5. Andre saker
Den spanske leverandøren Izar ble av EU-kommisjonen i 2004 pålagt å betale tilbake ulovlig statsstøtte for årene 1999 og 2000, gitt av den spanske stat gjennom holdingselskapet SEPI. For å tilfredsstille EU-kommisjonen har Izar foretatt en oppdeling av selskapet til en militær og en sivil del. Den sivile delen selges ut. Det nye Izar, som har fått navnet Navantia, vil dermed bestå av de tidligere militære maritime verftene og noen sivile verft som har geografisk nærhet til de militære. Det spanske verftet som bygger de norske fregattene, vil inngå i Navantia.
Forsvaret arbeider med å overføre alle forpliktelser Izar hadde overfor Forsvaret til det nye selskapet Navantia. Dette gjelder både kontraktuelle forhold knyttet til bygging av fartøyene og industrielle forhold knyttet til gjenkjøpsavtalen.
Regjeringen informerte Stortinget i St.prp. nr. 1 (2004-2005) om at det ikke ville bli noen sammenstilling av fartøy fire og fem i Norge, slik den opprinnelige gjenkjøpsavtalen la opp til. I stedet ville man arbeide for at det ble bygget ytterligere moduler til fartøyene i Norge som erstatning for sammenstillingen. Det er blitt underskrevet en intensjonsavtale mellom Izar og de norske verftene Bergen Mekaniske Verksted og Kleven Florø. Begge disse har nå fått kontrakter på bygging av ytterligere moduler iht. intensjonsavtalen. I tillegg ligger det i intensjonsavtalen at Izar skal bygge opp systemkompetanse ved de to verftene slik at de er i stand til å by på fremtidige vedlikeholdskontrakter på fartøyene.
Planen er at det skal ferdigstilles ett fartøy pr. år fra 2005 frem til 2009, og at de to første fartøyene, KNM Fridtjof Nansen og KNM Roald Amundsen, skal være operative i 2007.
Oppdateringen av de maritime overvåkningsflyene P-3C Orion startet som to mindre prosjekter for oppdatering av ulike deler av de fire P-3C flyene som ble anskaffet i 1989. Allerede under anskaffelsen av Orion-flyene ble det erkjent at deler av elektronikken i flyene måtte erstattes så snart ny spissteknologi var utprøvet og tilgjengelig på markedet til en overkommelig pris. Prosjekt 7188 ble startet opp ved Luftforsvarets forsyningskommando i 1992 for å realisere dette. Formålet med dette prosjektet var å gjøre Luftforsvaret i stand til å "løse definerte oppgaver på en langt bedre og mer effektiv måte enn i dag," og dette skulle realiseres ved å gi Orion-flyene "kapasitet både på og under havoverflaten, samtidig som flyene har en evne til å drive anti-ubåtkrigføring."
I 1994 ble så prosjekt 7189 startet opp for å utstyre Orion-flyene med selvforsvarsutstyr m.m. I 1995 godkjente departementet et forslag om at de to kategori 2-prosjektene skulle slås sammen, samlet under prosjekt 7188, med et justert planbeløp på 424 mill. kroner. Det oppstod også et merbehov på 86 mill. kroner for bl.a. å øke flyenes kapasitet og gjennom å gå inn i produksjonslinjen til oppdateringen av USN P-3C-fly, et tilbud som var en "pakkeløsning" som måtte kjøpes i sin helhet, og som ellers ble vurdert som det mest prisgunstige av flere vurderte anskaffelsesalternativer. Prosjektet hadde da en økonomisk ramme på 510 mill. kroner, med en valutakurs på 6,30 i forhold til dollar.
I denne sammenhengen besluttet Forsvarsdepartementet at prosjektet skulle videreføres som et kategori 2-prosjekt, men med spesiell omtale overfor Stortinget i de årlige budsjettproposisjonene.
I 1996 ble den økonomiske rammen øket til 639 mill. kroner, hovedsakelig på grunn av overskridelser som følge av pris- og valutaendringer og utskifting av utstyr som ikke tilfredstilte operative behov. I St.prp. nr. 58 (1999-2000) orienterte departementet Stortinget om overskridelsene i prosjektet, jf. Innst. S. nr. 238 (1999-2000). Selv om prosjektet ikke er et kategori 1-prosjekt, ble de totale kostnader 851 mill. kroner. Forsvarskomiteen tok i sin innstilling dette til etterretning.
Oppdateringen av det siste av de fire flyene ble foretatt første halvår 2000, og departementet vurderte ved dette tilfellet å oppjustere prosjektet til kategori 1 og legge det frem for Stortinget i forbindelse med investeringsproposisjonen våren 2000. Det ble besluttet å ikke gjøre dette fordi:
– To av flyene var allerede oppdatert og satt i drift i Norge, mens de to siste flyene var forventet levert i løpet av februar og april 2000. Dette medførte at prosjektet nærmest ville være avsluttet før Stortinget fikk behandlet saken.
– En anmodning til amerikanske myndigheter om en utsettelse av prosjektet, eventuelt en utsettelse av betaling i forhold til inngåtte kontrakter, kunne medføre at arbeidet stoppet opp. En konsekvens av dette ville være ytterligere utsettelser og dermed økning av prosjektets kostnader.
– Den operative situasjonen ved 333-skvadronen var kritisk, og det var svært viktig at flyene ble levert ferdig oppdatert, slik at de kunne settes i operativ drift så raskt som mulig.
Prosjektets omfang var allerede definert da det ble besluttet at det skulle være et kategori 2-prosjekt. Årsaken til en eventuell oppjustering til kategori 1 lå ikke i endringer i omfanget, men kostnadsøkninger i stor grad utenfor prosjektets kontroll. En ny godkjenningsprosess ville medføre forsinkelser og økte kostnader. Forsvarsdepartementet besluttet derfor våren 2000 å godkjenne rammeøkningen, orientere Stortinget om dette i St.prp. nr. 58 (1999-2000), og redegjøre for helheten etter at prosjektet var terminert. Forsvardepartementet har nå mottatt Forsvarsstabens termineringsrapport, og finner det derfor riktig å orientere Stortinget i denne meldingen.
Prosjektet var basert på en anskaffelse gjennom amerikanske myndigheter (FMS). Dette var det mest fordelaktige både mht. tid og totaløkonomi. I lengre tid ble imidlertid flere kommersielle leverandører vurdert. Det er fordeler og ulemper med ulike anskaffelsesstrategier. En helhetsvurdering der fordelene i driftsperioden til våpensystemet ble tillagt betydning, gjorde at en anskaffelse gjennom FMS-systemet ble valgt. Kravene til materiellet og kompleksiteten av dette gjør at det har vært svært fordelaktig å handle samtidig med amerikanske myndigheter. Forsvaret hadde ikke muligheter til å etablere en norsk prosjektorganisasjon med riktig kompetanse for å gjennomføre dette prosjektet som et kommersielt kjøp.
Det er heller ikke noe nå i ettertid som skulle tilsi at Forsvaret ved å velge en annen anskaffelsesstrategi, ville ha fått fly med tilsvarende ytelser, hurtigere eller med lavere kostnader i et levetidsperspektiv.
Flyet fremstår i dag som et moderne og effektivt maritimt patruljefly, fullt ut kapabelt til å utføre pålagte oppgaver og roller. Ytelsen i anti-ubåtrollen er forbedret. Dette har blitt vist under deltagelse i store internasjonale øvelser. I tillegg har flyet nå kapasitet til å støtte anti-overflateoperasjoner. Plattformen fremstår som vel tilpasset et fremtidig nettverksbasert forsvar.
Komiteen viser til at stortingsmeldingens kapittel 3 tar opp andre saker, herunder Prosjekt 6088 Nye fregatter og prosjekt 7188 P-3C Orion oppdatering.
