Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

9.23 Kap. 2751 Legemidler mv.

Salgstall indikerer at det har skjedd en forskrivning av enkelte legemidler (for eksempel kombinasjonspreparater) til KOLS-pasienter etter blåreseptforskriften § 9 i strid med regelverket, og til dels i strid med medisinsk indikasjon og faglige retningslinjer. En årsak til denne forskrivningspraksisen kan være at regelverket ikke har vært tydelig nok på hvilke legemidler som kan forskrives på blå resept for KOLS.

Som en oppfølging av Stortingets budsjettvedtak i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 65 (2004-2005), jf. Innst. S. nr. 240 (2004-2005), presiserte Statens Legemiddelverk i brev av desember 2005 til forskriverne at kombinasjonspreparatene ikke hadde refusjon under § 9. Videre fastsatte Helse- og omsorgsdepartementet 2. mai 2006 forskrift om endring i blåreseptforskriften. Ved at det etableres egne sykdomspunkter for henholdsvis KOLS og astma i blåreseptforskriften § 9, presiseres det hvilke legemidler som har forhåndsgodkjent refusjon for bruk mot KOLS. Endringen skal også bidra til sikrere diagnostikk og dermed bedre behandling av astma- og KOLS-pasienter, ved at det innføres krav om at diagnosen skal verifiseres ved spirometri.

Dersom pasientene ikke oppnår tilfredsstillende sykdomskontroll med de legemidlene som refunderes etter § 9, kan det søkes refusjon for andre legemidler, blant annet kombinasjonslegemidlene for diagnosen KOLS, etter individuell søknad. For de pasientene som allerede behandles, er det fastsatt en overgangsordning som reduserer behovet for ellers unødvendige legebesøk.

Det vises til omtale under kap. 732 postene 71-75 Tilskudd til regionale helseforetak. Bevilgningen foreslås satt ned med 40 mill. kroner.

Utgiftsutviklingen tilsier at utgiftene i 2006 vil bli lavere enn budsjettert.

Bevilgningen foreslås satt ned med 76 mill. kroner.

Samlet foreslås bevilgningen satt ned med 116 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at trinnprissystemet omfatter et utvalg legemidler med generisk konkurranse, noe som innebærer at disse legemidlene har byttbare rimeligere alternativer. Ordningen innebærer at legemiddelets pris reduseres i faste trinn i løpet av det første året etter at generisk konkurranse oppstår. Disse medlemmer viser til at trinnprissystemet skal evalueres, og at prisnivået på generiske legemidler i Norge vil bli sammenlignet med prisnivået i andre land. Det er imidlertid ganske innlysende at prisnivået i Norge synes rimelig høyt i forhold til våre naboland.

Disse medlemmer foreslår derfor å redusere antall trinn i trinnprismodellen fra 3 til 2 fra 1. august 2006. En slik endring vil anslagsvis gi en innsparing på 22 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er skeptiske til hvorvidt mindreforbruket på 116 mill. kroner vil være reelt. Disse medlemmer ønsker heller ikke å overføre finansieringsansvaret for TNF-hemmere til de regionale helseforetakene.

Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2751

Legemidler mv.

70

Legemidler, nedsettes med

138 000 000

fra kr 7 686 000 000 til kr 7 548 000 000"

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Venstre foreslår i tillegg å redusere trinnprisene fra 1. august 2006 innenfor et proveny på 80 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2751

Legemidler mv.

70

Legemidler, nedsettes med

218 000 000

fra kr 7 686 000 000 til kr 7 468 000 000"