Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra finanskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Kåre Fostervold, Gjermund Hagesæter, Ketil Solvik-Olsen og Tord Lien om å fjerne særavgiften på sjokolade- og sukkervarer

Innhold

Til Stortinget

En fjerning av særavgiften for sjokolade- og sukkervarer vil ifølge forslagsstillerne bidra til å trygge fremtiden til de norske sjokoladefabrikkene, og til de ca. 3 000 arbeidsplassene som er tilknyttet disse fabrikkene. En videreføring av denne særavgiften vil ifølge forslagsstillerne kunne medføre at norsk sjokoladeindustri tvinges til å flagge ut produksjonen, og dermed arbeidsplassene. Det er ifølge forslagsstillerne viktig at Stortinget snarest mulig avvikler denne særavgiften, og bidrar til å trygge arbeidsplassene i den internasjonale konkurransen som norsk sjokoladeindustri er utsatt for.

Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å fjerne særavgiften for sjokolade- og sukkervarer."

Det vises til dokumentet for en nærmere redegjørelse for forslaget.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marianne Aasen Agdestein, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, Reidar Sandal, lederen Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til at dokumentet 6. april 2006 ble sendt til finansminister Kristin Halvorsen til uttalelse. Svaret fra finansministeren 25. april 2006 er vedlagt innstillingen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, fremmer følgende forslag:

"Dokument nr. 8:56 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Kåre Fostervold, Gjermund Hagesæter, Ketil Solvik-Olsen og Tord Lien om å fjerne særavgiften på sjokolade- og sukkervarer - vedlegges protokollen."

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til brev fra finansministeren hvor hun påpeker at avgiften legges på konsum og er dermed ikke avhengig av hvor produksjonen skjer. Sjokoladeavgiften vil derfor ikke gi utenlandske sjokoladeprodusenter en konkurransefordel i forhold til norske produsenter. Samtidig ser flertallet at avgiften kan by på avgrensningsproblemer siden den bare ilegges noen typer snacks og søtsaker. Flertallet viser i den forbindelse til at Regjeringen i SoriaMoria plattformen varslet en gjennomgang av særavgiftssystemet for å endre avgifter som er en ulempe for norske produksjonsarbeidsplasser blant annet i konkurranse mot import.

Flertallet mener at siden sjokoladeavgiften er en betydelig inntektskilde til statskassen er det mest hensiktsmessig å vurdere endringer i denne i forbindelse med utformingen av statsbudsjettet som helhet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er skuffet over at Regjeringen ikke fjernet særavgiften for sjokolade- og sukkervarer, slik regjeringen Bondevik II foreslo i sitt budsjett for 2006.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre vil vise til at særavgiften rammer norske arbeidsplasser svært hardt. Særavgiften for sjokolade- og sukkervarer har medført ekstrakostnader på hele 400 000 kroner i gjennomsnitt for hver produksjonsarbeidsplass. Disse medlemmer mener dette virker sterkt konkurransevridende.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at for budsjettåret 2006 har Stortinget vedtatt en særavgift på sjokolade- og sukkervarer som innebærer at disse produktene får en avgift på kr 16,07 pr. kg. Disse medlemmer mener at en fjerning av denne særavgiften vil bidra til å trygge fremtiden til de norske sjokoladefabrikkene, og til de ca. 3 000 arbeidsplassene som er tilnyttet disse fabrikkene. Disse medlemmer påpeker at en videreføring av særavgiften for sjokolade- og sukkervarer vil kunne medføre at norsk sjokoladeindustri tvinges til å flagge ut produksjonen og dermed arbeidsplassene. Disse medlemmer mener det er viktig at Stortinget snarest mulig avvikler denne særavgiften, og bidrar til å trygge arbeidsplassene i den internasjonale konkurransen som norsk sjokoladeindustri er utsatt for.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser forøvrig til begrunnelsen gjengitt i Dokument nr. 8:56 (2005-2006) om å fjerne særavgiften på sjokolade- og sukkervarer.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Fra 1. juli 2006 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak av 24. november 2005 om avgift på sjokolade- og sukkervarer mv. (kap. 5555 post 70):

§ 1 første punktum skal lyde:

Fra 1. januar 2006 til og med 30. juni 2006 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på sjokolade- og sukkervarer mv. med kr 16,07 pr. kg av varens avgiftspliktige vekt."

Disse medlemmer viser for øvrig til inndekning og forslag fremsatt i Innst. S. nr. 205 (2005-2006), kapittel 17.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre fremmer følgende forslag:

"Fra 1. juli 2006 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak av 24. november 2005 om avgift på sjokolade- og sukkervarer mv. (kap. 5555 post 70):

§ 1 første punktum skal lyde:

Fra 1. januar 2006 til og med 30. november 2006 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på sjokolade- og sukkervarer mv. med kr 16,07 pr. kg av varens avgiftspliktige vekt."

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil komme nærmere tilbake til særavgiften for sjokolade- og sukkervarer mv. i statsbudsjettet for 2007.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 1

Fra 1. juli 2006 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak av 24. november 2005 om avgift på sjokolade- og sukkervarer mv. (kap. 5555 post 70):

§ 1 første punktum skal lyde:

Fra 1. januar 2006 til og med 30. juni 2006 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på sjokolade- og sukkervarer mv. med kr 16,07 pr. kg av varens avgiftspliktige vekt.

Forslag fra Høyre og Venstre:

Forslag 2

Fra 1. juli 2006 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak av 24. november 2005 om avgift på sjokolade- og sukkervarer mv. (kap. 5555 post 70):

§ 1 første punktum skal lyde:

Fra 1. januar 2006 til og med 30. november 2006 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på sjokolade- og sukkervarer mv. med kr 16,07 pr. kg av varens avgiftspliktige vekt.

Komiteen viser til dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:56 (2005-2006) - forslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Kåre Fostervold, Gjermund Hagesæter, Ketil Solvik-Olsen og Tord Lien om å fjerne særavgiften på sjokolade- og sukkervarer - vedlegges protokollen.

Jeg viser til brev 6. april 2006 vedlagt ovennevnte dokument til uttalelse. I forslaget bes Regjeringen om å fremme forslag om å fjerne særavgiften på sjokolade- og sukkervarer.

Særavgiften på sjokolade- og sukkervarer omfatter sukkervarer og godterier som tyggegummi, karameller, pastiller og sukkertøy, både med og uten innhold av sukker. Avgiften omfatter også sjokolade og andre næringsmidler som inneholder kakao.

Avgiften er kun avhengig av produktet og er uavhengig av hvor produksjonen skjer. Det kan derfor ikke hevdes at avgiften vrir konkurransen mellom norske og utenlandske produsenter. Regjeringen mener imidlertid at avgiften på sjokolade- og sukkervarer byr på avgrensningsproblemer, og at den behandler ulike former for søtsaker og snacks forskjellig. Dette påvirker etterspørselen mellom avgiftsbelagte varer og nære alternativer som ikke er omfattet av avgiften. Dagens avgrensning av avgiften er imidlertid etablert og innarbeidet i praksis, og en eventuell utvidelse eller endring av grensene vil føre til nye avgrensningsproblemer. Hensynet til et enklere regelverk og likebehandling kan derfor tale for å fjerne avgiften.

Regjeringen ser imidlertid også et behov for å vurdere nærmere de ernæringsmessige konsekvensene av å avvikle avgiften.

Regjerningen vil vurdere avgiften frem mot statsbudsjettet for 2007.

Oslo, i finanskomiteen, den 7. juni 2006

Karl Eirik Schjøtt-Pedersen

leder

Peter Skovholt Gitmark

ordfører