Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

17.15 Kap. 5501 Skatter på formue og inntekt

Det vises til omtale i kapittel 2 Forslag om endrede skatte- og avgiftsregler. Bokført virkning av tiltakene på kap. 5501 post 70 er beregnet til 45 mill. kroner. Bevilgningen på kap. 5501 post 70 foreslås på den bakgrunn redusert med 45 mill. kroner. Anslagsendringer på kapitlet er ikke medregnet i vedtaket, og vil eventuelt bli foreslått endret i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet for 2006 til høsten.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre viser til vårt forslag om å øke avskrivningsatsen for saldogruppe d, nærmere omtalt i Innst. O. nr. 65 (2005-2006) om endringer i skatte- og avgiftslovgivningen med mer. En konsekvens av dette forslaget er at bevilgningene reduseres med 37 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

70

Toppskatt mv., nedsettes med

82 000 000

fra kr 15 985 000 000 til kr 15 903 000 000"

Det vises til omtale i kapittel 2 Forslag om endrede skatte- og avgiftsregler. Bokført virkning av tiltakene på kap. 5501 post 72 er beregnet til 27 mill. kroner. Bevilgningen på kap. 5501 post 72 foreslås på den bakgrunn økt med 27 mill. kroner. Anslagsendringer på kapitlet er ikke medregent i vedtaket, og vil eventuelt bli foreslått endret i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet for 2006 til høsten.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fraFremskrittspartiet viser til sine merknader under kap. 2 Forslag om endrede skatte- og avgiftsregler i denne innstilling, Innst. O. nr. 65 (2005-2006) om endringer i skatte- og avgiftslovgivningen med mer, samt kap. 13 Skatter og avgifter i Budsjett-innst. S. II (2005-2006).

Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med kr 1 375 760 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på kr 1 348 760 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

1 348 760 000

fra kr 117 682 000 000 til kr 116 333 240 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at disse medlemmer fremmer flere forslag som berører skatteinntektene. Det foreslås å styrke Skatteetaten og Økokrim slik at flere skatter kan inndras. Dette er anslått å gi merinntekter på dette kapittel med 130 mill. kroner. Disse medlemmer går imot Regjeringens forslag vedrørende individuell pensjonsavtale med skattefradrag, noe som vil gi reduserte skatteinntekter på dette kapittel med 101 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at økte ressurser til kontroll resulterer i økte skatteinntekter. Disse medlemmer legger til grunn samme inntektsnivå fra økt kontrollvirksomhet som Arbeiderpartiet gjorde i Revidert nasjonalbudsjett 2005.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, forhøyes med

161 000 000

fra kr 117 682 000 000 til kr 117 843 000 000"

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, forhøyes med

56 000 000

fra kr 117 682 000 000 til kr 117 738 000 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om å øke avskrivningsatsen for saldogruppe d, videreføre IPA-ordningen, øke aksjerabatten for kjøp av aksjer i egen bedrift, innlemme inntekter fra skogsnæring i bunnfradraget i jordbruksinntekten, og redusere skattefradraget for fagforeningskontingent. Alle forslag er nærmere omtalt i Innst. O. nr. 65 (2005-2006) om endringer i skatte- og avgiftslovgivningen med mer.

Dette medlem viser videre til forslaget om å øke innsatsen for å avdekke skatteunndragelsen og vil derfor foreslå en økt bevilgning til skatteetaten slik at det kan opprettes 38 nye årsverk og 19 nye årsverk hos kemnerkontorene, til sammen 33 mill. kroner og 1 mill. kroner til to nye årsverk i Økokrim for å følge opp økonomisk kriminalitet. En slik satsing er ventet å innbringe om lag 130 mill. kroner i økte skatteinntekter.

En konsekvens av dette forslaget er at bevilgningene samlet reduseres med 13 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, forhøyes med

14 000 000

fra kr 117 682 000 000 til kr 117 696 000 000"