14.4 Kap. 1320 Statens vegvesen
- 14.4.1 Høy oljepris
- 14.4.2 Post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger
- 14.4.3 Post 29 Vederlag til OPS-prosjekter
- 14.4.4 Post 30 Riksveginvesteringer
- 14.4.5 Post 31 Rassikring
- 14.4.6 Post 72 Kjøp av riksvegferjetjenester
Oljeprisen har vesentlig betydning for Statens vegvesens kostnadsnivå. Dette gjelder særlig for riksvegferjedriften, men også for prisen på asfaltlegging mv. I saldert budsjett for 2006 var gjennomsnittlig oljepris for året anslått til 350 kroner/fat, mens anslaget nå oppjusteres til 420 kroner/fat. Statens vegvesen har anledning til å omdisponere midler mellom de ulike postene på utgiftsbudsjettet, og det kan bli aktuelt med omdisponeringer for å kompensere for økt oljepris. Det vises for øvrig til at Regjeringen nå foreslår tilleggsbevilgninger til Statens vegvesen, bl.a. til asfaltlegging på riksvegnettet. Eventuelle omdisponeringer innenfor Statens vegvesens budsjett vil også bli vurdert i forbindelse med nysalderingen 2006.
Komiteen tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at utover høyst påkrevd reparasjon etter ekstraordinært uvær og tilskudd til tre gang- og sykkelveiprosjekter, satser Regjeringen overhodet ingen ekstra midler til riksveiinvesteringer. Disse medlemmer bemerker det totale fraværet av satsing på riksveinettet som dette innebærer. Disse medlemmer merker seg spesielt mangelen på midler for å sikre oppstart av, midler for å kontinuerlig videreføre, eller forsere fremdriften i viktige stamveiprosjekter av nasjonal betydning. Disse medlemmer viser til den betydelige merinntekt staten har i forhold til opprinnelig budsjett som følge av høyere oljepris, til den betydelige ledige og økende kapasitet som finnes i bygge- og anleggssektoren nasjonalt og i det nære utland, og til de muligheter som finnes for å sette asfaltarbeid, annet vedlikehold og nyanlegg ut på internasjonale anbud med minimale etterspørselsvirkninger innenlands.
Disse medlemmer viser for øvrig til de forslag Fremskrittspartiet fremmer i Revidert nasjonalbudsjett om lavere drivstoffavgifter, hvilket også hadde resultert i lavere kostnader for Statens vegvesen.
Det foreslås en tilleggsbevilgning på 292,2 mill. kroner. Av dette skal 121 mill. kroner gå til asfaltlegging og lengre åpningstider ved trafikkstasjonene og 15 mill. kroner til uforutsette kostnader som følge av ekstremvær på Vestlandet og i Trøndelag. De resterende 156,2 mill. kroner er en teknisk justering som følge av endrede inntektsanslag på kap. 4320 post 1 og post 3.
Regjeringen foreslår en tilleggsbevilgning på 116 mill. kroner, som skal benyttes til asfaltlegging på riksvegnettet. Det foreslås videre 5 mill. kroner som skal gå til økte åpningstider ved trafikkstasjonene for å redusere køene.
I november 2005 og januar og februar 2006 ble riksvegnettet i vestlands- og trøndelagsfylkene påført store skader som følge av ekstremvær. Uværet førte bl.a. til at flere bruer ble ødelagt, veger ble tatt av ras, og kaier og moloer ble påført store skader av bølger og springflo.
Regjeringen foreslår en tilleggsbevilgning på 40 mill. kroner for å kompensere Statens vegvesen for uforutsette kostnader som følge av ekstremværet som ellers måtte finansieres på bekostning av annen planlagt aktivitet, i hovedsak dekkelegging. Tilleggsbevilgningen er fordelt med 15 mill. kroner på post 23 og 25 mill. kroner på post 30.
