Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 12: Brev fra Forsvarsdepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 4. mars 2005.

Jeg viser til brev fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen av 1. mars 2005 med anmodning om å få oversendt den avgraderte rapporten fra Granskningsutvalget for økonomistyringen i Hæren.

Den avgraderte rapporten er som kjent allerede lagt ut på Internett, men for ordens skyld oversendes en papirkopi av rapporten.

Komiteen har videre bedt om min redegjørelse for graderingen av vedleggsbrevene av 9. desember 2003 og 8. januar 2004, og videre en vurdering av hvorvidt noen av disse vedlegg også kan avgraderes.

Forsvarsstaben har etter intern vurdering besluttet å avgradere det graderte vedlegg til sitt brev av 9. desember 2003, således er hele skrivet med vedlegg ugradert. Avgraderingen gjelder ikke graderte dokumenter som det vises til i fotnoter i vedlegg til skrivet. Disse referansene må eventuelt vurderes separat.

Departementets brev av 8. januar 2004/2003/00956-29 til Forsvarsstaben og Forsvarsbygg er ugradert og uten vedlegg. Det er imidlertid flere henvisninger til tidligere korrespondanse i brevet av 8. januar 2004; Forsvarsstabens (ARGUS") brev av 12. desember vedlagt Forsvarsbyggs brev av 28. november 2003 og FDs brev av 5. november 2003. Jeg oppfatter det slik at det kan være denne korrespondanse komiteen ber om, og vedlegger derfor kopier av nevnte korrespondanse.

Det vises til tidligere skriv, ref ARGUS 30 september 2003/2003/8005-1, der Forsvarsdepartementet (FD) anmodes om å avdømme uenigheten mellom Forsvarsbygg (FB) og ARGUS på vegne av FMO. Saken er senere diskutert på K-forum i FD. På K-forum 2 desember 2003 ble partene anmodet om å fremsende et omforent skriv til FD.

FB og ARGUS har hatt kontakt for å forsøke å komme til enighet vedrørende reduksjon av FBs ÅV-ramme. Partene er enige på en rekke punkter, men det oppnås ikke enighet ift hvor stort kutt FB skal ta. I det etterfølgende listes enighet og uenighet. FD anmodes om å avdømme i uenigheten mellom FB og ARGUS. Det er viktig å få fastsatt ÅV-rammer da en nedgang i FBs rammer ventes å gi en økning i FMOs nedtrekkskrav (gitt at kravet om nedtrekk på 5000 ÅV skal opprettholdes).

Partene er enige om at FB i utgangspunktet skulle få tilført ca 1730 årsverk (ÅV) fra Forsvarets militære organisasjon (FMO), og at "inngangssaldo" derfor skulle bli ca 2090 ÅV. Det er også enighet om at FB skulle reduseres med ca 600 ÅV, og at sluttrammen i 2005 således skulle bli på 1490 ÅV. FBs kutt på 600 ÅV utgjorde ca 30% av "inngangssaldo". Ut fra ovennevnte ble kuttet i FMO fastsatt til 4400 ÅV.

I ettertid viser det seg at det ble en annen overføring til FB enn først antatt. Partene er enige om at det faktisk ble overført 1496 ÅV. Dette gir FB en "inngangssaldo" på 1857 ÅV.

FB utreder effektiviserings- og innsparingstiltak på en rekke områder. Hvor stor andel av innsparingene som vil komme i form av ÅV-reduksjoner er det for tidlig å anslå eksakt, men FB hevder det ligger på i størrelsesorden 500 ÅV ift l januar 2002. Dette vil gi FB en sluttramme på 1357 ÅV.

ARGUS er informert om at opprinnelig kutt var planlagt til 30%. FBs ÅV-reduksjon bør derfor forholdsmessig være like stor som det opprinnelige kutt på 30%. Ut fra FBs reviderte "inngangssaldo" på 1857 ÅV, burde således reduksjonen være på 557 ÅV. Dette vil gi FB en sluttramme i 2005 på 1300 ÅV.

Subsidiært anbefaler ARGUS at FBs ÅV-ramme gis ut fra en reduksjon på 29%. Dette kuttet tilsvarer den faktiske reduksjonen som opprinnelig var planlagt. Ut fra en revidert "inngangssaldo" blir kuttet på 539 ÅV. Ny ramme i 2005 blir da 1318 ÅV.

Gitt at total ÅV-reduksjon i omstillingsperioden fortsatt skal være 5000 ÅV innebærer dette at ved FBs forslag til kutt på 500 ÅV må FMO øke sitt kutt med 100 ÅV, frå 4400 til 4500 ÅV. Ved ARGUS" primær-forslag til rammer for FB må FMOs kutt øke med 43 ÅV, fra 4400 til 4443 ÅV. Ved ARGUS" subsidiere forslag må FMO øke sitt kutt med 61 ÅV, fra 4400 til 4461 ÅV.

FB anfører i denne forbindelse at et kutt på 500 ÅV (27%) også vil være forholdsmessig større enn FMOs kutt på 22%.

