Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg 2

Det vises til brev fra Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite av 9. november 2004 om Forsvarets salg av Lista flystasjon. Komiteen ber i den forbindelse om en nærmere orientering om avhendingen av eiendommen til Lista Flypark AS.

Stortinget vedtok i 1994 å nedlegge Lista flystasjon fra 1. juli 1996, jf. Innst. S. nr. 141 (1993-1994) til St.prp. nr. 27 Om visse organisasjonsendringer mv. i Forsvaret. Bakgrunnen var at det ikke lenger forelå noe militært behov for stasjonen. I lys av forsvarskomiteens føringer i saken la Forsvarsdepartementet i 1994 frem spørsmålet om den videre bruken av flyplassen, jf. St.prp. nr. 50 (1994-95) Om visse organisasjonsendringer mv. i Forsvaret. Gjennom behandlingen av saken, jf. Innst S. nr. 182 (1994-95), ble Stortinget gjort kjent med at det forelå betydelige kostnadsmessige og andre utfordringer i å omgjøre stasjonen til et aktivt, sivilt næringsområde. Stortinget sluttet seg derfor til at Forsvaret inntil videre kunne forsette som eier av eiendommen. Likeledes at den kunne anvendes til næringsformål og eventuelt militære formål i en periode på inntil 10 år, eller inntil sivil næringsvirksomhet var etablert, innenfor en kostnadsramme på 50 mill. kroner.

Med utgangspunkt i ovennevnte har Forsvarsbygg arbeidet aktivt med å utvikle eiendommen med sikte på salg av flystasjonen. Størstedelen av stasjonen ble tidlig leid ut til Lista Lufthavn AS (LILAS) for drift og næringsutvikling. LILAS-avtalen inneholdt også en forkjøpsrett til eiendommen. Denne retten til å kunne kjøpe hele eiendommen ble senere frafalt, jf. vedlagte kopi av brev av 13. desember 2002. Forkjøpsretten til den delen av området som leies, har LILAS fortsatt beholdt.

Utfordringene har vært store med hensyn til salg av hele eiendommen. Det vises i den forbindelse til vedlagte brev fra Forsvarsbygg av 19. november 2004, der det redegjøres nærmere for salgsprosessen med vekt på spørsmålet om salgssum og innhentede takster. Det vises også til brev til Stortingets president av 3. februar 2004 med svar på spørsmål nr. 306 til skriftlig besvarelse vedrørende Forsvarets salg av Lista flystasjon: "Er prinsippet om offentlig utlysning blitt fulgt ved salget av Lista flystasjon, og hvorfor er ikke Forsvarets forpliktelser ved gjennomføringen av salget sikret ved tinglysning?".

Forsvarsbyggs salg av Lista flystasjon er basert på følgende regelverk for avhending av statlig eiendom:

  • – Stortingets fullmakt vedrørende fast eiendom, jf. St.prp. nr. 1 (2001-2002) Statsbudsjettet for 2002, romertall VIII: "Stortinget samtykker i at: Forsvarsdepartementet kan: a) avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris."

  • – Instruks for avhending av fast eiendom mv. av 1997, som er statens eget regelverk for å sikre at all avhending skjer på en god og forsvarlig måte.

Forsvarsbygg foretar løpende egenkontroller av kvaliteten og ressursanvendelsen knyttet til hele etatens virksomhet. Når det gjelder salget av Lista flystasjon, medførte dette at det ble initiert en egen intern kvalitetskontroll høsten 2003. På bakgrunn av denne igangsatte Forsvarsbyggs konsernledelse flere arbeider, som resulterte i tre rapporter fremsendt styret. Rapportene følger vedlagt:

  • – Oppsummerings- og tiltaksrapport fra Forsvarsbyggs ledelse av 15. august 2004.

  • – Ekstern juridisk vurdering - rapport av 4. august 2004.

  • – Intern revisjonsrapport i Forsvarsbygg av 18. juni 2004.

Av disse gjennomgangene fremgår det at avhendingsinstruksen ikke er fulgt på to punkter. Det ble for det første ikke innhentet ny takst som tok hensyn til alle økonomiske forhold for å fastsette eiendommens markedsverdi. Som det fremgår av gjennomgangene, var de første takstene som ble utarbeidet basert på urealistiske forutsetninger om trafikk- og næringsutviklingen på flystasjonen. Beløpet som Lista Flypark AS kjøpte eiendommen for ble derfor fremforhandlet med utgangspunkt i en senere takst på 11 mill. kroner, som Forsvarsbygg reduserte med 7,5 mill. kroner for manglende brannverntiltak. Samtidig påtok kjøper seg å overta forpliktelser (infrastruktur, tekniske anlegg og vedlikehold) på til sammen 14,5 mill. kroner, som Forsvaret likevel ville ha måttet ivareta.

For det andre har Forsvarsbygg ikke begrunnet sin beslutning om å foreta direkte salg av eiendommen til Lista Flypark AS gjennom nødvendig dokumentasjon, slik avhendingsinstruksen krever.

Forsvarsdepartementet viser til at Forsvarsbyggs oppsummerings- og tiltaksrapport konkluderer med at det ikke kan fastslås at staten er påført noe økonomisk tap ved eiendomssalget til Lista Flypark AS. Salget anses således å være innenfor de fullmakter Stortinget har gitt for avhending av eiendom.

Avhendingsinstruksen er statens eget regelverk for å sikre at salg av eiendom skjer på en god og forsvarlig måte. Forsvarsdepartementet er ikke tilfreds med at instruksen ikke er fulgt på enkelte punkter når det gjelder kravene til korrekt prosedyre. Departementet har imidlertid merket seg at Forsvarsbyggs styre har gått aktivt inn i saken, og at etatens ledelse har iverksatt endringer for å sikre at fremtidige eiendomssalg gjennomføres i tråd med gjeldende regelverk.

Forsvarsdepartementet er kjent med at Riksrevisjonen for tiden gjennomfører en forvaltningsrevisjon av avhendingsvirksomheten i Forsvarsbygg. I den forbindelse gjennomgås flere konkrete salgsprosjekter, herunder salget av Lista flystasjon. Forsvarsbygg har opplyst at man har bidratt aktivt med å tilrettelegge for at Riksrevisjonen vil få tilgang til all relevant informasjon i saken. Departementet imøteser resultatene av Riksrevisjonens gjennomgang.