Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

I denne proposisjonen orienteres det om arbeidet fram mot ny avtale med Den norske veterinærforening (DNV) om klinisk veterinærvakt som ble undertegnet 4. februar 2005, og de økonomiske og administrative konsekvensene av denne avtalen. Det gis også en orientering om at arbeid vil bli satt i gang med sikte på å overføre ansvaret for tiltak både knyttet til den generelle veterinærdekningen og de kliniske vaktordningene til kommunene.

Dyrehelsepersonelloven tilplikter staten å organisere en klinisk veterinærvakt. Som hovedregel skal det etableres en avtale med yrkesorganisasjonen om organisering av vakten og betaling for vaktdeltakelse. Det har de siste årene vist seg vanskelig å komme fram til en omforent vaktavtale mellom staten og DNV. Dette både ut fra tolkninger av rammevilkårene i loven og hensynet til en akseptabel budsjettramme. DNV hadde sagt opp tidligere vaktavtale med virkning fra 1. januar 2005. Det lyktes ikke å etablere et omforent forhandlingsgrunnlag før 10. januar 2005.

Hovedpunktene i forhandlingsgrunnlaget var at forhandlingene skulle baseres på:

  • – Lov om veterinærer og annet dyrehelsepersonell.

  • Protokoll etter forhandlinger mellom staten og Den norske veterinærforening om klinisk veterinærvakt av 30. januar 2002.

  • – Rapport og konklusjoner fra partssammensatt gruppe av oktober 2002.

Forhandlingene var preget av betydelig avstand mellom partene. DNVs første krav i forhandlingene lå mer enn 140 pst. (86,3 mill. kroner) over rammen til vaktordningen i Stortingets budsjettvedtak for 2005, mens et revidert krav fremsatt under forhandlingene lå drøyt 90 pst. over budsjettrammen. LMD la innledningsvis fram et tilbud som lå drøyt 5 pst. (3 mill. kroner) over rammen i budsjettvedtaket. Ved avslutningen av forhandlingene fremsatte LMD et siste og endelig tilbud som innebar en økning på 18,6 pst. (11 mill. kroner) i forhold til vedtatt budsjettramme. DNV avviste dette tilbudet på siste forhandlingsmøte 25. januar 2005, men meldte 4. februar 2005 at de aksepterte tilbudet. Ny vaktavtale med DNV ble inngått samme dag med forbehold om Stortingets endelige budsjettvedtak. Samlet sett innebærer Stortingets vedtak i statsbudsjettet for 2005 og den inngåtte avtalen at rammen for klinisk veterinærvakt fra 2004 økes med 13,17 mill. kroner på årsbasis, eller 23 pst.

Det er enighet mellom LMD og DNV om at det skal innføres differensiert vaktgodtgjøring mellom vaktområder som har henholdsvis stor arbeidsbelastning og mindre arbeidsbelastning. Prinsippene for differensiert vaktgodtgjøring er det enighet om skal følge vanlige prinsipper for sammenlignbare vakter.

Forholdet til legevaktordningene var sentralt i forhandlingene. En partssammensatt gruppe hadde i 2002 ansett det rimelig å ta utgangspunkt i vaktgodtgjøringen i legevaktavtalen når godtgjøring for klinisk veterinærvakt skal fastsettes. Den inngåtte avtalen med DNV innebærer at all vaktdeltakelse i 2005 vil bli godtgjort etter en felles, vektet sats som ut fra registrert tidsbruk nominelt ligger 15 pst. høyere enn i den kommunale legevaktordningen. Det er enighet mellom partene om at vaktgodtgjøringen på sikt skal differensieres ut fra tidsbruk - slik det også gjøres i legevaktordningen.