Det vises til omtale under kap. 4320 Statens vegvesen post 1 Salgsinntekter. Det foreslås en teknisk justering av posten på bakgrunn av endrede inntektsanslag på kap. 4320 post 1 og post 3, på 156,2 mill. kroner. Bevilgningsøkningen har ingen effekt på aktivitetsnivået i Statens vegvesen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til uttalelse fra Fylkestinget i Møre og Romsdal om at det er behov for omfattende vedlikehold og utbedring av rv 658 Ellingsøy- og Valderøytunnelen, og på rv 70 Freifjordtunnelen. Disse medlemmer viser videre til at manglende bevilgninger kan gå på bekostning av tunnelsikringsarbeidet. Disse medlemmer mener derfor at Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2007 må bevilge tilstrekkelige midler slik at rehabiliteringsarbeidet vil omfatte hele tunnellengden og at arbeidet må tilfredsstille sikkerhetskrav etter gjeldende forskrifter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at etterslepet på veivedlikehold er stipulert til over 14 mrd. kroner for riksveinettet, og øker med 500 mill. kroner pr. år. Disse medlemmer har merket seg at årets vinter iht. vegmyndighetene har tært spesielt hardt på veinettet. Regjeringen foreslår en økning på 292,2 mill. kroner hvorav 116 mill. kroner til asfaltering, noe som kan dekke kostnadene ved 25-30 mil fast dekke. Disse medlemmer konstaterer at dette ikke hindrer forfallet på vegnettet i å utvikle seg videre. Heller ikke imøtekommes det akutte vedlikeholdsbehov som er tydeliggjort siden siste ordinære budsjettvedtak. Disse medlemmer viser til at satsingen på asfaltering, innregnet Regjeringens foreslåtte tillegg, vil gi lavere rammer for 2006 enn brukt i 2005. Disse medlemmer konstaterer at Regjeringen lar forfallet på riksveiene øke, til tross for faglig dokumentasjon av behovene for opprustning, så vel som dokumentasjon av den samfunnsøkonomiske lønnsomheten ved bruk av mer midler til veiformål. Dokumentasjonen omfatter det dårlige veidekkets innvirkning på trafikksikkerheten, og disse medlemmer viser til at nullvisjonen ikke er realistisk uten at vedlikeholdsetterslepet snus fra økende til minkende i omfang.
Disse medlemmer vil vise til at strekningen E134 mellom Kongsberg og Notodden på enkelte steder er i svært dårlig forfatning, og på deler av strekningen har man områder som er svært trafikkfarlige. Disse medlemmer vil derfor foreslå at det av tilleggsbevilgningen avsettes midler for å få asfaltert og utbedret to mindre bruer langs strekningen.
Disse medlemmer viser til at Vikafjellsvegen ser ut til å ha økende grad av nattestengning gjennom hele vinterhalvåret. Disse medlemmer har merket seg at Samferdselsdepartementet tidligere har uttalt å ville legge til rette for at veien blir holdt åpen så lenge sikkerheten er ivaretatt, og mener det ikke er riktig om veien av budsjettmessige hensyn stenges til skade for lokalbefolkning, næringsliv og regional ferdsel nord/syd.
Disse medlemmer har merket seg bevilgningen på 5 mill. kroner for å øke åpningstiden ved trafikkstasjonene, for derved å redusere køene. Disse medlemmer påpeker de meget store problemer dagens situasjon gir privatpersoner og næringslivet i form av lange ventetider. Disse medlemmer er ikke overbevist om at tilleggsbevilgningen rekker til å løse problemene, og viser til at også rutiner og bestemmelser for kontrollvirksomheten må gjennomgås med sikte på effektivisering og reduksjon av unødig dobbeltkontroll. Disse medlemmer forutsetter at Regjeringen kommer med nye og tilstrekkelige avhjelpende tiltak umiddelbart dersom den foreslåtte tilleggsbevilgning ikke straks resulterer i en vel fungerende tjeneste for publikum.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med kr 400 000 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 692 200 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett. Bevilgningen kan overføres til 2007 om det mot formodning skulle vise seg å ligge kapasitetsmessige hindringer i veien for gjennomføringen.
