Sammendrag
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om utbygging og finansiering av E18 Bjørvikaprosjektet.
Departementet legger videre fram forslag om å forlenge dagens bompengeordning i Oslo med inntil 5 år, til senest utløpet av 2012.
Utredninger om Bjørvika har pågått i mer enn 20 år. Omlegging av E18 har stått sentralt i dette arbeidet. Formålet med vegprosjektet er å legge til rette for byutvikling og å etablere et mer miljøvennlig transportsystem i området. Forutsatt at byutviklingen (Bjørvikabyen) kom i gang, var det lagt til grunn at prosjektet skulle gjennomføres som en del av Oslopakke 1, jf. St.prp. nr. 96 (1987-1988).
I St.meld. nr. 28 (2001-2002) Utvikling av Bjørvika er det redegjort for planlegging og byutvikling i området, med blant annet bygging av nytt operahus. Med E18 i tunnel er det ventet at 75-80 pst. av trafikken på nåværende E18 flyttes til tunnelen, og store arealer frigjøres for byutvikling.
Bjørvika er landets mest belastede kryssområde. Byutviklingen i området med bygging av ny opera gjør det nødvendig å legge om vegsystemet.
Det foreligger godkjente reguleringsplaner for hele Bjørvikaprosjektet. Prosjektet er delt i to etapper. Første etappe av vegprosjektet omfatter bygging av en om lag 1 200 meter lang tunnel med to løp under Bjørvika og Bispevika mellom Festningstunnelen og Ekebergtunnelen, hvorav om lag 700 meter som senketunnel. Det skal bygges kryss med Havnelageret og på Sørenga/Grønlia. Andre etappe av prosjektet består av utbygging av nytt vegsystem i dagen og inngår i reguleringsplanen kalt "Byplanen".
Det er lagt til grunn anleggsstart sommeren 2005 med sikte på at første etappe åpnes for trafikk i 2010. Andre etappe vil etter planen stå ferdig i 2012.
Kostnadsoverslaget er kvalitetssikret av ekstern konsulent i samsvar med prinsippene for styring av statlige investeringer.
Som omtalt i St.prp. nr. 1 (2004-2005) legger Samferdselsdepartementet til grunn en styringsramme på 3 920 mill. kroner for prosjektet. Dette er en økning på 850 mill. kroner sammenliknet med overslaget som ble lagt til grunn i finansieringsplanen i St.meld. nr. 28 (2001-2002). Økningen skyldes primært endrede forutsetninger for prosjektet. Videre legges det til grunn en kostnadsramme på 4 510 mill. kroner.
Prosjektet avlaster området for gjennomgangstrafikk og legger til rette for byutvikling i Bjørvika. Transportsystemet blir forbedret og integrert i landets største kollektivknutepunkt og gir et bedre trafikkmiljø. Prosjektets netto nytte (NN) er beregnet til om lag -2,9 mrd. kroner Netto nytte over totale kostnader (NN/K) er beregnet til -0,7. Internrenten er beregnet til 2 pst. Nytten av prosjektets bidrag til tilrettelegging for byutvikling, inngår ikke i beregningene.
Det er inngått avtaler mellom de ulike partene som deltar i utviklingen av Bjørvika-området. Dette avtaleverket bygger på Stortingets tilslutning til prinsippene i St.meld. nr. 28 (2001-2002).
Gjennom Bjørvikaavtalen av 30. juni 2003 aksepterer Oslo kommune at dersom kommunen ikke har søkt om ny brukerfinansiering som erstatter dagens bompengering innen 1. april 2004, blir bompengeringen stående så lenge det er behov for det, for å sikre brukerfinansieringen av Bjørvikaprosjektet. Bompengeringen er forutsatt fjernet så snart prosjektet er finansiert, senest innen utgangen av 2012. Staten forutsetter dialog og samarbeid med Oslo kommune og Akershus fylkeskommune om opplegg for, og utforming av brukerfinansieringen.
