17.4 Kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten
Det vises til omtale i kap. 2 av endrede regler for beregning av engangsavgift ved første gangs registrering av bruktimporterte kjøretøy. Det nye beregningssystemet vil bli innført så raskt som mulig. Omleggingen vil innebære en mer arbeidskrevende avgiftsberegning og øke toll- og avgiftsetatens utgifter til saksbehandling og informasjon med 8,5 mill. kroner pr. år. I tillegg kommer etableringskostnader på 1,25 mill. kroner. Kostnadsanslagene er usikre. Usikkerheten skyldes både at det er vanskelig å anslå omfanget av søknader og henvendelser fra publikum etter iverksettelsen av nytt system, og at det nye systemet ikke var endelig avklart da denne proposisjonen ble utarbeidet.
På bakgrunn av ovenstående foreslås det å øke bevilgningen under kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten post 1 Driftsutgifter, med 5,5 mill. kroner, hvorav 1,25 mill. kroner er etableringskostnader. Til grunn for budsjettforslaget ligger en forutsetning om at ordningen trer i kraft i løpet av høsten 2006.
I høringsbrevet er det omtalt en ordning med en egen enhet for individuell verdifastsettelse av enkelte kjøretøy. Det vil bli tatt stilling til utformingen av en slik ordning i det videre arbeidet, og dette kan eventuelt gi utgiftsøkninger utover ovennevnte beløp.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at Regjeringen retter seg etter de krav som fremsettes av EFTAs overvåkningsorgan ESA knyttet til bestemmelser for beregning av engangsavgift ved første gangs registrering av bruktimporterte kjøretøy. Disse medlemmer er imidlertid overrasket over at Regjeringen velger å erstatte dagens lovstridige bestemmelser med nye og enda mer arbeids- og kostnadskrevende bestemmelser. Disse medlemmer hadde foretrukket et flatere avgiftssystem mer i tråd med bestemmelsene man finner i blant annet Danmark og Finland, men ser at Regjeringen fremdeles velger å betrakte bilen som et luksusgode. Disse medlemmer antar imidlertid at de nye bestemmelsene vil føre til økt bruktbilimport, og vil av den grunn ikke gå imot de foreslåtte økte utgiftene til implementering og administrasjon av de nye bestemmelsene. Disse medlemmer vil imidlertid fortsette å arbeide og argumentere for et enklere og mindre kostnadskrevende avgiftssystem.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til sine omprioriteringer i Revidert nasjonalbudsjett, som fremgår av denne innstilling og som er oppsummert i Høyres og Venstres fraksjonsmerknad i Budsjett-innst. S. II (2005-2006). På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer å redusere bevilgningen under kap. 1610 post 1 med 3 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1610 | Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610) | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 2 500 000 | |
fra kr 1 009 700 000 til kr 1 012 200 000" |