Komiteen viser til Innst. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004).
Komiteen viser til at Norges store havområder krever evne til selvstendig norsk innsats med relevante operative kapasiteter. Komiteen vil videre vise til at Fridtjof Nansen-fregattene med NH-90-helikopter er en fleksibel kapasitet som er relevant innenfor alle former for operasjoner til havs, nasjonalt og internasjonalt.
Komiteen har merket seg den omstilling som har vært på verftssiden i Spania, etter at Izar ble pålagt å betale tilbake ulovlig statsstøtte av EU-kommisjonen. Komiteen har merket seg at Izar ble delt i en sivil og en militær del. Den militære delen kalles Navantia, og at det verftet som bygger de norske fregattene skal inngå i Navantia. Komiteen merker seg at planen er ferdigstilling av ett fartøy pr. år fra 2005 til 2009, og at de to første fartøyene, KNM Fridtjof Nansen og KNM Roald Amundsen, vil være operative i 2007.
Komiteen viser til Budsjett-innst. S. nr. 7 (2004-2005), jf. St.prp. nr. 1 (2004-2005), der det kommer fram at det ikke vil bli noen sammenstilling av fregattfartøy fire og fem i Norge, noe den opprinnelige gjenkjøpsavtalen la opp til. Forsvaret arbeidet som kompensasjon for at det ble bygget ytterligere moduler i Norge. Komiteen merker seg at det er blitt underskrevet en intensjonsavtale mellom Izar og verftene Bergen Mekaniske Verksted og Kleven Florø, og at disse verftene i henhold til intensjonsavtalen har fått kontrakter på bygging av ytterligere moduler. Komiteen merker seg videre at det i intensjonsavtalen ligger at Izar skal bygge opp systemkompetanse ved de to verftene slik at verftene er i stand til å by på fremtidige vedlikeholdskontrakter på fregattfartøyene. Komiteen vil til dette bemerke at det ikke er Izar eller Navantia som bestemmer hvor fregattene skal vedlikeholdes i fremtiden. Komiteen vil på dette punkt vise til Innst. S. nr. 137 (2004-2005), jf. Dokument nr. 8:37 (2004-2005) om å samle Forsvarets tunge verksteder i ett forvaltningsselskap, samt Forsvarsdepartementets høringsuttalelse til dette forslaget. I uttalelsen fra Forsvarsdepartementet kommer det fram at departementet vil komme tilbake til Stortinget med en egen sak om Forsvarets tunge verksteder i løpet av høsten 2005.
Komiteen vil bemerke at noen av Forsvarets tunge verksteder er knyttet til Sjøforsvaret, og at avklaringen høsten 2005 også er viktig for det framtidige vedlikeholdet av fregattene fordi situasjonen for tørrdokken på Haakonsvern vil bli avklart i samme sak.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, vil derfor understreke at forutsetningene for intensjonsavtalene kan bli endret som følge av den kommende stortingsbehandling av framtidig struktur og eierskap for Forsvarets tunge verksteder. Flertallet vil derfor understreke at Forsvaret ikke på noen måte skal bidra med ressurser i den oppbygging av systemkompetanse stortingsmeldingen viser til, før en framtidig verkstedstruktur er avklart høsten 2005.
Komiteen viser til den redegjørelse som står i stortingsmeldingen om prosjektets formelle avslutning og tar dette til etterretning. Komiteen mener alle oppdateringsprosjekter bør ha som formål å gjøre Luftforsvaret i stand til å løse definerte oppgaver på en bedre og mer effektiv måte. Komiteen merker seg at Forsvarsdepartementet nå har mottatt Forsvarsstabens termineringsrapport, og at departementet av denne grunn vil orientere Stortinget. Komiteen merker seg at flyet i dag er et moderne og effektivt maritimt patruljefly, fullt ut kapabelt til å utføre pålagte oppgaver og roller med forbedret ytelse i anti-ubåtrollen og kapasitet til å støtte anti-overflateoperasjoner.