Disse medlemmer viser til tabell nedenfor med fylkesfordeling av den foreslåtte økningen i vedlikeholdsmidlene. Fordelingen bygger hovedsakelig på Vegvesenets oversikt over fylkesvis etterslep i veivedlikeholdet, korrigert for lokale forhold og trafikktetthet.
Veivedlikehold fylkesfordelt (mill. kroner) | ||
Fylke | Regjeringens forslag | FrPs forslag |
Nordland | 6 | 25 |
Troms | 7 | 25 |
Finnmark | 10 | 26 |
Møre og Romsdal | 5 | 25 |
Sør-Trøndelag | 5 | 25 |
Nord-Trøndelag | 5 | 20 |
Rogaland | 7 | 30 |
Hordaland | 6 | 45 |
Sogn og Fjordane | 6 | 25 |
Vest-Agder | 0 | 20 |
Aust-Agder | 5 | 20 |
Telemark | 10 | 35 |
Vestfold | 4 | 20 |
Buskerud | 7 | 30 |
Østfold | 6 | 35 |
Akershus | 10 | 35 |
Oslo | 3 | 25 |
Hedmark | 4 | 25 |
Oppland | 10 | 25 |
Norge totalt | 116 | 516 |
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | ||
23 | Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes med | 692 200 000 | |
fra kr 6 089 200 000 til kr 6 781 400 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre vil peke på det store etterslepet på vegvedlikehold. Veger med dårlig kvalitet sliter unødig på trafikantenes kjøretøy og bidrar også til å øke reisetiden unødig. Disse medlemmer mener det er viktig med et krafttak for å ta igjen mer av etterslepet og ønsker derfor en generell styrking av tilleggsbevilgningen til asfaltlegging. Disse medlemmer fremmer forslag om en økning av denne på 224 mill. kroner ut over Regjeringens forslag, til en samlet økning på 340 mill. kroner i Revidert nasjonalbudsjett.
Den fylkesvise fordelingen av økningen i vegvedlikehold er:
Mill. kroner | ||
Regjeringens forslag | Høyres forslag | |
Region øst: | 33 | 95 |
Østfold | 10 | 25 |
Akershus | 4 | 15 |
Oslo | 3 | 15 |
Hedmark | 10 | 20 |
Oppland | 6 | 20 |
Region sør: | 26 | 90 |
Buskerud | 7 | 20 |
Vestfold | 4 | 15 |
Telemark | 10 | 25 |
Aust-Agder | 5 | 15 |
Vest-Agder | 0 | 15 |
Region vest: | 19 | 50 |
Rogaland | 7 | 20 |
Hordaland | 6 | 15 |
Sogn og Fjordane | 6 | 15 |
Region midt: | 15 | 45 |
Møre og Romsdal | 5 | 15 |
Sør-Trøndelag | 5 | 15 |
Nord-Trøndelag | 5 | 15 |
Region nord: | 23 | 60 |
Nordland | 6 | 15 |
Troms | 7 | 20 |
Finnmark | 10 | 25 |
Sum | 116 | 340 |
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | ||
23 | Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes med | 516 200 000 | |
fra kr 6 089 200 000 til kr 6 605 400 000" |
Komiteens medlem fra Venstre har merket seg Regjeringens manglende initiativ til vedlikehold av riksveinettet. Dette medlem viser til beregninger av Statens vegvesen, som viser at etterslepet i vedlikehold på riksveinettet ligger på om lag 14 mrd. kroner. Dette medlem ønsker derfor å gjennomføre vedlikehold på en av de mest utsatte strekningene i distriktene. På rv 60 i Sogn- og Fjordane er utbedringsarbeid i gang fra høsten av. Arbeidet må imidlertid avsluttes før arbeidet er fullført grunnet manglende bevilgning. Dette medlem foreslår derfor 50 mill. kroner til ferdigstillelse av utbedring og vedlikehold på rv 60 mellom Olden og Innvik.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | ||
23 | Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes med | 342 200 000 | |
fra kr 6 089 200 000 til kr 6 431 400 000" |
Det var opprinnelig lagt til grunn at merverdiavgiften skulle fordeles over hele kontraktsperioden for det første OPS-prosjektet E39 Klett - Bårdshaug i Sør-Trøndelag. Ifølge fylkesskattekontoret i Sør-Trøndelag skal imidlertid all merverdiavgift påløpt i byggeperioden faktureres når vegen åpnes for trafikk. Prosjektet ble åpnet for trafikk i juni 2005, og merverdiavgiftsbeløpet på om lag 70 mill. kroner ble betalt inn til statskassen i desember 2005.
