4.19 Kap. 281 Fellesutgifter for universiteter og høyskoler (jf. kap. 3281)
Kunnskapsdepartementet har sammen med Samferdselsdepartementet og Forsvarsdepartementet utredet trafikkflygerutdanning, jf. kirke-, utdannings- og forskningskomiteens merknad i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2005-2006). På bakgrunn av utredningen mener Kunnskapsdepartementet at utdanningen bør lokaliseres i Norge ved en eventuell offentlig finansiering. En nasjonal utdanning vil over tid kunne sikre viktig og nødvendig kompetanse i Norge. Det bør også bare være én utdanning slik at ressursene ikke spres på flere fagmiljøer. Utdanningen må også være akkreditert som fagskoleutdanning eller høyere utdanning. En fagskoleutdanning kan eventuelt utfylles med tilpassede utdanninger ved universiteter eller høyskoler. Det er imidlertid departementets ønske at en fagskoleutdanning over noe tid kan utvikles til høyere utdanning. Selve flygerutdanningen bør imidlertid tilbys som en integrert og helhetlig utdanning. Flyselskapene som avtakere av nyutdannede flygere har pekt på Norwegian Aviation College AS (NAC) på Bardufoss som det beste fagmiljøet for et samarbeid med høyere utdanning om trafikkflygerutdanning. Departementet vil også peke på at det bare er NAC som tilbyr en integrert utdanning lokalisert i Norge, og departementet mener således at en evt. fremtidig statlig finansiert trafikkflyverutdanning må bygge på miljøet på Bardufoss/Tromsø. Stortinget vedtok i behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2005 å bevilge 4,5 mill. kroner som tilskudd til flyverskole i Tromsø/Bardufoss. På bakgrunn av dette tildelte departementet 4,5 mill. kroner til NAC i Bardufoss. Denne tildelingen har blitt klaget inn for EFTA Surveillance Authority (ESA). Departementet har kommentert klagen overfor ESA og vil avvente den videre behandlingen av klagen før ytterligere midler eventuelt utbetales.
Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) har gjennomført en evaluering og akkreditering av alle sykepleierutdanningene, samt to masterstudium i sykepleiervitenskap. Evalueringen avdekket svakheter, og nesten alle institusjonene må innen bestemte tidsfrister gjøre forbedringer for å tilfredsstille kravene til NOKUT for fortsatt å kunne tilby sykepleierutdanning. Det ligger særlig en utfordring i å tilfredsstille kravet om at 20 prosent av undervisningspersonalet skal ha førstestillingskompetanse. Dette kravet må være oppfylt innen november 2007. For å kunne opprettholde det samlede opptaket til sykepleierutdanningen foreslår Regjeringen å bevilge midler til frikjøp av personer i førstelektorprogram for å stimulere til at flest mulig fullfører på normert tid. Det foreslås videre å bevilge midler til tiltak for å lette tilgangen på personer til bedømmelseskomiteer for opprykk og til annet koordineringsarbeid. Tiltakene forutsettes satt i gang omgående. Regjeringen foreslår på denne bakgrunn en engangsbevilgning på 11,9 mill. kroner i 2006.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag vedrørende sykepleierutdanning.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar omtalen av trafikkflygerutdanningen til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkepart og Venstre viser til engangsbevilgningen i forbindelse med NOKUTs evaluering og akkreditering av sykepleierutdanningen. Disse medlemmer forutsetter at bevilgningen også kommer de private sykepleierhøgskolene til gode.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at UIO, UIB, UiTø, NTNU og UmB i statsbudsjettet for 2004 fikk 5,5 mill. kroner til opprettelse av TTO (Technology Transfer Office). I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2003-2004) skiver komiteen:
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen, ber departementet vurdere å legge til rette for etablering av teknologioverføringskontor også ved andre universiteter og høgskoler hvor det er sterke teknologimiljøer."
Disse medlemmer viser til at siden dette har den daværende Høgskolen i Stavanger fått universitetsstatus, Universitetet i Stavanger (UiS). UiS har et sterkt teknologimiljø, spesielt knyttet til petroleumsteknologi. På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer at UiS får en etableringstøtte for TTO på linje med de andre universitetene og foreslår å bevilge 1,5 mill. kroner til formålet.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
281 | Fellesutgifter for universiteter og høgskoler (jf. kap. 3281) | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 13 400 000 | |
fra kr 327 260 000 til kr 340 660 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet tar omtalen av trafikkflygerutdanningen til orientering. Disse medlemmer viser til at Regjeringen mener flygerutdanningen skal samles på ett sted, og at det beste stedet vil være Bardufoss ved NAC. Disse medlemmer er skeptisk til en monopolisering av trafikkflygerutdanningen og viser til at det er flere tilbydere av slik utdanning i dag.
Disse medlemmer viser videre til vedtak i budsjettet for 2006 hvor NAC får 4,5 mill. kroner i statlig støtte som en videreføring av beløpet bevilget i revidert budsjett for 2005. Avgjørelsen er klaget inn for ESA, hvilket har ført til at pengene for 2006 ikke er utbetalt til NAC. Disse medlemmer er kjent med at NAC har en meget anstrengt økonomi på grunn av den manglende utbetalingen. Disse medlemmer ber Regjeringen sørge for at NAC får tilgang til midlene i påvente av avgjørelsen fra ESA og en endelig avklaring på fremtidig finansieringsordning for trafikkflygerutdanningen.
Etter disse medlemmers oppfatning vil det være viktig å vedta en finansieringsordning som ikke diskriminerer tilbydere av slik utdanning. På den bakgrunn vil disse medlemmer fremme forslag om at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med forslag om en stykkprisfinansiering av trafikkflygerutdanningen.
Disse medlemmer er enig med Regjeringen i at utdanning som skal være berettiget til offentlig støtte, skal være akkreditert på fagskolenivå eller høyere.
Disse medlemmer mener det er viktig at fagmiljøene samarbeider om å få til en best mulig nasjonal trafikkflygerutdanning. Disse medlemmer er videre kjent med at Høyskolen i Agder planlegger oppstart av en generell luftfartsutdanning innenfor flere ulike luftfartsfag. Disse medlemmer støtter dette initiativet og legger til grunn at initiativet ikke er avhengig av at det også etableres trafikkflygerutdanning ved HiA, men at høyskolen mener det vil være en fordel med noen få slike studieplasser for å sikre bredden og helheten i fagtilbudet.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag for å innføre en stykkprisfinansiering av trafikkflygerutdanningen på fagskolenivå eller høyere fra 2007."
"Stortinget ber Regjeringen finne midlertidige finansielle løsninger for NAC inntil permanente løsninger er på plass."
Senter for internasjonalisering av høyere utdanning ble nettobudsjettert fra 1. januar 2006, jf. St.prp. nr. 1 (2005-2006) for Utdannings- og forskningsdepartementet. Ved omdanningen ble det ikke overført midler til dekning av feriepengeforpliktelser for 2005 til utbetaling i 2006. Det foreslås derfor å øke bevilgningen på posten med 1,68 mill. kroner for å dekke disse forpliktelsene.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.