Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

11.2 Kap. 904 Brønnøysundsregistrene (jf. kap. 3904)

Som følge av endringer i skatte- og avgiftslovgivningen ble det en svært stor økning i saksinngangen til Foretaksregisteret og Enhetsregisteret i Brønnøysundregistrene i perioden oktober 2005 til februar 2006. Det ble mottatt ca. 35 000 flere meldinger, og gebyrinntektene økte med om lag 120 mill. kroner.

Hensynet til selskapenes drift og konsekvenser for Skatteetatens aksjonærregister (innleveringsfrister, intern behandling i Skatteetaten og forberedelse til skatteligningen) m.v. har ført til betydelig ressursbruk i Brønnøysundregistrene for å få gjennomført rask saksbehandling. Brønnøysundregistrene omdisponerte ressurser fra andre oppgaver og benyttet betydelig overtid i perioden. Påløpte merutgifter er beregnet til 5 mill. kroner.

Brønnøysundregistrene er i ferd med å avslutte arbeidet med å tilrettelegge et system for modellering og generering av elektroniske meldinger. Dette er et viktig element i etableringen av en tjenesteorientert arkitektur og standardisering av utveksling av informasjon.

Innføring av et informasjonsmodelleringssystem gjør Oppgaveregisteret i stand til å bruke sin database for å kartlegge det eksisterende samordningspotensialet på en effektiv måte og for å gjennomføre standardiseringsarbeidet mht. offentlige IKT-systemer. Arbeidet vil gi gevinst både ved at Altinn får levert tjenester i samsvar med overordnet målsetting, i de enkelte virksomheter, og også samfunnsmessig ved bl.a. en enhetlig offentlig IT-struktur. For å lykkes, er det avgjørende at Brønnøysundregistrene har tilstrekkelig kapasitet og kompetanse på området.

På dette grunnlag forslås det en bevilgningsøkning på 2,1 mill. kroner til kjøp av spisskompetanse i 2006.

Samlet fremmes det forslag om å øke bevilgningen under kap. 904 post 1 med 7,1 mill. kroner, fra om lag 202,7 til om lag 209,8 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Altinn sentralforvaltning (ASF) har på oppdrag fra Nærings- og handelsdepartementet utarbeidet en handlingsplan for å nå målsettingen i etjeneste-strategien om at 50 prosent av all lovpålagt innrapportering skal kunne skje via Altinn i 2006.

Utviding og videreutvikling av Altinn er en prioritert politisk satsing, jf. drøfting i Stortinget av Riksrevisjonens rapport om forenklingsarbeidet for næringslivet, Dokument nr. 3:10 (2004-2005). Gjennom skjemautvikling må det sikres løsninger som er brukervennlige. Dette krever tett dialog og samarbeid mellom etatene og ASF. Interessen for å ta i bruk Altinns tjenester er økende. Den nye Arbeids- og velferdsetaten (NAV) vil nå ta i bruk Altinn. Det er behov for å styrke mottaksapparatet for å ivareta etatenes behov for informasjon, veiledning og for å styrke kapasiteten på skjemautvikling. Formålet er å sikre at etatene får en kvalitetsmessig god innfasing i Altinn og styrking av kapasiteten mht. kontakt med og oppfølging av etatene, bl.a. for å sikre brukervennlige løsninger.

Etter dagens finansieringsmodell for Altinn skal bevilgningen på post 22 dekke fellesoppgavene knyttet til løsningen, et arbeid som utføres på vegne av alle offentlige etater med innrapportering fra næringslivet. Disse ikke-etatsspesifikke oppgavene er definert som permanente oppgaver særlig knyttet til forvaltning av leverandørkontrakt og av etatskontrakter, videreutvikling, bistand til nye etater, kvalitetssikring, informasjon og markedsføring. I denne oppbyggingsfasen er det nå behov for en mindre økning av ressursene for å møte etterspørselen.

Det forelås en bevilgningsøkning på 1,5 mill. kroner for 2006 til å styrke Altinn sentralforvaltning.

For å sikre fremdrift og kvalitet i arbeidet med ny leverandørkontrakt for drifting av den tekniske løsningen i Altinn til 1. januar 2008, må vesentlige deler av forarbeidet knyttet til forstudie, spesifikasjon og utlysingsstrategi gjøres i 2006. Forarbeidet skal finansieres som et spleiselag mellom de deltakende etater i Altinn. Brønnøysundregistrenes andel er på 3 mill. kroner.

Det er avgjørende for videreutviklingen av Altinn at den nye kontakten forberedes grundig. Brønnøysundregistrene må ha den ledende rollen for å sikre at de overordnede politiske målsettingene og prioriteringene legges til grunn for arbeidet. Bevilgningen knyttet til post 22 dekker kun ordinære drifts- og utviklingsutgifter knyttet til Forvaltning av Altinnløsningen. På denne bakgrunn fremmes forslag om en engangsbevilgning på 3 mill. kroner for 2006 til dette formålet.

Samlet fremmes det forslag om å øke posten med 4,5 mill. kroner, fra 33,1 mill. kroner til 37,6 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.