17.29 Andre saker
- 17.29.1 Nye kontorlokaler for Kredittilsynet
- 17.29.2 Nytt forvaltningssystem for skatteinnkreving (SKARP-prosjektet)
- 17.29.3 Organisering av skatteoppkreverfunksjonen
- 17.29.4 Reorganisering av skatteetaten
- 17.29.5 Restrukturering av OPAL-prosjektet
- 17.29.6 Kompensasjon for merverdiavgift til private og ideelle virksomheter
- 17.29.7 Statens pensjonsfond - Utland
Kredittilsynet har nå lokaler på Brynseng i Oslo. Etaten er gjennom flere år blitt tilført nye oppgaver og har som følge av dette økt bemanningen. Nåværende lokaler er derfor etter hvert blitt mindre hensiktsmessige. Kredittilsynet har nylig inngått avtale med Norges Bank om leie av kontorlokaler i en atskilt del av bankens bygg. Planlagt innflytting er sommeren 2008.
Komiteen tar dette til orientering.
Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse for saken.
Komiteen tar redegjørelsen til etterretning.
Finansdepartementet mottok 23. mars 2006 Skattedirektoratets rapport "Bedre skatteoppkreving - videre utredning". Utredningen er en oppfølging av NOU 2004:12 Bedre skatteoppkreving. I direktoratets utredning beskrives to alternativer til dagens organisering av skatteoppkreverfunksjonen: en fortsatt kommunal løsning med sterkere statlige styringsgrep hhv. en statliggjøring av skatteoppkrevingen. Departementet vil komme tilbake til saken.
Komiteen tar dette til etterretning.
Finansdepartementet sendte i brev av 13. mars 2006 Skattedirektoratets forslag til reorganisering av skatteetaten på høring. Brevet bygger på direktoratets utredning "Den nye skatteetaten - effektiv og imøtekommende". Her foreslår direktoratet bl.a. reduksjon av antall organisasjonsnivåer fra tre til to og inndeling av den ytre etat i fem regioner, mens kontorstrukturen i det som utgjør dagens likningsforvaltning i all hovedsak opprettholdes. Direktoratet ønsker å flytte oppgaver framfor å flytte ansatte, og det legges opp til betydelig overføring av oppgaver fra Oslo og Akershus til andre regioner. Saken planlegges fremmet for Stortinget i St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Komiteen tar dette til etterretning.
Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse for saken.
Komiteen tar redegjørelsen til etterretning.
I 2004 ble det innført en generell ordning med kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner. Ordningen gjelder også private og ideelle virksomheter som utfører slike sosiale tjenester og helse- og undervisningstjenester som kommunene og fylkeskommunene ved lov er pålagt å utføre. Ordningen budsjetteres på kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner og post 72 Tilskudd til private og ideelle virksomheter.
Ved innføringen av ordningen ble det på et svært usikkert grunnlag anslått at kompensasjonen over post 72 ville beløpe seg til i størrelsesorden 300 mill. kroner. Regnskapet for 2004 viste imidlertid at utbetalingene beløp seg til 416,4 mill. kroner. I 2005 ble det utbetalt 877,2 mill. kroner. For 2006 er bevilgningen på 915 mill. kroner. Foreløpige regnskapstall for 1. kvartal i 2006 tyder på fortsatt sterk vekst i kompensasjonsutbetalingene. Det er imidlertid knyttet stor usikkerhet til utviklingen over en så kort periode.
Komiteen tar dette til etterretning.
Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse for saken.
I saldert budsjett har kap. 5800 og kap. 2800 betegnelsen Statens petroleumsfond. Det foreslås at disse betegnelsene endres til Statens pensjonsfond - Utland, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen tar redegjørelsen om føringsmåten av kap. 5800 til etterretning og slutter seg til at dagens føringsmåte videreføres. Komiteen viser til forslag til vedtak XIV under kapittel 21 Komiteens tilråding.