelse i Altinn på frivillig basis.
Forslagsstillerne mener man bør ha en systematisk oppfølging av og en helhetlig tilnærming til forenklingsarbeidet.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen nedsette en styringsgruppe som har som mandat å koordinere forenklingsarbeidet for næringslivet innen offentlig sektor. Styringsgruppen skal være sammensatt av representanter for både næringslivet og offentlig sektor."
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, frå Framstegspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, frå Høgre, Torbjørn Hansen og Petter Løvik, frå Sosialistisk Venstreparti, Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristeleg Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, frå Senterpartiet, leiaren Lars Peder Brekk, og frå Venstre, Gunn Berit Gjerde, viser til forslag frå stortingsrepresentantane Øyvind Korsberg, Jørund Rytman og Kåre Fostervold om å opprette eit samarbeidsprogram for næringslivet og offentleg sektor.
Komiteen viser til at forenkling og reduksjon i skjemamengda for næringslivet har vore eit prioritert tema for Stortinget og skiftande regjeringar i fleire år. Målet har vore å gje næringslivet mindre arbeidsbyrde med innrapportering, gjere det lettare for næringslivet å etterleve reglar og forskifter, og å auke utbytet for næringslivet av dei opplysningane som vert innrapportert. Forenkling og elektronisk innrapportering har også frigjort store ressursar i offentlig sektor som no kan brukast til auka kontroll og betre tenester til brukarane.
Komiteen er kjend med at det dei siste åra har vore igangsett tiltak for å nå desse måla, men at resultata dokumentert gjennom Dokument nr. 3:10 (2004-2005) kunne vore betre. Likevel vil komiteen peike på at Altinn, Orakel, "Et enklere Norge 2005-2009", er eksempel på gode tiltak som må få verke over tid og vidareutviklast for at tiltaka skal få gje positive resultat.
Sentrale utfordringar framover er å gjere Altinn betre, få på plass gode målemetodar for skjemamengde, auke nytten for brukaren ved å innrapportere opplysningar, gjere fleire skjema elektroniske og lettare å forstå, og å ta med brukarane i vidareutviklinga av statens innhenting av dei opplysningane dei treng om verksemdene. I tillegg er det viktig at dei ulike delane av det offentlige vert betre til å samarbeide om sin innhenting av informasjon frå verksemdene i landet. Kommunane, fylkeskommunane, etatar og departementa må samarbeide betre for å få ned skjemamengda til næringslivet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at Regjeringen i brev av 24. mai 2006 (vedlagt) til komiteen er opptatt av å legge forholdene til rette for stabile, forutsigbare og konkurransedyktige rammebetingelser for næringslivet, og er tilfreds med at Regjeringen har fokus på arbeidet med regelforenkling og reduksjon av skjemabelastningen. Flertallet er av den oppfatning at de fora som allerede er etablert er tilstrekkelig for å ivareta dette arbeidet, og støtter derfor ikke forslaget.
Flertallet foreslår at forslaget ikke bifalles.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet, Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre er samde i innspela som har kome mellom anna frå Næringslivets Hovedorganisasjon og som er foreslått i dette forslaget om å etablere ei styringsgruppe som skal få som mandat å koordinere forenklingsarbeidet for næringslivet innan offentleg sektor. Vidare ynskjer desse medlemene å understreke at ei slik gruppe må vere samansett slik at representantar frå næringslivet og offentleg sektor er representert.
Desse medlemene vil på denne bakgrunnen gjere følgjande framlegg:
"Stortinget ber Regjeringa sette ned ei styringsgruppe som har som mandat å koordinere forenklingsarbeidet for næringslivet innan offentleg sektor. Styringsgruppa skal vere sett saman av representantar både frå næringslivet og offentleg sektor. Styringsgruppa vert etablert i samband med statsbudsjettet for 2007."
Forslag frå Framstegspartiet, Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre:
Stortinget ber Regjeringa sette ned ei styringsgruppe som har som mandat å koordinere forenklingsarbeidet for næringslivet innan offentleg sektor. Styringsgruppa skal vere sett saman av representantar både frå næringslivet og offentleg sektor. Styringsgruppa vert etablert i samband med statsbudsjettet for 2007.
Komiteen har elles ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:83 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Øyvind Korsberg, Jørund Rytman og Kåre Fostervold om å opprette et samarbeidsprogram for å redusere skjemabelastningen for næringslivet og offentlig sektor - bifalles ikke.
Jeg viser til Næringskomiteens brev av 11. mai, med oversendelse av Dokument nr. 8:83 (2005-2006) Forslag fra stortingsrepresentantene Øyvind Korsberg, Jørund Rytman og Kåre Fostervold.
Regjeringen arbeider langs 3 hovedlinjer for å forenkle og legge til rette for størst mulig verdiskapning i næringslivet, gjennom videreutviklingen av Altinn, gjennom Kompetansesenteret Orakel som bidrar til at lovforarbeidene inneholder gode utredninger av konsekvensene for næringslivet, og gjennom en totalkartlegging av bedriftenes administrative kostnader ved å etterleve regelverk, slik at vi kan finne frem til treffsikre forenklingstiltak.
