Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Stein Knutsen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelser datert 30. mai og svar på spørsmål 7. juni 2006 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre, mener en høy vegstandard er viktig for å ivareta trafikksikkerheten og for å redusere antallet drepte og skadde i trafikken. Komiteen har merket seg at erfaringer tilsier at norske vegnormaler godt ivaretar hensynet til trafikksikkerhet og at normalene er i samsvar med praksis i andre land det er naturlig å sammenlikne seg med.

Flertallet viser til at en endring av vegnormalene vil få stor samfunnsmessig betydning og kan endre de økonomiske forutsetningene for videre vegbygging i Norge.

Flertallet viser til at E18 fra Larvik til Telemarks grense foreløpig er dimensjonert i forhold til forventet trafikkbelastning og i henhold til eksisterende vegnormaler, samt at den forventede trafikkbelastningen på strekningen ligger godt innenfor dimensjoneringskriteriene til en 20 m vegbredde.

Flertallet har merket seg at forslagsstillerne er kritiske til framskrivningene av trafikkveksten på strekningen. Flertallet viser imidlertid til at det vil foreligge fylkesvise trafikkprognoser høsten 2006 i forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan og at spørsmålet vedrørende dimensjoneringen av den aktuelle strekningene vil bli tatt opp igjen. Flertallet vil på denne bakgrunn tilrå at Stortinget avviser forslaget i Dokument nr. 8:80 (2005-2006).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener det er en sammenheng mellom vegstandard og antall trafikkulykker på norske veger. Disse medlemmer mener derfor at høy vegstandard er viktig for å ivareta trafikksikkerheten og for å redusere antallet drepte og skadde i trafikken.

Disse medlemmer vil peke på at Fylkesmannen i Vestfold, politiet i Vestfold, Larvik kommunestyre, Vestfold fylkesting og alle andre lokale etater og organisasjoner som har uttalt seg i forbindelse med utbyggingen av ny firefelts motorveg på strekningen Larvik til Telemarks grense, mener at det er store mangler både i forhold til dagens trafikktall og de prognosene som man legger til grunn for trafikkutviklingen på strekningen. Statsråden legger til grunn i sitt svar til komiteen en årsdøgntrafikk (ÅDT) på 12 800 kjøretøy, noe som er ca. 580 kjøretøy for lavt i forhold til tall fra politiet i Vestfold. Når Vegdirektoratet i tillegg legger til grunn en trafikkvekst på ca. 1,5 pst. pr. år fremover, mens den reelle veksten de siste ti årene i gjennomsnitt har vært på 4,5 pst., så viser det at statsrådens anslag er alt for lavt. Disse medlemmer mener dette er langt i fra den reelle situasjonen både i dag og 20 år etter planlagt åpningsår.

Disse medlemmer viser videre til at et samlet politisk miljø er enige om at strekningen må bli utbygd i 26 meter bredde. Både de lokale folkevalgte i kommune og fylke, samt alle stortingsrepresentantene fra Vestfold og Telemark, hvorav 7 representerer regjeringspartiene. Disse medlemmer tør peke på at den lokale enigheten bør være et viktig moment i departementets vurderinger, særlig tatt i betraktning den begrensede merkostnad tiltaket medfører.

Disse medlemmer viser til at dersom trafikkprognosene er for lave, vil kostnadene til drift og vedlikehold bli høyere enn forutsatt, og man risikerer at feil prosjekter og tiltak prioriteres. Beregnet nytte av tiltak vil også undervurderes dersom trafikkprognosene er for lave. Høyere trafikkvekst enn forutsatt vil gi flere kapasitetsproblemer, flere trafikkulykker og større miljøulemper.

Disse medlemmenevil også peke på at representanter fra Statens vegvesen under komiteens besøk i Østfold i mai 2006 heller ikke la skjul på at veksten i trafikken her har vist seg å være langt høyere enn tidligere beregnet. Dette vakte interesse blant komiteens medlemmer som ba om å få tallfestet veksten. Statens vegvesen bekreftet da at veksten var beregnet til 1,0 til 1,5 pst. i året, men at den i perioder har vært mer enn tre ganger så stor som dette. De la til at den planlagte vegen vest for Momarken er mer enn stor nok til å takle framtidig vekst. Statens vegveseninnrømmet også at dersom E18 mellom Ørje og Melleby skulle vært planlagt i dag, hadde den blitt bygget med fire felt.

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre de nødvendige tiltak for å sikre at E18 gjennom hele Vestfold sikres en fullstandards firefelts motorveg med bredde 26 meter."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener usikkerheten ved de tallene for trafikkvekst departementet legger til grunn er så stor at det vil være samfunnsøkonomisk meget betenkelig å spekulere i teoretiske tall, slik statsråden gjør, når den faktiske trafikkveksten på strekningen siste ti år viser seg å være vesentlig høyere enn den politisk fastsatte trafikkvekstprosenten. Disse medlemmer viser videre til at strekningen har vesentlig høyere andel tungtrafikk enn sammenliknbare strekninger.

Disse medlemmer viser også til at staten har tilstrekkelig med midler for egenfinansiering av den aktuelle vegstrekningen, og at en av hensyn til redusert ulykkesrisiko og kommende generasjoner må bygge den mest forsvarlige vegen og ikke en som grenser til det forsvarlige sett i lys av trafikkutviklingen de neste 50 år.

Disse medlemmer vil peke på følgende sitat fra statsrådens svarbrev av 30. mai 2006:

"Forslagsstillerne eller andre representanter fra deres stortingsgruppe har ikke markert seg mot foreslått vegbredde. På bakgrunn av dette og at forslagsstillerne heller ikke tar til orde for endring av forslaget til vegnormaler eller endring av systemet for avklaring av vegstandard i Norge, antas det at engasjementet med utgangspunkt i trafikksikkerhet er isolert til en relativt kort del av en stamveg."

Disse medlemmer understreker at Fremskrittspartiets representanter i Stortinget, fylkesting og kommunestyregrupper arbeider for bedre vegstandard og vegsikkerhet over hele landet.