Innbetalingen av merverdiavgiftsbeløpet var med på å gi et merforbruk i 2005 på post 29 som er avregnet mot mindreforbruket på post 30 Riksveginvesteringer. Dette innebærer at Statens vegvesen får 70 mill. kroner mindre til disposisjon i 2006 enn om merverdiavgiften kunne fordeles over OPS-kontraktsperioden som opprinnelig lagt til grunn. For å nøytralisere den nye tilnærmingen for når merverdiavgift skal innbetales, foreslår Regjeringen nå 70 mill. kroner i tilleggsbevilgning til riksveginvesteringer, jf. omtalen av post 30.
Neste OPS-prosjekt, E39 Lyngdal - Flekkefjord i Vest-Agder, har planlagt åpning for trafikk 1. september 2006. Merverdiavgiftsbeløpet for prosjektet påløpt i byggeperioden er anslått til 75 mill. kroner. Det er sannsynlig at fylkesskattekontoret i Vest-Agder vil legge samme tilnærming til grunn for dette prosjektet som fylkesskattekontoret i Sør-Trøndelag gjorde for det første OPS-prosjektet. Dette vil gi høyere utgifter for Statens vegvesen og tilsvarende høyere merverdiavgiftsinntekter for staten. Bevilgningen på post 29 i saldert budsjett for 2006 er ekskl. merverdiavgift da håndteringen av merverdiavgift ikke var avklart på dette tidspunktet. Bevilgningen på post 29 foreslås økt med 75 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Det foreslås en tilleggsbevilgning på 108 mill. kroner til riksveginvesteringer.
Av dette er 70 mill. kroner knyttet til ny tilnærming for når merverdiavgift for OPS-prosjekter skal betales, jf. omtale under post 29, og 25 mill. kroner er knyttet til skader som er påført vegnettet på Vestlandet og i Trøndelag etter uvær, jf. omtale under post 23.
Av de siste 13 mill. kroner av tilleggsbevilgningen, foreslås avsatt 5 mill. kroner som statens andel til bygging av en ny kommunal gang- og sykkelvegbru over E6 ved Furuset i Oslo. Det forutsettes at det blir inngått en avtale med Oslo kommune. Videre foreslås det 3 mill. kroner avsatt som statens andel til en gang- og sykkelveg på E136 i Lesja i Oppland og 5 mill. kroner til gang- og sykkelveg på E39 i Os kommune i Hordaland.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre er kjent med at det arbeides med planer for en veitunnel gjennom Ulriken, Arnatunnelen. Disse medlemmer er positive til dette miljø- og fremkommelighetsforbedrende prosjektet, som vil ha stor betydning for innfartsårene til Bergen fra nord og øst. Disse medlemmer foreslår derfor 3 mill. kroner, som en planleggings-/oppstartsbevilgning til prosjektet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg stadig flere fagøkonomers påpekning av at investeringer i samferdselsinfrastruktur er lønnsom og verdiskapende omplassering av realformue, ikke forbruk. Disse medlemmer ser behov for å utrede utbygging av store samferdselsprosjekt organisert som egne selskap for å sikre fullfinansiering, lavest mulig finansieringskostnader og behandling av utbyggingskostnader som investering i offentlige budsjetter. Disse medlemmer legger til grunn at slike selskaper kan organiseres med ulik grad avoffentlig eierskap. I lys av den manglende forseringen av veiinvesteringer Regjeringen ser seg i stand til å gjennomføre innenfor gjeldende retningslinjer, mener disse medlemmer det er på sin plass med en del tiltak.
