Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 9

Det vises til brev av 2. juni 2005 fra Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite med ytterligere oppfølgingsspørsmål i forbindelse med behandlingen av Dokument 3:7 (2004-2005). Det ønskes redegjort nærmere for følgende:

1. "I sitt svarbrev til komiteen, datert 24. mai 2005, opplyser statsråden at Forsvarsbygg inngikk en rammeavtale med advokatfirmaet Steenstrup Stordrange DA i forbindelse med juridisk bistand til salgsvirksomheten. Det er kjent for komiteen at advokatfirmaet har gitt en juridisk betenkning angående avhending av Lista Flystasjon, etter at salget var foretatt. Komiteen ber opplyst om advokatfirmaet på noe tidspunkt ga juridisk bistand i selve salgsprosessen."

Forsvarsbygg har opplyst at advokatfirmaet Steenstrup Stordrange DA ikke har gitt juridisk bistand i selve salgsprosessen i Lista-saken. Som det fremgår av mitt brev av 24. mai 2005 til kontroll- og konstitusjonskomiteen, utarbeidet advokatfirmaet en evaluering av salget, etter at det var foretatt.

2. "I den åpne kontrollhøringen 9.mai 2005 ble det bekreftet at advokatfirmaet Steenstrup Stordrange DA fikk sitt oppdrag fra Skifte eiendom. Er det i samsvar med vanlig praksis at underliggende etater, og ikke regjeringsadvokaten, bestemmer hvem som skal få oppdrag om ekstern evaluering?"

Forsvarsbygg har opplyst at rapportene både fra internrevisjonen og fra advokatfirmaet Steenstrup Stordrange DA ble utarbeidet fordi man ønsket å få et bredest mulig grunnlagsmateriale for å vurdere salgsprosessen knyttet til Lista flystasjon. Arbeidet var med andre ord en del av et internt kvalitetssikringsarbeid i Forsvarsbygg og Skifte Eiendom.

I sin rapport stilte dessuten internrevisjonen en del spørsmål ved salgsprosessen som Forsvarsbygg/Skifte Eiendom selv ikke hadde tilstrekkelig kompetanse til å gi fullgode svar på, for eksempel EØS-rettslige forhold. Advokatfirmaet Steenstrup Stordrange DA ble derfor bedt om også å se på slike problemstillinger. Vurderingene i de to nevnte rapportene la for øvrig grunnlaget for en intern tiltaksplan for å bedre kvaliteten på Forsvarsbyggs avhendingsarbeid.

Med mindre departementet bestemmer noe annet, er det regjeringsadvokaten som er tillagt oppgaven som statens prosessfullmektig. Forsvarsbygg kan imidlertid være prosessfullmektig i egne saker, dersom det foreligger fullmakt fra Forsvarsdepartementet.

Når det derimot gjelder juridisk rådgivning i forbindelse med løpende saker som ikke er knyttet til prosedyrer for domstolene, kan etaten bruke egne ressurser, kjøpe bistand eksternt, eller eventuelt be om bistand fra regjeringsadvokaten gjennom departementet.

Forsvarsbygg anså ikke en juridisk vurdering av salget av Lista flystasjon å være en oppgave av en slik karakter at regjeringsadvokaten måtte involveres.

3. "I sitt svarbrev av 24.mai 2005 opplyser statsråden at rammeavtalen med advokatfirmaet Steenstrup Stordrange DA utløp 31.desember 2004. Komiteen ber opplyst om årsaken til at rammeavtalen ikke ble forlenget."

Forsvarsbygg har opplyst at rammeavtalen ble inngått i januar 2003 etter utlysning i henhold til lov om offentlige anskaffelser, da Skifte Eiendom var i en oppstartsfase. Det ble ansett som viktig og nødvendig å sikre at virksomhette hadde raskt tilgang på tilstrekkelig kompetanse og ressurser i forbindelse med det omfattende arbeidet med salg av Forsvarets eiendommer som skulle gjennomføres. Forsvarsbygg anser nå den samlede ressurstilgangen internt når det gjelder juridisk kompetanse til å være så god at det ikke er nødvendig å ha en rammeavtale for denne typen tjenester. Avtalen ble derfor ikke forlenget etter 31. desember 2004.