8.16 Kap. 2600 Trygdeetaten
I statsbudsjettet for 2006 er det under kap. 2661 post 73, satt av 9,5 mill. kroner i forbindelse med at billedtelefontolking for hørselshemmede på arbeidsplassen er gjort til en permanent ordning. Midlene som er bevilget skal dekke både driftskostnader (lønn til egne ansatte i etaten) og kjøp av hjelpemidler.
Den delen av bevilgningen som gjelder etatens driftskostnader, herunder lønn til ansatte som utfører denne tjenesten, bør belastes etatens administrasjonsbudsjett, kap. 2600 post 1 Driftsutgifter. På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen under kap. 2600 post 1 økes med 6,1 mill. kroner og at bevilgningen under kap. 2661 Grunn- og hjelpestønad, hjelpemidler m.v. post 73 reduseres tilsvarende. Gjenværende del av midlene som er satt av til dette formålet under kap. 2661 post 73 (3,4 mill. kroner) benyttes til billedtelefoner til brukerne.
Etter forslag fremmet i St.prp. nr. 65 (2004-2005), jf. Innst. S. nr. 240 (2004-2005), ble det bevilget 67 mill. kroner i 2005 til et prosjekt knyttet til oppfølging av St.meld. nr. 12 (2004-2005) Pensjonsreform - trygghet for pensjonene, jf. Innst. S. nr. 195 (2004-2005).
IKT-prosjektet har i første fase som formål å utarbeide behovsanalyse, overordnet design og planlegging av hovedprosjektet, samt å utarbeide kostnadsoverslag og tidsplan for utvikling av nye IKT-løsninger i trygdeetaten i forbindelse med pensjonsreformen, jf. St.prp. nr. 65 (2004-2005). I omtalen ble det også vist til at når forprosjektet er gjennomført og kvalitetssikret, vil Regjeringen ha tilstrekkelig grunnlag til å presentere et forslag til hovedprosjektet overfor Stortinget, herunder styringsopplegg.
Etter forslag fremmet i St.prp. nr. 1 (2005-2006) for Arbeids- og sosialdepartementet, jf. Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006), ble det bevilget 53 mill. kroner til IKT-prosjektet i 2006.
IKT-prosjektet startet opp høsten 2005. Etter en nærmere gjennomgang av prosjektet er det besluttet å dele prosjektet i 3 faser, som dels overlapper hverandre. Fase 1 er et forprosjekt hvor de grunnleggende premisser for IKT-løsningene og utformingen av det nye systemet avklares. I fase 2 vil gamle regler legges over i nytt IKT-system. Fase 3 omhandler overføringen av nye pensjonsregler til nytt IKT-system.
Forprosjektet (fase 1) skal avsluttes i 2006. Resultatet av forprosjektet skal lede frem til et styringsdokument for gjennomføring av fase 2, herunder kostnadsoverslag inkludert usikkerhetsavsetninger. Denne styringsdokumentasjonen skal kvalitetssikres av en ekstern kvalitetssikrer i tråd med Finansdepartementets retningslinjer for kvalitetssikring av store investeringer (KS 2). Fase 1 omfatter også aktiviteter i overgangsperioden frem til oppstart av et hovedprosjekt.
I 2005 ble det brukt 15,9 mill. kroner av de 67 mill. kroner som ble bevilget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2005. I 2006 er det derfor til disposisjon 104,1 mill. kroner, dvs. 51,1 mill. kroner overført fra 2005 og 53 mill. kroner bevilget i 2006.
Samlet budsjettbehov for 2006 er nå anslått til 132,9 mill. kroner. Dette omfatter midler til forprosjektet, inkludert aktiviteter i forhold til oppstart fase 2, samt oppstart forprosjekt fase 3. Det foreslås at bevilgningen økes med 28 mill. kroner for 2006.
I alt foreslås det at bevilgningen økes med 34,1 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Regjeringen i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) kap. 2600 Trygdeetaten, avviklet ordningen med kjøp av helsetjenester og overførte midlene til Helse- og omsorgsdepartementet. Ordningen var ment for de som var sykemeldte og trengte operasjoner for å komme tilbake i arbeid. Disse medlemmer viser til kap. 2650 Sykepenger, hvor utbetalinger til sykefravær stiger i takt med økt sykefravær. Disse medlemmer mener derfor at det er viktig og riktig å utnytte eksisterende kapasitet på private sykehus/klinikker og ønsker derfor igjen å øke kap. 2600 post 1 Driftsutgifter til Trygdeetaten med 200 mill. kroner årlig, 100 mill. kroner halvårlig for å få folk ut av helsekøene og tilbake i arbeid.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med kr 100 000 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 134 100 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2600 | Trygdeetaten | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 134 100 000 | |
fra kr 4 929 135 000 til kr 5 063 235 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er mulig å redusere utgifter til sykelønn ved at Rikstrygdeverket kjøper flere operasjoner til sykmeldte og foreslår at kap. 2600 post 1, trygdeetatens kjøp av operasjoner økes med 71,2 mill. kroner og at post 2650 post 70 Sykepenger reduseres med 189,8 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kystpartiet fremmet et tilsvarende forslag i forbindelse med behandling av revidert budsjett 2005.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2600 | Trygdeetaten | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 105 300 000 | |
fra kr 4 929 135 000 til kr 5 034 435 000" |