Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4.7 Kap. 226 Kvalitetsutvikling i grunn­opplæringen

Justissekretariatene mottar søknader om billighetserstatninger på blant annet utdanningsområdet. Sekretariatene oversender disse til Utdanningsdirektoratet for behandling og mottar deretter innstillinger fra direktoratet for kvalitetssikring og videre forsendelse til Billighetserstatningsutvalget for endelig avgjørelse. For å redusere saksbehandlingstiden for saker vedrørende utdanningsområdet, foreslås det å styrke bevilgningen til Justissekretariatene i 2006 med 1 mill. kroner gjennom en omprioritering på kap. 226 post 21.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det i forbindelse med skolereformen Kunnskapsløftet som skal innføres fra høsten 2006, ble laget en strategi for kompetanseutvikling i grunnopplæringen 2005-2008. Strategien er forpliktende, og ble utarbeidet og underskrevet av blant annet det daværende Utdannings- og forskningsdepartementet, Kommunenes Sentralforbund og Utdanningsforbundet. For 2005 og 2006 er det bevilget 675 mill. kroner til kommuner og fylkeskommuner for å etter- og videreutdanne lærere. Disse medlemmer vil sterkt understreke viktigheten av en god organisering av etter- og videreutdanningstilbudet. Det er svært viktig at dette store løftet for kompetanseutvikling i grunnopplæringen blir gjennomført i tråd med forutsetningene og strategien, og at pengene kommer ut til lærerne og deretter til ele­vene gjennom enda bedre lærere. Gjennomføringen av Kunnskapsløftet er avhengig av at den utarbeidede strategien lykkes.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er nødvendig å sikre gjennomføring av et vesentlig kompetanseløft for lærerne i forbindelse med innføringen av Kunnskapsløftet høsten 2006. Disse medlemmer mener det er nødvendig å øke satsningen utover det Regjeringen har lagt opp til i budsjettet, og foreslår derfor å øremerke en tilleggsbevilgning til videreutdanning for lærere, med særlig vekt på opplæring i klasseledelse, med 25 mill. kroner. Midlene fordeles av Utdanningsdirektoratet etter søknad.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med kr 25 000 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 25 000 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

226

Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, forhøyes med

25 000 000

fra kr 946 209 000 til kr 971 209 000"

Komiteens medlem fra Venstre vil understreke betydningen av en vedvarende og sterk satsing på skolen. Skolen er en av våre viktigste oppdragende og "dannende" samfunnsinstitusjoner, som skal formidle allmenndannelse, verdier, kunnskap og kulturarv. Dette medlem er glad for den brede politiske enigheten omkring innføringen av Kunnskapsløftet, men mener likevel at det er behov for en forsterket satsing på dette området. Dette behovet understrekes av at det har vært en organisatorisk svikt i arbeidet med å systematisk gjøre lærerne i stand til å møte det store kunnskapsløftet den norske skolen skal ta fra høsten. Bare to av ti lærere har fått nødvendig etterutdanning. Regjeringens svar på dette problemet er å kalle lærerne for "sutrete". Venstres svar er at lærerne er nøkkelen til en bedre skole.

Dette medlem fremmer derfor forslag om å bevilge ytterligere 200 mill. kroner til gjennomføringen av Kunnskapsløftet.

Dette medlem viser også til at det er meldt inn et stort antall erstatningskrav når det gjelder billighetserstatningsordningen for eldre utdanningsskadelidende samer og kvener. Det er imidlertid en stor utfordring å få løst kapasiteten til å behandle disse søknadene. Siden dette angår eldre personer, er det viktig at sakene behandles raskt. Dette medlem registrerer at Regjeringen foreslår en økt bevilgning med 1 mill. kroner gjennom omprioritering, men mener at dette ikke er tilstrekkelig. Dette medlem vil derfor foreslå å øke bevilgningen med 2,0 mill. kroner utover Regjeringens forslag.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

226

Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, forhøyes med

202 000 000

fra kr 946 209 000 til kr 1 148 209 000"

Komiteens medlem fra Venstre vil påpeke viktigheten av at vi har kompetente og motiverte lærere i grunn- og videregående skole. I vårt moderne samfunn er det et stadig økende behov for kontinuerlig å oppdatere seg i forhold til sitt eget fagfelt, og lærere som yrkesgruppe er intet unntak. I samfunnsutviklingen endrer yrkene seg som fagene gjør det. Dette medlem vil derfor påpeke at det er nødvendig for lærere i grunn- og videregående skole å ha mulighet til systematisk å både fornye og komplettere sin fag- og yrkeskompetanse. Dette medlem mener det er behov for en systematisk ordning som ivaretar disse hensynene, og vil i denne sammenheng vise til Dokument nr. 8:81 (2005-2006) om å innføre et kompetanseår for lærere i grunn- og videregående skole.

Dette medlem fremmer derfor forslag om 25 mill. kroner til forberedelse av innføringen av et kompetanseår.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

226

Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

22

(NY) Kompetanseår lærere, bevilges med

25 000 000"