Disse medlemmer vil be Regjeringen utrede en reform, eksemplifisert som å bevilge størrelsesorden 300 mrd. kroner til anvendelse over en 10-15 års periode, for å sikre standarden på stamvegnettet. Disse medlemmer vil be Regjeringen ta initiativ til å utrede fondsstrukturer som kan brukes i fremtiden for å oppnå fullfinansiering av riksveiinvesteringer. Disse medlemmer vil be Regjeringen utrede hvorvidt disse to reformer kan realiseres uten vesentlige negative innvirkninger på innenlands økonomi, herunder hensyntatt virkninger av omplassering av finansformue til realverdier, og bruk av høy importandel gjennom internasjonale kjøps- og anbudsavtaler.
Disse medlemmer viser til at tilslutning til en slik utredning allerede nå, kan åpne for realisering av nye virkemidler i de nærmeste, kommende statsbudsjetter, samt gi et viktig signal til næringslivet i distriktene om bedring av rammebetingelser for lokalisering og lønnsom drift.
Disse medlemmer påpeker behovet for at behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett fokuserer sikring av fremdrift og planlagt oppstart i vesentlige investeringsprosjekter på veisektoren.
Disse medlemmer viser til at den 5,1 km lange undersjøiske Freifjordtunnelen i Møre og Romsdal, sammen med Ålesundstunnelene var finansiert og forutsatt rehabilitert innenfor Vegvesenets handlingsprogram 2006-2009. På grunn av økte kostnader er det for Freifjordtunnelen kun midler til å demontere takplatene, ikke montere nye. Disse medlemmer har merket seg at dette nå resulterer i en lang periode med svært mørk tunnel og en veibane konstant våt av inntrengende sjøvann. Rehabilitering av alle tre omtalte tunneler iht. standard fastsatt i Vegvesenets "Håndbok 21 - Veitunneler" er i ettertid kalkulert betydelig høyere enn tidligere bevilgning på 300 mill. kroner, ettersom rehabiliteringsbehovet var større enn tidligere beregnet. Disse medlemmer mener det her er behov for akuttiltak, og fremmer forslag om dette.
Disse medlemmer har merket seg St.prp. nr. 65 (2005-2006) Om en del saker på Samferdselsdepartementets område, hvor E18 Knapstad-Krosby varsles tatt opp i statsbudsjettet for 2007. Disse medlemmer viser til samme dokuments påpekning av at det er et mål å forsere utbyggingen av E18 i Østfold, og foreslår en bevilgning som sikrer oppstart av prosjektet, og hindrer mulige forsinkelser tilknyttet budsjettbehandlingen for 2007.
Disse medlemmer viser til merknader til St.prp. 38 (2005-2006) i Innst. S. nr. 95 (2005-2006) om Finnfastprosjektet, og til St.prp. nr. 65 (2005-2006) hvor redusert behov for finansieringsbidrag fra Sokn bomstasjon fremgår. Disse medlemmer viser til de betydelige lokale og prinsipielle innsigelser som er reist mot de begrunnelser som ligger til grunn for forlenget bompengeperiode på Sokn, og foreslår at det nå nedjusterte finansieringsbidraget tilleggsbevilges over statsbudsjettet.
Disse medlemmer viser til merknader under post 31 knyttet til rassikring av veien langs Kjøsnesfjorden, og fremmer forslag om en bevilgning nå på 5 mill. kroner øremerket prosjektering/oppstart som forberedelse til gjennomføring i 2007.
Disse medlemmer foreslår å øke post 30 med 161 mill. kroner, og ser for seg at midlene anvendes slik:
– Det bevilges 45 mill. kroner til fullføring av minimumsløsning i rehabiliteringsarbeidet for Freifjordtunnelen, ubrukte midler kan overføres til 2007 og samordnes med rehabiliteringen av Ålesundstunnelene.
– 15 mill. kroner øremerkes umiddelbar oppstart av planleggingsarbeidet for opprustning av E6 gjennom Gudbrandsdalen.
– 44 mill. kroner bevilges til dekning av det nå reduserte finansieringsbidraget fra Sokn bomstasjon til Finnfastprosjektet.