Den lokale behandlingen er nærmere omtalt i pkt. 3 i proposisjonen.
Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og Statens vegvesen Region øst arbeider med et opplegg for en ny brukerfinansiering (Oslopakke 3). Videre blir det arbeidet med innføring av tidsdifferensierte takster i dagens bompengering, jf. bystyrets vedtak av 16. februar 2005. Samferdselsdepartementet vil legge eventuelle forslag fram for Stortinget når det foreligger endelige avklaringer.
Samferdselsdepartementet slutter seg til forslag fra Statens vegvesen til revidert finansieringsplan for Bjørvikaprosjektet. Dette innebærer et statlig bidrag til prosjektet på 1 440 mill. kroner. Kostnadsøkninger opp til kostnadsrammen forutsettes fordelt mellom statlige midler (utenfor transportplanrammen) og brukerfinansiering tilsvarende den relative fordeling som gjelder innenfor styringsrammen. Det er forutsatt at brukerfinansieringen skal dekke 1 860 mill. kroner. Av dette forutsettes 1 480 mill. kroner dekket gjennom videreføring av dagens bompengeordning fra 1. januar 2008. Forutsatt en økning opp til kostnadsrammen, vil den foreslåtte fordelingen innebære et bidrag på inntil 1 810 mill. kroner fra videreføringen av dagens bompengeordning.
Kostnadsøkninger ut over kostnadsrammen forutsettes i sin helhet finansiert gjennom statlige midler utenfor transportplanrammen, eventuelt ved at utbyggingens omfang reduseres. Finansieringsplanen er i tråd med forutsetningene i St.meld. nr. 28 (2001-2002) og senere inngåtte avtaler mellom de ulike partene som deltar i utviklingen av området. Det reviderte forslaget til finansieringsopplegg går fram av tabell 4.1 i proposisjonen.
Forslaget til finansieringsopplegg innenfor styringsrammen på 3 920 mill. kroner innebærer at staten og brukerfinansieringen dekker hhv. 43,6 pst. og 56,4 pst. av kostnadene, når Oslo kommunes bidrag og inntekter fra eiendomssalg holdes utenfor. Kostnadsøkninger opp til kostnadsrammen på 4 510 mill. kroner forutsettes i tråd med ordinær praksis dekket av statlige midler og brukerfinansiering etter samme prosentvise fordeling som innenfor styringsrammen.
Samferdselsdepartementet slutter seg til at brukerfinansieringen av prosjektet dekkes gjennom videreføring av nåværende bompengeordning fra 1. januar 2008 til senest 31. desember 2012. Dersom Stortinget godkjenner en ny trafikantbetalingsordning (Oslopakke 3) innen den tid, vil denne avløse videreføringen av dagens ordning. Opplegget innebærer at både Oslopakke 1 og Oslopakke 2 forlenges i sin nåværende form. Midlene fra Oslopakke 1 fordeles følgelig med 60 pst. til Oslo og 40 pst. til Akershus. Midlene fra Oslopakke 2 fordeles til prosjekter som har størst positiv nytte for kollektivtrafikantene. Samferdselsdepartementet legger vekt på at det er lokal enighet om et slikt opplegg.
Forslag til framdrifts- og finansieringsplan framgår av tabell 4.3. i proposisjonen. Det presiseres at det er knyttet stor usikkerhet til de årlige behovene, som blant annet avhenger av entreprenørenes arbeidsopplegg.
I forslaget til finansieringsplan er det foreløpig lagt til grunn at bompengeselskapet vil ta opp lån på til sammen i størrelsesorden 500 mill. kroner i første del av byggeperioden. Fra og med 2009 forventes større bompengeinntekter til Oslo enn det prosjektet trenger. Overskytende inntekter vil da kunne dekke renter og avdrag i forbindelse med låneopptak i første del av byggeperioden, samt gjennomføring av ev. andre prosjekter eller tiltak i Oslo.
Dersom Stortinget gir sin tilslutning til utbyggingen, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale.