3.1 Kap. 100 Utenriksdepartementet
Den såkalte karikatursaken med påfølgende angrep på de norske ambassadene i Damaskus, Teheran og Jakarta har satt fokus på sikkerheten ved norske utenriksstasjoner. Norge har ikke tidligere opplevd at ambassadebygninger har vært mål for grupperinger som ønsker å skade norske interesser. Det nye trusselbildet vil ha konsekvenser for sikkerhetsarbeidet på utenriksstasjonene både på kort og lang sikt.
På grunnlag av erfaringene fra angrepene mot ambassadene, må departementet iverksette tiltak for å bedre sikkerheten for de ansatte på utenriksstasjonene. Tiltakene vil være forskjellig på de ulike stedene, basert på en vurdering av risiko og sårbarhet.
Departementet og fagmyndighetene i Norge bør også øke hyppigheten av besøk på utenriksstasjonene for å etterse at sikkerhetsarbeidet følges opp på riktig måte av den enkelte stasjon, samt foreta faglig veiledning på stedet.
Karikatursaken har videre aktualisert behovet for å beskytte den datakommunikasjon som går i departementets nett. Tiltak vil bli iverksatt for å hindre innsyn i denne strømmen av informasjon.
Ambassaden i Damaskus ble totalskadd i brann 4. februar 2006 som følge av angrep fra protesterende folkemengde. I tillegg til kontorlokaler er en tjenestebolig totalskadd og ansatte har mistet personlige eiendeler. Det er påløpt betydelige merutgifter i forbindelse med hendelsen og til opprettholdelse av ambassadens aktivitet og drift. Departementet fremmet 21. mars 2006 erstatningskrav overfor Syria. For å ivareta ambassadens arbeidsoppgaver og sikre en adekvat kommunikasjon vil det i en overgangsperiode være nødvendig å basere seg på bruk av ambassadekontoret i Beirut - som er geografisk nærliggende. Nåværende lokaler i Beirut antas tilstrekkelig med mindre tilpasninger.
Angrepet mot ambassaden i Teheran forårsaket skader av mindre omfang enn Damaskus. Etter midlertidig tilhold på hotell, flyttet ambassaden tilbake til kanselliet. Departementet fremmet erstatningskrav overfor Iran 6. april 2006. Det er viktig at departementet kommer i gang med gjenetablering av ambassaden i Damaskus.
Tiltakene nevnt ovenfor er kostnadsberegnet til 28,1 mill. kroner i 2006.
Som en del av Regjeringens arbeid med nordområdespørsmål, har utenriksministeren opprettet et ekspertutvalg for nordområdene. Utgiftene knyttet til møter i ekspertutvalget er beregnet til 1 mill. kroner. Disse utgiftene er å anse som driftsutgifter, og det foreslås på denne bakgrunn å overføre 1 mill. kroner fra kap. 197 post 70 Tilskudd til atomsikkerhetstiltak, prosjektsamarbeidet med Russland/SUS og arktisk samarbeid til kap. 100 post 1 Driftsutgifter.
Handlingsplanen for søkerlandene til EU ble avsluttet i 2004. Det er ønskelig å gjennomføre en evaluering av handlingsplanen for å systematisere erfaringer med prosjektstøtte. Det foreslås på denne bakgrunn å overføre 500 000 kroner fra kap. 197 post 70 til kap. 100 post 1, jf. omtale under kap. 197.
I forbindelse med avviklingen av en næringsrådsstilling ved EU-delegasjonen i Brussel foreslås det å rammeoverføre 1 756 000 kroner fra Utenriksdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet.
Bevilgningen under posten foreslås økt med til sammen 27,844 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Det ble i 2005 bevilget 6,5 mill. kroner til utgifter i forbindelse med myndighetenes håndtering av EUs beskyttelsestiltak og antidumpingtiltak mot import av norsk fisk, jf. St.prp. nr. 65 (2004-2005) og Innst. S. nr. 240 (2004-2005). Det gjenstår om lag 5 mill. kroner av det bevilgede beløpet, som er overført til 2006.
Norske myndigheter påbegynte en WTO-prosess våren 2005 angående midlertidige beskyttelsestiltak som EU da innførte mot norsk laks, og benyttet i denne forbindelse noen av midlene til innkjøp av juridiske tjenester og tjenestereiser. Imidlertid stilte myndighetene arbeidet med WTO-saken i bero forsommeren 2005 fordi norsk laksenæring innledet en dialog med EU om en avtale om en minnelig løsning. Næringen avsluttet dialogen med EU like før jul 2005, etter at det ble klart at Kommisjonen ikke var rede til å inngå en avtale på vilkår næringen fant å kunne akseptere. Næringen har anmodet norske myndigheter om å bringe EUs endelige antidumpingtiltak mot norsk laks av januar 2006 inn for WTO. Regjeringen har besluttet å gjøre dette.
De gjenstående midler er ikke tilstrekkelige til å dekke de forventede utgifter til kjøp av ekstern ekspertise på WTO-saker. For 2006 ventes behovet for kjøp av eksterne tjenester i laksesaken etter dette å være samlet ca. 7,2 mill. kroner. Det foreslås å øke bevilgningen under posten med 2,2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.