Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Når det gjelder kapitler og poster som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til de framlagte forslagene i proposisjonen.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, har merket seg at Regjeringen foreslår å sette ned bevilgingen over kap. 702 post 1 med 8 mill. kroner, og at dette er en følge av sterk kronekurs og dermed lav innkjøpspris for legemidlet Tamiflu.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er opptatt av at en så raskt som mulig må komme i gang med et vaksinasjonsprogram knyttet til hjernehinnebetennelse hos barn (pneumokokkvaksine). Disse medlemmer har merket seg helse- og omsorgsministerens uttalelse om at dette er viktig å få på plass, og at en skulle starte forhandlinger knyttet til pris hos leverandøren. Disse medlemmer støtter statsrådens initiativ på dette området, men finner likevel grunn til å foreslå en bevilgning på dette kapitlet slik at en ikke mister unødig tid som følge av at forslag om inndekning av eventuell kostnad knyttet til et slikt vaksinasjonsprogram må vente til begynnelsen av 2006. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn forslag om at bevilgningen på kap. 710 Nasjonalt folkehelseinstitutt post 21 økes med 50 mill. kroner som øremerkes innkjøp av pneumokokkvaksine slik at denne vaksinen kan bli en del av barnevaksinasjonsprogrammet. Disse medlemmer foreslår videre at disse midlene skal kunne overføres til 2006. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 29 (2005-2006) vil fremme forslag om inndekning gjennom overføring fra Statens petroleumsfond over kap. 5800 post 50.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

710

Nasjonalt folkehelseinstitutt

21

Formidlingsvirksomhet forhøyes med

50 000 000

fra kr 137 852 000 til kr 187 852 000"

"Regjeringen gis fullmakt til at inntil 50 mill. kroner, knyttet til innkjøp av pneumokokkvaksine under kap. 710 post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres til 2006 utover de midler som kan overføres i henhold til Bevilgningsreglementet."

Komiteen registrerer at Regjeringen foreslår å utsette arbeidet med å gjøre det lovpålagte meldesystemet elektronisk inntil det er tatt endelig stilling til innholdet i et fremtidig meldesystem. Komiteen vil understreke viktigheten av å få på plass et nasjonalt system for registrering, analyse og forebygging av uønskede hendelser og feilbehandling i somatisk sykehus. Komiteen forutsetter at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med en orientering om fremdriften i dette arbeidet.

Komiteen har merket seg at Rikstrygdeverket har iverksatt forberedelser i forhold til innføring av henvisnings- og refusjonsrett for kiropraktorer og manuellterapeuter i tråd med Stortingets vedtak i Innst. S. nr. 240 (2004-2005). Komiteen mener det er gledelig at pasienter over hele landet nå kan dra rett til kiropraktor eller manuellterapeut uten å være henvist av lege. Det vil spare pasientene for masse byråkrati og minske presset på fastlegene.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det er en rekke personer som vil kunne ha nytte av en behandlingsreise til utlandet som i 2005 ikke får behandling på grunn av at bevilgningen på dette området er satt for lavt. Videre er det grunn til å merke seg at mange som har behov for ledsagertjeneste under denne typen opphold, ikke får dekket sine utgifter. Disse medlemmer frykter at flere må takke nei til behandlingsreise grunnet dette. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn forslag om å øke post 70 med 50 mill. kroner slik at flere skal kunne få tilbud om behandlingsreise. Disse medlemmer fremmer forslag om at bevilgningen skal kunne overføres, dvs. at post 70 tilføres stikkordet kan overføres. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 29 (2005-2006) vil fremme forslag om inndekning gjennom overføring fra Statens petroleumsfond over kap. 5800 post 50.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

729

Nasjonalt folkehelseinstitutt

70

Behandlingsreiser til utlandet, kan overføres, forhøyes med

50 000 000

fra kr 83 660 000 til kr 133 660 000"

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til oppblomstringen av legionella som fant sted i Østfold sommeren 2005, og som førte til at svært mange måtte behandles i sykehus. Ifølge informasjon fra sykehuset i Østfold, som er gjengitt i pressen, førte epidemien til en ekstrautgift for sykehuset på ca. 30 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstreviser også til at daværende helseminister, Ansgar Gabrielsen, uttalte at de ekstrautgiftene som ble påført Sykehuset i Østfold, Fredrikstad, naturlig må deles av de impliserte, nemlig staten, lokalsykehuset selv og Helse Øst. Begrunnelsen for dette var at man må legge de samme prinsipper til grunn som for tsunami-katatrofen i Thailand. Gabrielsen uttalte videre at staten burde ta den største byrden, for å unngå at befolkningen i Østfold får et redusert helsetilbud i etterkant av legionella-epidemien. Disse medlemmer vil derfor foreslå å øke kap. 732 post 71 med 20 mill. kroner øremerket sykehuset i Østfold.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

732

Regionale helseforetak

71

Tilskudd til Helse Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

20 000 000

fra kr 13 842 344 000 til kr 13 862 344 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil også peke på at daværende helseminister Ansgar Gabrielsen, ifølge pressen, lovet kompensasjon for de ekstraordinære utgiftene. For å unngå at befolkningen i Østfold får et redusert helsetilbud på grunn av sykehuset i Østfolds dårligere økonomiske situasjon som følge av legionella-epidemien, vil disse medlemmerforeslå å øke kap. 732 post 71 med 30 mill. kroner øremerket sykehuset i Østfold. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 29 (2005-2006) vil fremme forslag om inndekning gjennom overføring fra Statens petroleumsfond over kap. 5800 post 50.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

732

Regionale helseforetak

71

Tilskudd til Helse Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

30 000 000

fra kr 13 842 344 000 til kr 13 872 344 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at finansieringen av sjette byggetrinn ved sykehuset i Vestfold fortsatt ikke er på plass. Disse medlemmer viser også til flertallets merknader i Innst. S. nr. 240 (2004-2005) der det var enighet om "viktigheten av ferdigstillelse av 6. byggetrinn ved Sykehuset i Vestfold – Tønsberg og mener at dette må gis prioritet, uten at investeringen får konsekvenser for pasientbehandlingen." Disse medlemmer fremmer derfor forslag om å øke bevilgningen til Helse Sør RHF med 15 mill. kroner øremerket utbyggingen av sjette byggetrinn ved Sykehuset i Vestfold. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 29 (2005-2006) vil fremme forslag om inndekning gjennom overføring fra Statens petroleumsfond over kap. 5800 post 50.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

732

Regionale helseforetak

72

Tilskudd til Helse Sør RHF, kan overføres, forhøyes med

15 000 000

fra kr 7 673 120 000 til kr 7 688 120 000"

Komiteen har merket seg at aktiviteten i sykehusene i 2005 er høyere enn forutsatt, og at nye prognoser fra SINTEF Helse indikerer om lag 1,5 prosent vekst i antall DRG-poeng i 2005 sammenlignet med det som er lagt til grunn i bestillerdokumentet til de regionale helseforetakene. Komiteen registrerer at Regjeringen på denne bakgrunn foreslår å øke bevilgningen til innsatsstyrt finansiering av sykehus med 492,1 mill. kroner.

Komiteen har merket seg at utbetalingene i 2005 til refusjon av poliklinisk virksomhet ved sykehus m.m. er høyere enn budsjettert. Komiteen registrerer at Regjeringen på denne bakgrunn foreslår å øke bevilgningen til slik refusjon med 204 mill. kroner.

Komiteen registrerer at Regjeringen foreslår at det vedtatte statlige bidraget til fase 1 av St. Olavs Hospital på 2,9 mrd. kroner utbetales i sin helhet i inneværende år. Komiteen vil peke på at dette ikke endrer den totale rammen for det statlige bidraget til fase 1 av St. Olavs hospital. Det er bare utbetalingstidspunktet som forskyves.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at Regjeringen foreslår å bevilge 2 900 mill. kroner over inneværende års budsjett i stedet for å følge Stortingets vedtak om å bevilge disse midlene over en periode på 3 år. Disse medlemmer er noe forundret over dette forslaget all den tid at Stortinget nå har til behandling statsbudsjettet for 2006. Disse medlemmer er av den oppfatning at bevilgninger av denne størrelse burde blitt håndtert i form av en bevilgning i neste års statsbudsjett. Etter de debatter som har vært de senere år og i lys av den flertallsvedtatte innretning på økonomien, finner disse medlemmer denne bevilgningen underlig.

Komiteen har merket seg at apotekene har søkt om mindre støtte til fraktrefusjon og driftsstøtte enn i fjor, og at dette blant annet skyldes mer rasjonell forsendelse av varer fra apotekene gjennom billigere løsninger for postforsendelse. Komiteen synes dette er en positiv utvikling.