– 30 mill. kroner øremerket oppstart av E18 Knapstad-Krosby, som er et av hovedelementene i Østfoldpakka fase 1.
– 22 mill. kroner til rv 3 Gullikstad-Ulsberg tilleggsbevilges for å få pågående anlegg ferdigstilt uten forsinkelser eller redusert omfang.
– 5 mill. kroner øremerket prosjektering/oppstart av tunnelløsning for veien langs Kjøsnesfjorden i Jølster.
– 3 mill. kroner til planer for veitunnel gjennom Ulriken, Arnatunnelen.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med kr 164 000 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 272 000 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | ||
30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31, post 33, post 60 og post 72, forhøyes med | 272 000 000 | |
fra kr 4 420 100 000 til kr 4 692 100 000" |
"Stortinget ber Regjeringen utrede en reform for å sikre standarden på stamveinettet. En slik reform bør ta utgangspunkt i bevilgninger i størrelsesorden 300 mrd. kroner over en 10-15 års periode."
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til å utrede fondsstrukturer som kan brukes i fremtiden for å oppnå fullfinansiering av riksveiinvesteringer."
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2007 sørge for at rehabiliteringen av Freifjords- og Ålesundstunnelene fullføres iht. veinormalens standarder."
Komiteens medlemmer fra Høyre konstaterer at regjeringspartiene ikke ønsket å behandle Bergensprogrammet i Stortinget før jul 2005. Dette medførte ekstrakostnader for Bergen og prosjektet som det er rimelig at staten kompenserer. Disse medlemmer foreslår derfor å bevilge 14 mill. kroner i økte midler til Bergensprogrammet.
Disse medlemmer ønsker en raskere progresjon i arbeidet med utbedring av E6. Disse medlemmer foreslår en bevilgning på 15 mill. kroner til prosjektstart for ny E6 nord for Lillehammer, slik at nødvendige utredninger kan gjennomføres før behandling av ny nasjonal transportplan.
Disse medlemmer ønsker også en raskere progresjon i arbeidet med utvidelsen av E6 på strekningen Gardermoen-Biri, til firefelts motorveg med midtdeler. Prosjektet er foreløpig delt opp i fem delstrekninger: Hovinmoen-Dal, Dal-Minnesund, Minnesund-Skaberud, Skaberud-Kolomoen og Kolomoen-Biri. Disse medlemmer understreker viktigheten av at usikkerhet om de nordligste delstrekningene ikke forsinker igangsetting av strekningene som er klare til å påbegynnes. Disse medlemmer går derfor inn for en oppdeling, slik man gjorde på rv 2 Kløfta-Nybakk. Disse medlemmer ønsker oppstart på strekningen Hovinmoen-Minnesund og foreslår en bevilgning på 15 mill. kroner til dette arbeidet. Disse medlemmer viser for øvrig til at dagens vegstandard og kapasitet er for dårlig i forhold til trafikkveksten. Det har vært svært mange ulykker på strekningen og for tiden er det ledig kapasitet i anleggsbransjen og mange permitterte ansatte.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | ||
30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31, post 33, post 60 og post 72, forhøyes med | 155 000 000 | |
fra kr 4 420 100 000 til kr 4 575 100 000" |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen har forlenget innkrevingen over Sokn bomstasjon for å finansiere Finnfastprosjektet. Dette medlem viser til Innst. S. nr. 183 (2005-2006) hvor Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer forslag i tre punkter om 1) å overføre rentefritt lån på Rennfast på 16,7 mill. kroner til Finnfast; 2) at drifts- og vedlikeholdskostnader på vegnettet ikke skal finansieres i nedbetalingstiden ved hjelp av ferjeavløsningsmidler fra fylke og kommune, men finansieres over ordinært budsjett; og 3) at på vanlig måte å legge til grunn trafikkgrunnlaget som er anbefalt av Vegdirektoratet. Dette medlem mener disse tiltakene vil forkorte bompengeperioden på Sokn. Dette medlem konstaterer med undring at flertallet fra regjeringspartiene ikke vil bidra til en slik nedkorting av bompengeperioden på Sokn.