FD anmodes om å avdømme hvilket kutt FB skal ha. FB foreslår et kutt på 500 ÅV, og endelig sluttramme i 2005 på 1357 ÅV. ARGUS foreslår at FB skal kutte 557 ÅV (30%), og sluttramme i 2005 på 1300 ÅV, subsidiært kutt og ramme på hhv 539 ÅV (29%) og 1318 ÅV.

Innholdet i dette skriv er koordinert med FB. Vedlagt følger eget skriv fra FB til ARGUS der det redegjøres nærmere for FBs syn.

Det vises til brev fra ARGUS av 30 sep 03 vedrørende overføring av årsverk fra Forsvarets militære organisasjon (FMO) til Forsvarsbygg.

Det faktiske antall årsverk som ble overført fra FMO til Forsvarsbygg ved etableringen l jan 02 (1496 årsverk) avviker vesentlig fra det som ble beregnet pr sep 2000 (1730 årsverk). Forsvarsbyggs inngangssaldo pr jan 02 var på totalt 1857 årsverk, hvorav 1496 årsverk fra FMO og 361 årsverk fra Forsvarets bygningstjeneste.

Forsvarsbygg har frem til nå operert med et reduksjonsmål i omstillingsperioden på 600 årsverk (ca 30%) med utgangspunkt i de tidligere beregnede årsverk tilknyttet eba pr sep 2000 (1730 i lokale forvaltningsmyndigheter og 363 i FBT), en bemanning som forutsetningsvis skulle betjene en eiendomsmasse på 6 mill m2.

ARGUS anbefaler overfor Forsvarsdepartementet at Forsvarsbygg gis en "sluttramme" på 1320 årsverk, dvs 29% reduksjon ift Forsvarsbyggs inngangssaldo pr jan 02.

Som uttalt ved flere anledninger har Forsvarsbygg naturlig nok intet forhold til bemanningssituasjonen på eba-sektoren før etableringen l jan 02.

Vi ønsker primært å ha fokus på kostnadsreduksjoner, hvor årsverksnedtrekk selvsagt er et viktig virkemiddel, men ikke noe mål i seg selv. Vi er imidlertid fullt ut klar over at årsverksutviklingen i Forsvaret blir fulgt nøye, og at Forsvarsbygg forventes å bidra med sin andel.

Forsvarsbygg har nylig satt i gang et forbedringsprogram med målsetting om å redusere kostnadene med 500 mill innen 2006. Det utredes effektiviserings- og innsparingstiltak på en rekke områder. Hvor stor andel av innsparingene som vil komme i form av årsverksreduksjoner er det for tidlig å anslå eksakt, men det ligger an til i størrelsesorden 500 årsverk ift l jan 02. Dette er noe i underkant av det ARGUS foreslår, men likevel en betydelig reduksjon. Vi vil påpeke følgende forhold som vi mener er relevante ift dette:

  • – Ved etableringen fikk Forsvarsbygg ansvaret for Forsvarets totale eiendomsmasse og overtok de ansatte som på det tidspunktet var tilknyttet disse funksjonene. Dette var i realiteten en underdekning ift Organisasjonsplan/Fred og det behovet som i sin tid var beregnet for å ivareta daværende bygningsmasse. Noen grad av nytilsettinger pga mang­lende intern kompetanse var nødvendig, bl a som følge av den kunde- og forretningsmessige dimensjonen som verken LFM eller FBT hadde tradisjon eller kompetanse til å ivareta i tilfredsstillende grad.

  • – Samtlige enheter som ble overført fra FMO var opprinnelig underlagt et stort antall selvstendig administrerte enheter uten felles ledelse. Toppledelse måtte derfor rekrutteres, i hovedsak eksternt.

  • – Det ble ikke overført administrative funksjoner fra Forsvarets militære organisasjon ved etableringen, kun fra FBT - dimensjonert for å håndtere 360 årsverk. De nytilsettinger som var nødvendig ble imidlertid i stor grad hentet fra FMO.

På bakgrunn av ovenstående ønsker Forsvarsbygg å prognostisere med en reduksjon på 500 årsverk i forhold til jan 2002, dvs et nedtrekksmål for 31. desember 2005 til 1357 årsverk.

I samordningsmøtet 20. oktober ble det fra Forsvarsstabens side framholdt at målet for årsverknedtrekk i omstillingsperioden må endres som følge av at Forsvaret er pålagt nye oppgaver.

Forsvarsdepartementet ønsker å presisere at innsparingsmålene for omleggingen ligger fast Dette er eksplisitt slått fast i iverksettingsbrevet for 2003. I etatstyringsmøtet 24. september ble det presisert at omleggingsmålene er styrende for aktivitetsnivået. Når Forsvaret blir pålagt nye oppgaver, må derfor lavere prioriterte oppgaver gå ut. Omnødvendig, kan forslag til hvilke oppgaver som må kuttes forelegges departementet.