Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 23. mai 2006

Det vises til brev av 26.4.2006, med følgende ordlyd i Dokument nr. 8:71 (2005-2006):

"Stortinget ber Regjeringen gi Stortinget en vurdering av hvordan øysamfunn og kystkommuner som samferdselsmessig er ensidig avhengig av bilferge og hurtigbåt, kan gis bedre mulighet for næringsmessig verdiskapning."

Regjeringen har som overordnet mål i distrikts- og regionalpolitikken å legge til rette for likeverdige levekår i hele landet og vil opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret. Regjeringen vil legge fram en egen stortingsmelding om distrikts- og regionalpolitikken, der blant annet transportpolitikken vil være et viktig virkemiddel.

Utgangspunktet for utformingen av transportpolitikken er at den skal være et middel for å nå nasjonale mål knyttet til verdiskapning og velferd, næringsutvikling og regional utvikling. For å nå disse overordnede målene er det avgjørende å utvikle et transportsystem med god framkommelighet i hele landet, samtidig som hensyn til sikkerhet og miljø ivaretas.

I tråd med Soria Moria-erklæringen, vil regjeringen legge til rette for en positiv utvikling i hele landet og øke satsingen på samferdsel. For distriktene innebærer dette blant annet en prioritering av utbygging av vegnettet, opprettholdelse av et godt riksvegferjetilbud og utbedring av havner og farleder.

I forslaget heter det

"…transportmessige/ logistikkmessige forhold i slike øysamfunn og lokale regioner, som samferdselsmessig er ensidig avhengig av bilferge og hurtigbåt, bør kartlegges. Vurdering av eventuelle tiltak for å sikre bedre næringsmessig verdiskapning gjennom bedre samordning av sektorvise tiltak innenfor samferdselspolitikk, bør drøftes i egen sak som legges frem for Stortinget. Forslagsstillerne legger vekt på at synspunkt fra lokale myndigheter og lokalt næringsliv bør innhentes, med hensyn til nødvendig frekvens og kapasitet i sjøvegs forbindelse til fastlandet og til nasjonalt vegnett."

Jeg slutter meg fullt og helt til at samordning av sektorvise tiltak og innhenting av synspunkt fra lokale myndigheter og lokalt næringsliv må tas med i vurderingen ved utforming av transportpolitikken. Dette gjøres i arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP).

Synspunkter og innspill fra både regionale myndigheter og næringsliv utgjør viktige bidrag i utformingen av transportpolitikken. Innspillene står sentralt i planleggingsarbeidet for å kunne imøtekomme lokale behov og utfordringer i prosessen som leder fram til NTP.

Vi har nå startet arbeidet med NTP for perioden 2010-2019, som planlegges lagt fram høsten 2008. I retningslinjene fra Samferdselsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet til transportetatenes arbeid med grunnlagsmateriale til meldingen, er det utrykkelig uttalt at det skal legges stor vekt på medvirkning fra fylkeskommuner og storbyer samt medvirkning fra bruker- og interessegrupper i planprosessen. Det vil i arbeidet bli lagt stor vekt på å utnytte eksisterende fylkes(del)planer og strategiske analyser, slik at hovedfokus i samarbeidet på regionalt nivå i større grad kan rettes mot å utvikle planforslaget.

Riksvegferjene er et statlig ansvar, der rammene for statlige kjøp av riksvegferjetjenester fastsettes i statsbudsjettet. Staten fastsetter driftsstandarder og kjøper tjenester fra ferjeselskapene for drift av riksvegferjesambandene. Ved slike kjøp settes det krav til ytelser, sikkerhet og eventuelt miljø i forbindelse med tildeling av løyve/kontrakt. I 2006 er det forventet at 93 pst. av ferjestrekningene på riksvegnettet tilfredsstiller målsettingen om åpningstid, mens det tilsvarende tallet for oppfyllelse av målsettingen om frekvens er 73 pst.

Fylkeskommunene har ansvaret for fylkesvegferjedriften. Regjeringen har som mål å styrke lokaldemokratiet og desentralisere oppgaver og ansvar. Fylkeskommunen har en viktig rolle som regional utviklingsaktør for å fremme en positiv samfunnsutvikling i sine områder, i samarbeid med kommunene, regional stat og private aktører.

Jeg anser NTP som det mest egnede og hensiktsmessige dokumentet for å presentere for Stortinget en samordning av sektorvise tiltak innenfor samferdselspolitikk og næringspolitikk. Når det gjelder kartlegging av øysamfunn som er ensidig avhengig av bilferge og hurtigbåt, er også dette forhold som bør avdekkes og beskrives i NTP-prosessen.

Regjeringen legger vekt på at fylkeskommunene og kommunene har et ansvar for å medvirke til ønsket regional utvikling, og vil således ikke gå inn med direkte tiltak og pålegg overfor fylkeskommunen slik forslagstillerne ønsker.