Regjeringen foreslår en tilleggsbevilgning på 40 mill. kroner til rassikring, som fordeles på følgende prosjekter:
Mill. kroner | |
Rv 43 Aunevik - Bukkesteinen i Vest-Agder | 10 |
Rv 55 Stedjeberget i Sogn og Fjordane | 10 |
Rv 62 Fresvika - Jordalsgrend i Møre og Romsdal | 10 |
E10 Fjøsdalen i Nordland | 5 |
Rv 91 Ura i Troms | 5 |
Sum | 40 |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter opp om at flere rasutsatte vegstrekninger blir sikret ved tilleggsbevilgning. Rassikring er imidlertid en underprioritert oppgave, som ikke mottar den oppmerksomhet behovene tilsier, og heller ikke prioriteres som forutsatt i NTP 2006-2015. Disse medlemmer viser til at flere tett trafikkerte strekninger ukentlig utsettes for ras og steinfall visse tider på året, og at dette ut over den fysiske faren for materiell, liv og helse, påfører veifarende og pårørende til barn avhengige av skoleskyss, store mentale belastninger. Mange strekninger har helt prekære forhold, preget av usikkerhet i den grad at ferdsel unnlates. Disse medlemmer har merket seg vegmyndighetenes og fylkesmyndighetenes påpekning av den akutte situasjonen langs rv 70 Opdølstranda i så måte. Disse medlemmer ønsker å øke bevilgningen til akutt rassikring med 55 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 95 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett. Rassikring av rv 70 Opdølstranda (strakstiltak) bevilges 15 mill. kroner. Rassikringstiltak for akuttbehov ellers økes med 40 mill. kroner.
Disse medlemmer har imidlertid merket seg at heller ikke en slik økning er nok til å dekke fastslåtte sikringsbehov.
Disse medlemmer har merket seg at rassikring for riksveien langs Kjøsnesfjorden i Jølster, nå har fått en tilrådd løsning fra vegmyndighetene i form av tunnel. Disse medlemmer viser til de store rastilfellene med innesperrede trafikanter vi har hatt på strekningen, disse medlemmers merknad vedrørende denne strekningen ved fjorårets behandling av revidert budsjett, og imøteser at Regjeringen innarbeider midler for oppstart av dette prosjektet i statsbudsjettet for 2007. Disse medlemmer viser i tillegg til merknader og forslag under post 30 for å sikre oppstart uten unødig opphold.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med kr 55 000 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 95 000 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | ||
31 | Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post 30 og post 60, forhøyes med | 95 000 000 | |
fra kr 265 200 000 til kr 360 200 000" |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at områder med rasproblemer finnes i de fleste fylker og at det gjenstår mye før det norske vegnettet er rassikret. Dette medlem vil peke på den store utrygghetsfølelse som fare for ras skaper. Dette medlem peker videre på at ras også i enkelte områder og i noen perioder kan være et framkommelighetsproblem. Særlig vil dette være tilfellet for veier med høy trafikk eller på steder hvor omkjøringsmulighetene er dårlige. Dette medlem ser med bekymring på stengte veier som vil kunne medføre økte kostnader for næringslivet og kunne bidra til en sentralisering av næringsaktivitet i rasutsatte områder. Innsats for rassikring er viktig for at befolkningen skal føle trygghet og for at folk og næringsliv skal ha et sikkert og stabilt transporttilbud. Dette medlem vil derfor understreke viktigheten av oppstart og videreføring av prosjekter for sikring mot snø-, is-, stein- og løsmasseskred.
