Salgstall indikerer at det har skjedd en forskrivning av
enkelte legemidler (for eksempel kombinasjonspreparater) til KOLS-pasienter
etter blåreseptforskriften § 9 i strid
med regelverket, og til dels i strid med medisinsk indikasjon og
faglige retningslinjer. En årsak til denne forskrivningspraksisen
kan være at regelverket ikke har vært tydelig
nok på hvilke legemidler som kan forskrives på blå resept
for KOLS.
Som en oppfølging av Stortingets budsjettvedtak
i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 65 (2004-2005), jf.
Innst. S. nr. 240 (2004-2005), presiserte Statens Legemiddelverk
i brev av desember 2005 til forskriverne at kombinasjonspreparatene
ikke hadde refusjon under § 9. Videre fastsatte
Helse- og omsorgsdepartementet 2. mai 2006 forskrift om
endring i blåreseptforskriften. Ved at det etableres egne sykdomspunkter
for henholdsvis KOLS og astma i blåreseptforskriften § 9,
presiseres det hvilke legemidler som har forhåndsgodkjent
refusjon for bruk mot KOLS. Endringen skal også bidra til
sikrere diagnostikk og dermed bedre behandling av astma- og KOLS-pasienter,
ved at det innføres krav om at diagnosen skal verifiseres
ved spirometri.
Dersom pasientene ikke oppnår tilfredsstillende
sykdomskontroll med de legemidlene som refunderes etter § 9,
kan det søkes refusjon for andre legemidler, blant annet
kombinasjonslegemidlene for diagnosen KOLS, etter individuell søknad.
For de pasientene som allerede behandles, er det fastsatt en overgangsordning som
reduserer behovet for ellers unødvendige legebesøk.
Det vises til omtale under kap. 732 postene
71-75 Tilskudd til regionale helseforetak. Bevilgningen foreslås
satt ned med 40 mill. kroner.
Utgiftsutviklingen tilsier at utgiftene i 2006
vil bli lavere enn budsjettert.
Bevilgningen foreslås satt ned med
76 mill. kroner.
Samlet foreslås bevilgningen satt ned
med 116 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at trinnprissystemet
omfatter et utvalg legemidler med generisk konkurranse, noe som
innebærer at disse legemidlene har byttbare rimeligere
alternativer. Ordningen innebærer at legemiddelets pris
reduseres i faste trinn i løpet av det første året
etter at generisk konkurranse oppstår. Disse medlemmer viser
til at trinnprissystemet skal evalueres, og at prisnivået
på generiske legemidler i Norge vil bli sammenlignet med prisnivået
i andre land. Det er imidlertid ganske innlysende at prisnivået
i Norge synes rimelig høyt i forhold til våre
naboland.
Disse medlemmer foreslår
derfor å redusere antall trinn i trinnprismodellen fra
3 til 2 fra 1. august 2006. En slik endring vil anslagsvis
gi en innsparing på 22 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
skeptiske til hvorvidt mindreforbruket på 116 mill. kroner
vil være reelt. Disse medlemmer ønsker
heller ikke å overføre finansieringsansvaret for TNF-hemmere
til de regionale helseforetakene.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2751 | | Legemidler mv. | |
| 70 | Legemidler, nedsettes med
| 138 000 000 |
| | fra kr 7 686 000 000 til
kr 7 548 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre foreslår i tillegg å redusere
trinnprisene fra 1. august 2006 innenfor et proveny på 80
mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2751 | | Legemidler mv. | |
| 70 | Legemidler, nedsettes med
| 218 000 000 |
| | fra kr 7 686 000 000 til
kr 7 468 000 000" | |