Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelse datert 12. mai 2006 fra Samferdselsdepartementet ved statsråden i saken.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at det gjennomføres tre prøveprosjekter etter en OPS-modell, og at en fullstendig og systematisk evaluering av erfaringene med OPS-prosjektene skal foretas. I denne evalueringen vil fordeler og ulemper ved en OPS-modell bli vurdert. Flertallet vil vise til at også regjeringen Bondevik var opptatt av å få gjennomført en slik evaluering før det eventuelt skulle vurderes ytterligere bruk av OPS-modellen for nye prosjekter, jf. blant annet St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015, side 62.
Flertallet vil imidlertid vise til Innst. S. nr. 107 (2004-2005) Om gjennomføring av E18 Grimstad-Kristiansand som OPS-prøveprosjekt med delvis bompengefinansiering, jf. St.prp. nr. 33 (2004-2005), der Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet skriver:
"Disse medlemmer er skeptiske til bruken av OPS som finansieringsmetode, og er bekymret for den totale utviklingen når det gjelder bruken av OPS som finansieringsløsning for veiprosjekter."
Flertallet viser til at i Nasjonal transportplan 2006-2015 er det på strekningen E136 Dombås-Ålesund foreslått en statlig investeringsramme på 660 mill. kroner for hele perioden. I første del av perioden er det prioritert å fullføre utbyggingen av E136 på strekningen Horgheimsundet-Sogge Bru. Prosjektet blir etter planen åpnet for trafikk ved årsskiftet 2006/2007. I tillegg er det lagt opp til å starte utbyggingen av strekningen Monge-Marstein i 2009.
Flertallet vil vise til Budsjett-innst. S. nr. 13 (2005-2006) side 19, jf. St.prp. nr. 1 (2005-2006) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006), der flertallet skriver:
"Flertallet […] ønsker at utredningen av prosjektfinansiering skal gjennomføres så raskt at et slikt system kan inngå i finansieringen av prosjekter for budsjettet for 2007."
Flertallet viser til at Regjeringen er i gang med utredningen av prosjektfinansiering.
Flertallet er opptatt av finansieringsmåter for samferdselsprosjekt som sikrer lavest mulig finansieringskostnader, slik at midlene blir brukt til bygging av infrastruktur i stedet for dekning av rentekostnader.
Flertallet tilrår derfor at Dokument nr. 8:53 (2005-2006) avvises.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det i første omgang skal gjennomføres tre prøveprosjekt etter en OPS-modell, og at en fullstendig og systematisk evaluering av erfaringene med OPS-prosjektene skal foretas etter at kontrakten for det tredje prosjektet er inngått i juni d.å. Disse medlemmer har merket seg at Vegdirektoratets inntrykk er at OPS-modellen fungerer godt i markedet og at det gjennomgående har vært gode tilbakemeldinger på gjennomføringen av anskaffelsesprosessen fra tilbyderne. Disse medlemmer har også merket seg at foreløpige vurderinger av prosjektene har vist at de endrede rammebetingelsene som OPS-modellen gir, bl.a. med full tilgjengelighet av midler gjennom hele byggeprosessen, har gitt redusert byggetid og anleggskostnader.
Disse medlemmer viser til at strekningen E136 Ålesund-Oppland grense er på ca. 230 km. Store deler av eksporten fra Møre og Romsdal går på E136. De investeringsprosjektene som så langt er foreslått og prioritert i fylket, ligger på ulike deler av denne strekningen. Prosjektet med å fullføre utbyggingen av E136 på strekningen Horgheimsundet-Sogge bru blir etter planen åpnet for trafikk ved årsskiftet 2006/2007. I tillegg er det lagt opp til å starte utbygging av strekningen Monge-Marstein i 2009 og Flatmark-Monge. Det er også behov for å videreføre bygging av ny innfartsveg til Ålesund fra Spjelkavik på strekningen Breivika-Lerstad. En strekning med svært høy ulykkesfrekvens og store behov for forbedringer, er stamvegen rundt Tresfjorden. Ei bru over Tresfjorden vil korte ned avstandene og redusere ulykkesfrekvensen.
Disse medlemmer mener at viktige faktorer på strekningen som at næringstransporten fra inn- og utland er økende, at trafikksikkerhetsproblemene med fare for tap av liv og helse øker, og at trafikkostnadene er økende, taler for at strekningen bør prioriteres når nye OPS-prosjekter skal igangsettes.
Disse medlemmer har ellers ingen merknader og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere organisering av utbygging og drift av hele eller deler av strekningen E136 Ålesund-Oppland grense som OPS-prosjekt uten bompenger."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at viktige premisser for modellen har vært og fortsatt er, at politisk styring og offentlig innflytelse ikke skal gå tapt. Etter disse medlemmers mening vil eventuelle nye vedtak om bruk av OPS-modellen være aktuelle for prosjekter hvor det er vesentlige samfunnsøkonomiske gevinster ved en raskest mulig gjen-nomføring, og hvor prosjektenes størrelse og kompleksitet er fremtredende. OPS-modellen vil også være naturlig der krav til standard på fremtidig drift og vedlikehold er uomtvistelig. Disse medlemmer vil understreke at eventuelle prosjekter må ha en faglig og politisk god begrunnelse, og de må være ønsket lokalt dersom prosjekter skal bompengefinansieres. Disse medlemmer vil peke på at slik Statens vegvesen i dag er organisert, vil alle oppdrag måtte ut på anbud, og at OPS-organisering således ikke innebærer store avvik fra tradisjonell gjennomføring av store infrastrukturprosjekter.
Disse medlemmer er oppmerksom på at OPS-modellen er omstridt, og er tilfreds med at statsråden vil gjennomføre den varslede evalueringen der alle fordeler og ulemper skal vurderes opp mot hverandre. Disse medlemmer vil peke på at naturlige komponenter i evalueringen er fokus på hvordan finansieringskostnadene i OPS-prosjekter kan reduseres. Disse medlemmer mener også det vil være fornuftig å følge med på utviklingen i EUs arbeid med direktivforslag om offentlig-privat samarbeid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker på at bruk av OPS-modellen gjør det mulig å behandle investering i infrastruktur som investering i statlige budsjetter. Disse medlemmer mener derfor at bruk av modellen må utvides betydelig som en del av et nødvendig løft for veisektoren i Norge. Disse medlemmer peker på at organisering av store veiutbyggingsprosjekt i egne selskap – der statlig eierandel kan være stor eller liten – gjør det mulig å foreta periodisering og derved oppnå et skille mellom drift og langsiktige investeringer.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om gjennomføring av flere OPS-prosjekter der det samtidig gjøres rede for hvordan OPS-modellen kan brukes til å skille mellom drift og langsiktige investeringer i statlige budsjetter."