Dette medlem vil peke på at områder i fylker som Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Nordland og Troms er spesielt rasutsatt. Dette medlem vil spesielt peke på situasjonen på riksveg 70, Opdølstranda, der rasaktiviteten har økt betydelig den siste tiden. Det har i det siste vært flere ulykker der kjøretøy er truffet av steinsprang, og tidligere har det vært flere dødsulykker på denne strekningen. Daglig trafikkerer ca. 2 000 kjøretøy denne svært rasutsatte strekningen, deriblant skolebusser med barn og unge. Dette medlem vil også vise til situasjonen på riksveg 63 mellom Geiranger og Grotli, en strekning som på mange måter er livsnerven til reiselivsnæringen i regionen. Denne vegen er ofte stengt på grunn av fare for snøras ved Stavbrekka, som ligger på Opplandssiden av riksvegen. Vegstrekningen er særdeles viktig for reiselivsnæringen, og er inngangsporten til et av landets mest besøkte reisemål, Geiranger. Dette medlem vil også spesielt nevne behovet for rassikring på strekninger som riksveg 91 Ura i Troms, E 10 Fjøsdalen i Nordland, riksveg 62 Fresvika-Jordalsgrenda i Møre og Romsdal, riksveg 15 Kjøsnes-Lunde i Sogn og Fjordane, riksveg 550 Solesnes i Hordaland og riksveg 13 Suldalsvegen i Rogaland.
Dette medlem viser til den store satsingen på rassikring som ble gjennomført av regjeringen Bondevik II i forrige periode. Innsatsen mot rassikring ble styrket med over 30 pst., fra i gjennomsnitt 370 mill. kroner i perioden 1998-2001, til i snitt 490 mill. kroner pr. år i 2002-2005. Over 37 rasutsatte strekninger og 130 rasutsatte punkter ble utbedret i perioden. Dette medlem mener denne satsingen må videreføres og foreslo derfor i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2005-2006) å øke bevilgningen til rassikring med 25 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag til budsjett. Dette medlem foreslår nå å øke bevilgningen på kap. 1320 post 31 med 25 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | ||
31 | Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post 30 og post 60, forhøyes med | 65 000 000 | |
fra kr 265 200 000 til kr 330 200 000" |
Det foreslås en tilleggsbevilgning på 1 mill. kroner til dekning av kostnader i forbindelse med utvidelse av tilbudet med nattferjer i sambandet Stavanger-Tau fra 1. juli 2006.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at ferjedrift er en del av det offentlige veinettet, og at i mange områder er ferjetransport helt avgjørende for et eksportrettet næringsliv. Disse medlemmer har merket seg at mange kyst- og øysamfunn bidrar med en meget høy verdiskaping og eksportinntekter, og hvor ferge- og båtfrekvensen er begrensende for mulighetene til å videreutvikle virksomheten. Disse medlemmer har merket seg situasjonen beskrevet fra Lovund i Lurøy, for øy- og kystkommunene Herøy, Alstadøy, Leirfjord, Dønna og Tranøy/Senjafergene i tillegg til en rekke andre kystsamfunn. Disse medlemmer mener det er behov for snarest å redusere de strukturelle ulempene slike bedrifter har i forhold til et veinett basert på fergetransport, og fremmer forslag for å etablere flere avganger.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med kr 10 000 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 11 000 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | ||
72 | Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post 30, forhøyes med | 11 000 000 | |
fra kr 1 355 000 000 til kr 1 366 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at de ønsker å bevilge 1 mill. kroner utover Regjeringens forslag under kap. 1320 post 72 slik at tilbudet med nattferje i sambandet Stavanger-Tau kan utvides fra 1. juni 2006.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | ||
72 | Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post 30, forhøyes med | 2 000 000 | |
fra kr 1 355 000 000 til kr 1 357 000 000" |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil peke på at mange lokalsamfunn er avhengige av ferjer. Riksvegferjene utgjør en viktig del av et godt kommunikasjonstilbud for innbyggere og næringsliv. Dette medlem vil understreke at det er avgjørende med et best mulig tilbud når det gjelder frekvens og kapasitet. Dette medlem foreslår å øke bevilgningen til drift av riksvegferjer med 5 mill. kroner utover Regjeringens forslag, slik at bl.a. tilbudet med nattferje Stavanger-Tau kan utvides allerede fra 1. juni i år.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | ||
72 | Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post 30, forhøyes med | 6 000 000 | |
fra kr 1 355 000 000 til kr 1 361 000 000" |