Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

11.4 Kap. 909 Refusjonsordning for sjøfolk

Tilskuddsordningen forvaltes av Sjøfartsdirektoratet på grunnlag av regelverk fastsatt av Nærings- og handelsdepartementet. For skip i nettolønnsordningen gis refusjon for innbetalt inntektsskatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift for sjøfolk innenfor ordningen. På bakgrunn av Regjeringens forslag om å innføre skattefritak for tariffmessig hyretillegg for sjøfolk fra 1. juli 2006 foreslås bevilgningen redusert med 15 mill. kroner, fra 1 225 til 1 210 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Høyre og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Regjeringen tidligere har aktivt motarbeidet kravet om å innføre nettolønnsordning for Hurtigruten. Etter disse medlemmers syn er Hurtigruten svært konkurranseutsatt fra utenlandske rederier som har cruisetrafikk langs norskekysten til langt lavere kostnader enn Hurtigruten. Disse medlemmer er også kjent med at Hurtigruten Group vurderer å flagge ut for å redusere utgiftene, noe som vil medføre tap av norske arbeidsplasser. Disse medlemmer viser til at det er fullt mulig å innføre nettolønnsordning for Hurtigruten, og at det heller ikke er til hinder i henhold til EØS-avtalen. Disse medlemmer mener det er viktig å sikre mest mulig lik konkurranse for hurtigruten og ivareta norske arbeidsplasser.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen innføre nettolønnsordning for Hurtigruten, senest fra 1. januar 2007."

Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker at Norge skal være en ledende skipsfartsnasjon og viser i den anledning til målet i St.meld. nr. 31 (2003-2004) "Vilje til vekst" som et samlet storting i stor utstrekning sluttet seg til. Disse medlemmervil sikre næringens konkurransedyktighet mest mulig, samt bidra til at maritim kompetanse beholdes i Norge. En offensiv og fremtidsrettet skipsfartspolitikk innebærer satsing på maritim kompetanse i alle ledd i de maritime næringer, også når det gjelder norske sjøfolks kompetanse. Disse medlemmer vil derfor videreføre den kompetansemodellen som sentrum-Høyre-regjeringen utformet og som stimulerer sysselsetting av norske sjøfolk. Modellen er en videreføring av nettolønnsordningen for sjøfolk om bord på skip i petroleumsvirksomhet i NOR og for sjøfolk i sertifikatpliktige stillinger innenfor tilskuddsordningen.

Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn, og med referanse til departementets svar på spørsmål nr. 10 fra Høyres fraksjon, at kap. 909 post 73 reduseres med 165 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag til 1 060 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

909

Refusjonsordning for sjøfolk

73

Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslagsbevilgning, nedsettes med

180 000 000

fra kr 1 225 000 000 til kr 1 045 000 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til de endringene Regjeringen gjorde i nettolønnsordningen for sjøfolk i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2006. Dette var endringer dette medlem var mot den gang og fortsatt er mot. Dette medlem foreslår derfor at reglene i nettolønnsordningen for sjøfolk reverseres tilbake til de som regjeringen Bondevik II la opp til i forbindelse med statsbudsjettet for 2006 og at disse endringene får virkning fra 1. juli 2006.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

909

Refusjonsordning for sjøfolk

73

Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslagsbevilgning, nedsettes med

110 000 000

fra kr 1 225 000 000 til kr 1 115 000 000"