Som representantene er inne på skal Altinn i løpet av 2008 bli næringslivets inngangsportal til alle offentlige tjenester. Det er en utfordring fremover å få både etater og de næringsdrivende til å ta i bruk de elektroniske tjenestene, og å videreutvikle dem på en brukervennlig måte. Jeg legger derfor stor vekt på god brukermedvirkning i arbeidet å utvikle disse tjenestene. Brukerforum for elektroniske tjenester og samordning for næringslivet har eksistert i noen år med noe ulike mandat. De har i dag som mandat å ha en pådriverrolle og sette fokus på gode elektroniske tjenester, som gir forenklinger for næringslivet. Dette må gjøres i nært samspill mellom næringslivet og etatene. Forumet er derfor sammensatt av representanter fra de større etatene, fra næringsorganisasjonene og de mest sentrale departementene, og er etter min vurdering en svært viktig møteplass for de strategiske drøftelsene rundt utviklingen av etjenestene.
Forvaltningen av Altinn, (Altinn sentralforvaltning - ASF), er lagt til Brønnøysund-registrene. ASF legger stor vekt på brukerkontakt, og har jevnlige møter i Altinn brukerråd. Rådet har drøftelser både på strategisk og operativt nivå, i tillegg til at egne fokusgrupper deltar i kvalitetssikring og brukertesting av konkrete tjenester. I perioder har særlig næringsorganisasjonene gitt uttrykk for at rådet ikke har fungert etter hensikten. Dette har vi tatt fatt i, og vi har kjørt prosesser for å drøfte ulike måter å forbedre dette på. Organisasjonenes synspunkter blir fulgt opp så langt som mulig. Brukerrådet har i tillegg jevnlige drøftelser av hvordan brukermedvirkning best kan ivaretas. Videre pågår det nå viktige prosesser for å sikre stor grad av brukermedvirkning i arbeidet med ny utlysing/videreutvikling av Altinn, den såkalte "Altinn 2".
Næringsministeren har ansvaret for å koordinere fornyings- og forenklingsarbeidet overfor næringslivet. Gjennom Kontaktforum for forenkling for næringslivet, der i alt 9 nærings- og arbeidstakerorganisasjoner deltar, vil jeg ha nær dialog med brukerne. Jeg vil se nærmere på mandatet bak kontaktforumet, og vurdere om det er behov for endringer. Vi skal ha møte 7. juni, og jeg vil da drøfte dette spørsmålet med deltakerne.
I forslaget viser representantene til at signaler fra næringslivsaktørene kan tyde på at de har opplevd liten eller ingen reduksjon i skjemaarbeidsbelastingen. Tall fra Oppgaveregisteret i Brønnøysund fra januar i år viser at norsk næringsliv i 2005 brukte 580 færre årsverk i arbeidet med utfylling av statlige skjema enn året før. Dette innebærer en reduksjon i antall årsverk i perioden 1998 til og med 2005 på 11 prosent. Det aller meste av nedgangen skyldes overgang til elektronisk innrapportering, hvilket viser at satsingen på dette området har vært riktig.
Når det gjelder de tallene fra Nederland som representantene viser til, er disse beregnet ut fra en totalkartlegging av kostnadene til nederlandske bedrifter ved etterlevelse av regelverk - med den såkalte standardkostnadsmodellen. Regjeringen besluttet i mars i år at vi skal bruke samme metode til å foreta en slik totalkartlegging også i Norge. Kartleggingsarbeidet er for tiden ute på anbud, og skal være fullført i løpet av september 2007. Kartleggingen vil være første ledd i et tretrinnsprogram. På basis av kartleggingsrapportene vil regjeringen utarbeide en større forenklingsplan bestående av konkrete forenklingstiltak. Det vil være opp til de enkelte fagdepartementer å gjennomføre forenklingstiltakene, slik at vi kan få til betydelige reduksjoner i bedriftenes administrative kostnader. Tiltakene skal fortrinnsvis være gjennomført innen september 2009. Større lovarbeider vil kunne kreve noe lenger gjennomføringstid, men skal allikevel være kommet så langt at det i andre kvartal 2009 vil være mulig å si noe om gevinstene.
Som jeg sa i Stortinget i januar i år da Riksrevisjonenes undersøkelse av arbeidet med forenkling og reduksjon av skjemabelastning ble behandlet, er Regjeringen opptatt av å legge til rette for stabile, forutsigbare og konkurransedyktige rammebetingelser for næringslivet Vi har derfor store ambisjoner i forhold til arbeidet med regelforenkling og reduksjon av skjemabelastningen.
Jeg er enig i at vi må ha en systematisk oppfølging av og en helhetlig tilnærming til forenklingsarbeidet. Jeg mener likevel at de fora som eksisterer er tilstrekkelig til å ivareta dette arbeidet, og at vi i stedet for å opprette flere grupper bør videreutvikle og styrke eksisterende strukturer. Jeg vil som sagt se nærmere på mandatet for Det rådgivende kontaktforum for forenkling overfor næringslivet. Målsettingen må være at forumet blir mest mulig slagkraftig, og at brukerne opplever å ha tilstrekkelig påvirkningsmulighet.
Oslo, i næringskomiteen, den 8. juni 2006
Lars Peder Brekk leiar |
Petter Løvik ordførar |