Avtalen med DNV innebærer en videreføring av 161 vaktområder for klinisk veterinærvakt. I tillegg videreføres ordningen med styrket bemanning i en del områder (sesongtillegg) i perioder med stort behov for akutt veterinærhjelp. LMD vil på grunnlag av avtalens bestemmelse foreta en tilpasning av bemanningen i områder der dette er kommunikasjonsmessig akseptabelt, slik at en veterinær har vakt i mer enn ett vaktområde om nettene, kveldene, i helgene og høytidsdager. LMD vil nøye følge erfaringene med den nye vaktbemanningen og vil komme tilbake til Stortinget etter at den nye inndelingen har virket en tid.

Avtalen har vært på rådgivende uravstemning blant DNVs medlemmer. Over 90 pst. av de som avga stemme, sa ja til avtalen.

Protokoll fra møtet 10. januar 2005 der forhandlingsgrunnlaget ble etablert, LMDs tilbud i forhandlingene, DNVs opprinnelige og reviderte krav under forhandlingene, samt LMDs sluttskisse til løsning følger proposisjonen som ikke trykt vedlegg. Avtale med DNV av 4. februar 2005 om organisering av og godtgjøring for deltakelse i klinisk veterinærvakt følger proposisjonen som trykt vedlegg.

I tillegg til den kliniske veterinærvakten er det med utgangspunkt i egen avtale med DNV av 20. juni 2002 etablert en spesialvakt som skal medvirke til at syke og skadde smådyr kan skaffes kompetent hjelp utenom ordinær arbeidstid. Det er 13 spesialvakter fordelt over hele landet.

I avtalen som ble inngått med DNV 4. februar 2005, er det i tillegg enighet om å utrede en spesialvakt for hest.

På grunn av manglende vaktavtale med DNV unnlot de fleste veterinærene å delta i vaktordningen i perioden 1. -10. januar 2005 og fra 25. januar til vaktavtalen ble undertegnet 4. februar 2005. Mange dyreeiere opplevde problemer med å få tak i veterinær utenfor ordinær arbeidstid. For å begrense den økonomiske skadevirkningen for dyreeiere, ble det etablert en erstatningsordning. LMD presiserte Mattilsynets rolle som tilsynsorgan overfor veterinærene og påla tilsynet daglig rapportering av konsekvensene av manglende vaktavtale fra og med 25. januar 2005.

Den inngåtte vaktavtalen med DNV har en beregnet helårsvirkning på 69,88 mill. kroner. Avtalen er inngått med forbehold om nødvendige budsjettvedtak i Stortinget. For 2005 vil bevilgningsbehovet til klinisk veterinærvakt være 66,88 mill. kroner. I tillegg kommer 10 mill. kroner til oppfølging av avtale om spesialvakt for kjæledyr. Samlet bevilgningsbehov på kap. 1115 post 70 blir dermed 76,88 mill. kroner som er om lag 8 mill. kroner mer enn saldert budsjett 2005. Merkostnaden foreslås dekket inn ved tilsvarende reduksjon av Mattilsynets driftsbudsjett. En reduksjon på 8 mill. kroner tilsvarer 0,7 pst. av driftsbudsjettet og forutsettes å kunne gjennomføres med begrensede konsekvenser for aktivitetsnivået.

Tidligere vaktavtale med DNV var basert på at det normalt var veterinærene selv som skulle bli enige om, og sette opp en vaktliste minst en måned i forveien. I den nye vaktavtalen er det lagt opp til at det er Mattilsynet som skal sette opp vaktlistene. Tilpasning av vaktbemanningen gjennom døgnet/vaktperioden vil gjøre administrasjonen av vaktordningene noe mer ressurskrevende, både når det gjelder oppsett av vaktlister og beregning av godtgjøring til den enkelte deltaker.

LMDs brev til DNV av 25. februar 2005 med forslag til vaktinndeling, DNVs svarbrev av 8. mars 2005, LMDs forslag til inndeling samt fastsatt inndeling av vaktområder og bemanning følger proposisjonen som ikke trykt vedlegg.