Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om endringer av bevilgninger for 2005 under Fiskeri- og kystdepartementets område
Dette dokument
- Innst. S. nr. 21 (2005-2006)
- Kildedok: St.prp. nr. 79 (2004-2005)
- Dato: 15.11.2005
- Utgiver: Transport- og kommunikasjonskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
Den tyske ubåten "U 864" ble senket av en britisk ubåt i norsk sjøterritorium vest for Fedje 9. februar 1945. Hele besetningen omkom. Vraket av "U 864" ble funnet av Sjøforsvaret i mars 2003, på ca. 150 m dyp, ca. to km vest for Fedje i Hordaland.
I St.meld. nr. 14 (2004-2005) På den sikre siden - sjøsikkerhet og oljevernberedskap ble det informert om at vraket av "U 864" representerer et mulig punktutslipp av 70 tonn kvikksølv, og at det gjøres grundige miljøvurderinger som bakgrunn for en vurdering av om, og i tilfelle hvilke, tiltak som eventuelt bør iverksettes.
Kvikksølv anses å være blant de farligste miljøgiftene.
Norsk institutt for vannforskning (NIVA) har på oppdrag fra Kystdirektoratet gjennomført en vurdering av hvilken risiko kvikksølvlasten i vraket representerer for miljøet. På bakgrunn av NIVAs rapport gjennomførte Kystdirektoratet konsultasjoner med bl.a. Havforskningsinstituttet, Fiskeridirektoratet og NIVA. Kystdirektoratet har på denne bakgrunn anbefalt at det iverksettes tiltak for å fjerne faren for kvikksølvforurensning.
Noe av kvikksølvet som befant seg om bord i "U 864" har allerede lekket ut, uten at man kan si hvor mye.
Regjeringen Bondevik II har på bakgrunn av usikkerheten knyttet til når ytterligere utslipp kan aktualiseres, ansett at man umiddelbart må gå i gang med et konkret arbeid for, om mulig, å fjerne forurensningsfaren fra vraket. Samtidig er det nødvendig at det gjøres et grundig forarbeid som sikrer at tiltak man iverksetter på og ved vraket ikke medfører fare for ytterligere forurensning.
Regjeringen har på denne bakgrunn sett det som nødvendig at Kystdirektoratet straks iverksetter et forprosjekt som skal klarlegge hvordan faren for forurensning fra vraket av "U 864" kan fjernes. Det ville ikke være mulig å dekke kostnaden for forprosjektet innenfor Kystverkets eksisterende ramme. Fiskeri- og kystdepartementet er ved kgl.res. av 1. juli 2005 gitt samtykke til å utgiftsføre i statsbudsjettet for 2005 inntil 5 mill. kroner ut over bevilgningen under kap. 1062 Kystverket post 1 Driftsutgifter.
Etter Kystdirektoratets vurdering av tilbud og forhandlinger med tilbydere må det legges til grunn et behov for 14,7 mill. kroner for gjennomføring av forprosjektet.
For at Kystdirektoratet skulle kunne fortsette arbeidet med forprosjektet og inngå avtale om gjennomføring av feltundersøkelser mv. på og ved vraket, ble Fiskeri- og kystdepartementet ved kgl.res. av 16. september 2005 gitt samtykke til å utgiftsføre i statsbudsjettet for 2005 ytterligere 9,7 mill. kroner, totalt inntil 14,7 mill. kroner ut over bevilgningen under kap. 1062 Kystverket post 1 Driftsutgifter.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til Dokument nr. 8:99 (2004-2005) samt Innst. S. nr. 280 (2004-2005) fra samferdselskomiteen der Regjeringen blir bedt om å gjøre greie for situasjonen med sannsynlig kvikksølvforurensning i den tyske ubåten U864 i forbindelse med statsbudsjettet for 2006. Vraket ligger ca. 2 km vest for Fedje i Hordaland. Vraket er brukket i 2 deler.
Komiteen er bekymret for de miljømessige konsekvensene et utslipp vil kunne få dersom 65-70 tonn kvikksølv skulle lekke ut. Komiteen er derfor tilfreds med at Kystverket nå har satt i gang med forprosjektet og feltundersøkelser i arbeidet med å finne løsninger for å få fjernet kvikksølvet fra vraket.
Komiteen vil be Regjeringen orientere Stortinget om framdriften av saken på egnet måte.
Komiteen har ellers ingen merknader og slutter seg til forslaget til bevilgning.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
Utgifter: | |||
1062 | Kystverket | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 14 700 000 | |
fra kr 818 300 000 til kr 833 000 000 |
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 15. november 2005
Per Sandberg leder |
Bård Hoksrud ordfører |